Citat:
Ursprungligen postat av
Seasons15
Inte uteslutande genetik, men det är klart den viktigaste. Men även religion och kultur bidrar. Men jag tror forfarande att det hänger ihop.
Islam är de lågas IQ religion.
Du kan försöka hänvisa till någon wokeforskning eller osammanhängande studier med svaga samband, men du kommer nog inte kunne övertyga mig om min slutsats.
Den finske processorn Vahanen tillsammans med Flynn gjorde en enorm studie om sambander mellan länders IQ och välstånd. Självklart har människor försökt debunka det.
Även om den inte är 100% fullständig rakt igenom så ger den även en stark indikation på hur det ligger till. Det finns en rad andra rapporter som visar liknande resultat.
Även de flesta internettsidor som listar länders IQ låter man en slumpvis skara från alla länder göra exakt samma tester, visar även dem liknande resultat.
Standardiserade IQ tester har funnits i över 100 år och det mesta av forskningen visar att IQ i princip inte går att träna upp och är mestadels ärftlig. Armén tex använder IQ tester som en mycket effektiv metod att gallra ut människor som lättast klarar att fatta logiska och snabba beslut samt förmågan att läras sig saker och uppfatta instruktioner.
Detta är naturligtvis helt avgörande och bland den viktigaste sorteringen som finns tillgänglig eftersom det i slutändan handlar om liv och död och i värsta fall civilisationers existens. Hade det funnits bättre metoder än IQ testet att skrapa fram dugliga människor så hade man använt det. Så att IQ inte betyder så mycket som vissa hävdar är rent trams. Det är helt avgörande för hur länder fungerar.
Självklart försöker många inom wokesfären och inte minst svarta och araber själva
ignorera detta och gör allt för att ogiltigförklara IQ tester.
Allt detta stämmer även mycket väl med hur det ser ut i världen. Orsakssambanden är enorma och går inte att ignorerar.
Nu tycker jag faktiskt att du tappar bort din egen trådstart.
Frågan du ställde var varför vissa samhällen utvecklas som de gör. Det är en intressant fråga. Men i stället för att diskutera den verkar du ha bestämt dig för svaret redan innan diskussionen började.
Du radar upp IQ, genetik, religion och kultur, hänvisar till några studier, avfärdar all forskning du inte gillar som “woke” och avslutar sedan med att ingen ändå kommer att kunna övertyga dig om något annat.
Då är ju frågan: vad är egentligen syftet med diskussionen?
Det märkliga är att du samtidigt beskriver din slutsats som ett “konstaterande”. Nej, det är just där problemet ligger. Det är inte ett konstaterande. Det är den mest långtgående slutsatsen du dragit i hela tråden, och därför också den del som kräver mest argumentation.
Sedan blir resonemanget lite motsägelsefullt. Du hänvisar till att arméer använder IQ-test för att sortera individer och drar därifrån slutsatsen att det förklarar hur hela samhällen utvecklas över århundraden. Det är ett enormt logiskt språng. Att ett test kan ha ett användningsområde betyder inte att det automatiskt förklarar historien, ekonomin, statsbildningar eller civilisationers uppgång och fall.
Och det är lite det som återkommer genom hela tråden. När någon ifrågasätter ett led i ditt resonemang försvarar du sällan just det ledet. I stället flyttar du diskussionen vidare till nästa påstående.
Du lyfte i en annan tråd fram Gustav Kasselstrand som ett föredöme därför att han är saklig och kunnig i de ämnen han debatterar. Oavsett vad man tycker om honom tycker jag faktiskt att det är en rimlig måttstock.
Det är också därför jag reagerar här. Att vara saklig är inte att kalla sin slutsats för ett konstaterande och sedan säga att man ändå
inte tänker ändra uppfattning. Saklighet är att vara beredd att argumentera för den slutsats man själv driver, särskilt när det är den mest kontroversiella delen av resonemanget.
Det är egentligen där diskussionen borde ligga, eftersom det också var den frågan du själv valde att starta tråden med.