Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Nu börjar vi åtminstone komma någonstans, eftersom du faktiskt definierar vad du menar med ett “skräpland”. Det gör diskussionen betydligt mer konkret.
Däremot tycker jag att din lista har ett grundläggande problem. Du behandlar tio olika punkter som om de vore tio fristående kriterier, när flera av dem egentligen är olika uttryck för samma underliggande problem. Korruption, svag industri, hög arbetslöshet, låg utbildningsnivå och hög kriminalitet påverkar varandra i båda riktningarna. Ett land med utbredd korruption får ofta sämre institutioner, vilket hämmar investeringar och industri, leder till arbetslöshet och i förlängningen även högre kriminalitet. Att räkna varje led i den kedjan som ett separat kriterium blir därför ganska missvisande.
Sedan tycker jag att du gör ett ännu större logiskt hopp när du avslutar med att det enligt dig handlar om befolkningens “general moral”. För det första heter det allmän moral eller möjligtvis generell moral. “General moral” är ingen etablerad svensk term. För det andra är det just det sambandet som behöver visas, inte bara påstås. Samma samhällsproblem kan uppstå av en mängd olika orsaker: historiska konflikter, koloniala gränsdragningar, svaga institutioner, geografi, naturresurser, sjukdomsbörda eller återkommande inbördeskrig. Man behöver inte hålla med om alla dessa förklaringar för att konstatera att de åtminstone måste diskuteras innan man landar i att det ytterst handlar om moral.
Jag tycker dessutom att du blandar ihop beskrivning och förklaring. Din lista beskriver hur ett samhälle ser ut enligt dina kriterier, men den förklarar inte varför det ser ut så. Där finns ett ganska stort logiskt glapp.
Sedan kan man naturligtvis diskutera vilka faktorer som väger tyngst, och jag säger inte att kolonialismen ensamt förklarar Afrikas eller Mellanösterns problem. Men om ambitionen är en saklig diskussion räcker det inte att konstatera att många länder har liknande problem och därefter dra slutsatsen att orsaken är befolkningens moral. Det är just den slutsatsen du behöver argumentera för.
Nej det blir absolut inte missvisande. Punkterna kan förekomma oberoende av varandets.
Vitryssland har tex mycket korruption och svag industri men mycket låg arbetslöshet.
Nordkorea och Turkmenistan stämmer in på många punkter men är mycket rena och städat osv.
Jag är tämligen ointresserad av orsakerna. Alla länder är självständiga suveräna stater som haft fattigdom, krig, svält och korruption någon gång.
Är moralen och genomsnittsintelligensen hög bland majoritetsbefolkningen så blir resultatet bra som till största del är genetiskt tror jag, med ett fåtal undantag beroende på politik.