2026-07-23, 21:31
Medlem
orrtupps avatar
Det här med apotek, måste det ta sån jäkla tid att få ut sin medicin och ska det vara nödvändigt med så lång utbildning för att jobba där?

Har länge stört mig på hur långsamt det går på alla apotek och undrar varför det ska vara nödvändigt. Är det likadant i andra västländer?

Sen undrar jag varför det ska vara så märkvärdigt att jobba på apotek jämfört med andra butiker.

Det är ju faktiskt läkare som skriver ut medicinen så det är ju bara att kolla identiteten och receptet och sedan lämna ut medicinen.
Inte heller är det längre apotekaren som tillverkar och doserar upp medicinen.

Jag gissar att det är en skråmentalitet som fått leva kvar alldeles för länge och anser att systemet bör göras om.

Vad säger ni andra?
Citera
2026-07-23, 21:41
Medlem
Det kan ju vara bra om de är kapabla till att svara på frågor om läkemedlet du ska hämta ut.
Citera
2026-07-23, 21:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det här med apotek, måste det ta sån jäkla tid att få ut sin medicin och ska det vara nödvändigt med så lång utbildning för att jobba där?

Har länge stört mig på hur långsamt det går på alla apotek och undrar varför det ska vara nödvändigt. Är det likadant i andra västländer?

Sen undrar jag varför det ska vara så märkvärdigt att jobba på apotek jämfört med andra butiker.

Det är ju faktiskt läkare som skriver ut medicinen så det är ju bara att kolla identiteten och receptet och sedan lämna ut medicinen.

Jag gissar att det är en skråmentalitet som fått leva kvar alldeles för länge och anser att systemet bör göras om.

Vad säger ni andra?
Alla undrar det samma, därför beställer man på nätet..

Besök på lokala apoteket, de har 112 olika sololjor, mjukgörare för fötter och dildos, men de har inte en vanlig jävla blodtrycksmedicin hemma. -Vi beställer så har vi den i morgon!

Då kan jag lika gärna beställa den själv och ha den i brevlådan i morgon, jävla sumprunkare!
Citera
2026-07-23, 21:48
Medlem
Ja apoteken är så vansinnigt långsamma, trots att de är välbemannade. Hämtade ut antibiotika för ett drygt år sedan och helvete det var 5 pers före mig, tog 45min.

De skulle ojja sig över det ena och andra medan apotekspersonal läste en novell för varenda person.

Man undrar ju vad övrig personal gör där medan, sitter och trycker ut enorma skitkorvar dagarna i ända?
Senast redigerad av Bajjakungen 2026-07-23 kl. 21:52.
Citera
2026-07-23, 21:49
Medlem
Jag visar leg, säger vad jag ska ha, det ör över på en minut. Men i princip alla andra står och jiddrar om ditten och datten. Det skulle de tagit upp med läkaren som skrev ut medicinen! FFS! Sluta jiddra, bara plocka ut din medicin!
Citera
2026-07-23, 22:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Många kunder på apoteket är äldre och hämtar ut mediciner i större säckar då de har många olika åkommor så då tar det tid. Många gånger vill folk berätta hela sin sjukdomshistoria för apotekaren också plus att apotekarens uppgift inte bara är att lämna ut medicin utan även se till att användaren förstår hur den ska tas och i vilka mängder.
Citera
2026-07-23, 22:01
Medlem
a-mortals avatar
Citat:

Vad säger ni andra?
Det är inte läkaren utan apotekaren som blir ansvarig när du blir felmedicinerad. Ju fler mediciner du har desto större risk att kombinationen blir skadlig. Utbildningen är lång för att människokroppen har många delar, ca 60 000 olika proteiner.
När någon slarvar blir skadorna enorma.

"Över 600 fall av felmedicinering och uteblivna läkemedel har rapporterats inom äldreomsorgen i Oxelösund sedan början av 2025. Det framgår av en granskning där situationen beskrivs som allvarlig och potentiellt livshotande för de äldre som drabbats." Samnytt (27/5-26)
https://samnytt.se/hundratals-fall-av-felaktig-medicinering-i-kommun

Värre än terrorattentat.

Du får din medicin, när de vet att du troligen överlever giftet.
Senast redigerad av a-mortal 2026-07-23 kl. 22:04.
Citera
2026-07-23, 22:33
Medlem
Sqrbankens avatar
Jo det är som det är. Fnys inte ut deras utbildning, den är gedigen, men efter kontroll av leg så kan ett efterblivet sprutluder räcka över medicinen eftersom apotekarens åsikt och kunskap om någonting inte är av relevans för någonting, någonsin, så som systemet fungerar.
Citera
2026-07-23, 22:37
Medlem
Noetlovskijs avatar
Farmaceuter jobbar med service. Men det förstår de inte själva.

Sällan är de trevliga, säger knappt hej, tar sin goda tid att hämta medicinerna, scanna in dem, sätta lilla lappen på o.s.v.

Jag tror de blir bittra över att en femårig utbildning leder till att de, i princip, jobbar som kassabiträden med jobbiga kunder och måste upprepa frasen "undvik grapefrukt med denna" till var och varannan jävel.

Som tur är finns ju numer möjlighet att få receptbelagd medicin hemskickad, tack gode gud.

EDIT: Bland det dummaste jag sett är Apoteket Hjärtats reklam om att du kan beställa dina läkemedel och hämta ut dem i butik - och de kallar det "smidigt". Det blir ju ett extra moment med beställning PLUS att du ska ta dig dit och köa ändå. Ett sätt att berättiga sin existens som fysiska apotek...
Senast redigerad av Noetlovskij 2026-07-23 kl. 22:39.
Citera
2026-07-23, 22:41
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Vad säger ni andra?
Om apotekets enda uppgift vore att kontrollera legitimation och lämna ut en förpackning skulle man kunna ersätta hela apoteket med en automat. Att det inte ser ut så beror på att farmaceuter faktiskt tillför medicinsk kompetens och utgör en viktig säkerhetsbarriär mellan förskrivning och användning/fel dos/läkemedelsinteraktion och fler grejer. Du vet ett enda misstag kan leda till döden, men köper du morrötter på ICA räcker det med att man kan slå på tangenterran
Citera
2026-07-23, 22:44
Medlem
zombie-nations avatar
Det är lite som att säga att alla som jobbar på bibliotek är bibliotekarier. Vilket naturligtvis inte är sant.

Apotekare har stort ansvar och arbetar på många olika arbetsplatser, i forskning, myndigheter osv.

Den som delar ut dina receptbelagda mediciner är receptarier.

Apoteket kan också ha personal vars enda uppgift är att lägga upp receptfria varor och jobba lager, om det är ett stort apotek. Dessa är apotekstekniker.

De allra flesta är receptarier, de har treårig högskoleutbildning.
Citera
2026-07-23, 22:45
Medlem
Sqrbankens avatar
Det värsta är frågor av typen "funkar medicinen?". Ungefär som att "nej, mirta suger precis som för alla andra, jag vill ha imovane" skulle ge gehör i vårdkedjan öht. Allt känns bara som ett skådespel
Senast redigerad av Sqrbanken 2026-07-23 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in