2026-07-24, 05:12
Medlem
De jobbar inte på provision eller ackordlön iaf, tur man slipper dessa zombies relativt ofta -än så länge.
Citera
2026-07-24, 05:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det här med apotek, måste det ta sån jäkla tid att få ut sin medicin och ska det vara nödvändigt med så lång utbildning för att jobba där?

Har länge stört mig på hur långsamt det går på alla apotek och undrar varför det ska vara nödvändigt. Är det likadant i andra västländer?

Sen undrar jag varför det ska vara så märkvärdigt att jobba på apotek jämfört med andra butiker.

Det är ju faktiskt läkare som skriver ut medicinen så det är ju bara att kolla identiteten och receptet och sedan lämna ut medicinen.
Inte heller är det längre apotekaren som tillverkar och doserar upp medicinen.

Jag gissar att det är en skråmentalitet som fått leva kvar alldeles för länge och anser att systemet bör göras om.

Vad säger ni andra?

Jag tänker att det är en extra kontrollfunktion, där apotekaren ska kunna se om läkaren har skrivit fel dos, eller om han har skrivit ut läkemedel som inte är kompatibla. Han eller hon måste också kunna förstå bipacksedeln och kunna svara på kundernas frågor.

De flesta som arbetar på apotek är dock bara receptarier, d.v.s. de har inte en full apotekarutbildning. Om jag inte har alldeles fel, så arbetar de flesta utbildade apotekare med framtagning av nya läkemedel, alltså forskning. Men en del utlandsutbildade apotekare har fått nöja sig med receptariejobb i Sverige.
Citera
2026-07-24, 05:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott

Min favorit är apoteken i Indien - öppet dygnet runt, ingen kö, billigt som satan och man behöver inte recept på något, förutom på benso ibland och centralstimulantia som är starkare än efedrin.

Detta är inte alls bra, det är detta som orsakar att bakterier blir toleranta mot alla kända former av antibiotika... Vem som helst kan ju köpa starka antibiotika, och sedan tar de inte hela kuren utan delar tabletterna med andra...
Citera
2026-07-24, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är lite som att säga att alla som jobbar på bibliotek är bibliotekarier. Vilket naturligtvis inte är sant.

Apotekare har stort ansvar och arbetar på många olika arbetsplatser, i forskning, myndigheter osv.

Den som delar ut dina receptbelagda mediciner är receptarier.

Apoteket kan också ha personal vars enda uppgift är att lägga upp receptfria varor och jobba lager, om det är ett stort apotek. Dessa är apotekstekniker.

De allra flesta är receptarier, de har treårig högskoleutbildning.
Borde räckt med ett år
Citera
2026-07-24, 05:53
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Apotekare vet mer om mediciner än vissa klåpare till läkare. Så det är en garant så att inte något blir på tok för fel när man har utbildad farmaceut som sköter receptbelagda mediciner på apoteket.

Något som stör mig är att man alltid skall bli förhörd eller att de skall berätta om medicinen utan att man bett om det. Har jag frågor eller funderingar, så ställer jag dem själv och jag är fullt kapabel att läsa bipacksedeln på egen hand.
Citera
2026-07-24, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Alla undrar det samma, därför beställer man på nätet..

Besök på lokala apoteket, de har 112 olika sololjor, mjukgörare för fötter och dildos, men de har inte en vanlig jävla blodtrycksmedicin hemma. -Vi beställer så har vi den i morgon!

Då kan jag lika gärna beställa den själv och ha den i brevlådan i morgon, jävla sumprunkare!

Jaha, där kom den tyvärr så vanliga mentaliteten hos ”svensson” fram igen…
Bara för att du någon enstaka gång råkat ut för att ett apotek inte har din blodtrycksmedicin på hyllan så dömer du det som att så är det alltid i alla apotek…..

Jag har haft recept på en blodtrycksmedicin och en annan medicin sedan 2010 och ALDRIG råkat ut för att något apotek inte haft sådan medicin hemma på hyllan.

När det sen gäller TS gubbgnäll så handlar det mer sannolikt att TS inte begriper att det måste vara ett strikt system och kontroll etc på ett apotek, och det påverkar tiden det tar. I de flesta fall tar det heller inte så jäkla lång tid att det skulle vara så jäkla frustrerande. Man kan ju ofta själv påverka hur lång tid det kan förväntas ta genom att välja dagar och tidpunkter då det är mindre risk för högre belastning.
Citera
2026-07-24, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det här med apotek, måste det ta sån jäkla tid att få ut sin medicin och ska det vara nödvändigt med så lång utbildning för att jobba där?

Har länge stört mig på hur långsamt det går på alla apotek och undrar varför det ska vara nödvändigt. Är det likadant i andra västländer?

Sen undrar jag varför det ska vara så märkvärdigt att jobba på apotek jämfört med andra butiker.

Det är ju faktiskt läkare som skriver ut medicinen så det är ju bara att kolla identiteten och receptet och sedan lämna ut medicinen.
Inte heller är det längre apotekaren som tillverkar och doserar upp medicinen.

Jag gissar att det är en skråmentalitet som fått leva kvar alldeles för länge och anser att systemet bör göras om.

Vad säger ni andra?

Så klassisk flashback-ignorans att sitta och tycka något om någons femåriga universitetsutbildning utan att ens bemöda sig att läsa på först.
Jo, de tillverkar visst medicin on demand. Till små barn som ska ha flytande antibiotika med rätt dos efter vikt för att nämna ett av alla exempel.
Eller när vi på sjukhuset ordinerar en viss sorts smärtlindring som det finns rikslicens men inte kliniklicens på. De läkemedeln får APL efter sig eftersom de är just apotekblandade och har ett ”eget FASS” på aida.se -> APL
Det finns ju mängder mer men du borde unna dig att läsa på det själv för att att bilda dig lite innan du visar din okunnighet nästa gång.
Citera
2026-07-24, 06:59
Medlem
Anonymfs avatar
Sävligare yrkesmänniskor får man leta efter…

Man hinner fan få ödem i röven på stolen framför glasburen i väntan på sin medicin.

Tänk att byta ut en pit stop-mekaniker till en apotekare - hen hasar långsamt iväg i sina vita crocs för att hämta nytt däck till Ferrarin. 7 minuter senare ska det klistras på en dubbelvikt lapp som ska signeras och sen ska fucking Harpan läggas på landstingsdatorn innan man får vad man vill ha.
Citera
2026-07-24, 07:21
Medlem
Svavelbryggas avatar
De flesta tjänster på apoteket är för receptarier och vad de nu kallar outbildade som står i kassan. De som har en apotekarexamen får ha det på sin namnbricka, men det är inte vad de jobbar med. Det behövs typ en apotekare för att hålla koll på ett par apotek. Källa: en apotekare jag pratade med.

Receptarie däremot verkar sjukt. Tre års utbildning för att stå i affär.
Citera
2026-07-24, 07:23
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Det kan ju vara bra om de är kapabla till att svara på frågor om läkemedlet du ska hämta ut.

Det är läkaren som förklarar vad för medicin du får och behöver. Inte någon simpel farmaceut med 0.2 merit från gymnasiet.

De receptfria kan du köpa på ICA, och där sitter Ahmed som inte talar svenska i kassan.
Citera
2026-07-24, 07:23
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Detta är ett fullständigt absurt påstående och rena dumheter!

NATURLIGTVIS är det förskrivande läkare som är helt och hållet ansvarig om för vilken medicin denne har ordinerat och också den som kritiseras/åker dit om medicinen är felaktig eller allvarligt interagerar med andra mediciner som patienten tar.
Det är också helt och hållet läkarens ansvar att informera patienten om hur, varför, när och hur länge medicinen ska tas samt vilka vanliga biverkningar som ofta uppstår.

Apotekspersonal, oavsett utbildning eller position, får varken ifrågasätta eller vägra expediera av läkaren förskrivet preparat. Apoteken har inte ens rätt att försöka ta reda på mer om kundens sjukdom eller varför just den medicinen skrivits ut. Det är sekretessbelagda uppgifter mellan behandlade läkare och patient, som apotekspersonalen inte har med att göra.

Det var annorlunda förr när beredning av preparat - ex tempore beredningar - och pillertrillande gjordes på Apotek.
Nu görs i stort sett inget sådant längre utan allt handlar om att lämna ut, registrera och ta rätt betalt för färdiga förpackningar med mediciner från läkemedelsbolagen, som läkare beslutat att patienten behöver.
Och att sälja allt annat krims krams som numera finns på Apoteken - godis, smink, hårprodukter, solkrämer etc.

Apotek/Farmaceut yrket har förändrats väldigt mycket och kan till stor del idag ersättas med expediter på Apoteken.
Det är därför deras fackförbund vill få in mer medicinska arbetsuppgifter och erbjuda medicinska undersökningar och vård på Apotek - som i u-länder.
Det vore fullkomligt vansinnigt och patientfarligt och inte värdigt ett utvecklat i-land.

Det är utmärkt att allt fler idag beställer sina receptbelagda mediciner på nätet och får medicinerna hemskickade eller uthämtade hos närmaste paketombud. Det visar tydligt att apokespersonalens arbete och deras fackförbunds såväl inriktning som inställning idag är felaktigt och definitivt i många fall utgör en helt överflödig företeelse.
Du har fel enligt patientsäkerhetslagen kap 3 § 2. Både apotekare och receptarier kan utföra åtgärder för att förhindra vårdskador under köp av läkemedel. De måste även rapportera om sådant som riskerar leda till vårdskada. Visserligen så blir farmaceuter sällan anmälda för att orsaka vårdskador. Läkare är inte experter på läkemedel och så ansvaret faller på apotekaren, det är apotekare som informerar läkarna om läkemedlen.

Relevant för denna tråd är Lagen om handel med läkemedel § 9 a. Den gör det trögt.
"9 a § Vid expediering av en förskrivning ska en farmaceut lämna information och rådgivning enligt 6 § 11 och utföra de övriga uppgifter som har särskild betydelse för en säker hantering och användning av läkemedlet.

Farmaceuten ska så långt det är möjligt säkerställa att läkemedlet kan användas på rätt sätt. Lag (2018:1108)."
Citera
2026-07-24, 07:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Alla undrar det samma, därför beställer man på nätet..

Besök på lokala apoteket, de har 112 olika sololjor, mjukgörare för fötter och dildos, men de har inte en vanlig jävla blodtrycksmedicin hemma. -Vi beställer så har vi den i morgon!

Då kan jag lika gärna beställa den själv och ha den i brevlådan i morgon, jävla sumprunkare!
Värst är när man ska ta ut sin medicin, när nån jävel står i 10 minuter och pratar om krämpor och medicinering med farmaceuten. Jisses!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in