Intressant att följa diskussionerna kring Lavrovs försök att prata fred.
Omtalat möte mellan Lavrov och Rubio genomfört i Manila
Lavrov har tidigare anspelat på Anchorage. Den sk "andan" från Anchorage. Skulle tas upp på mötet.
Varför kan man fråga sig, då Rubio gjort klart sedan tidigare vad USA tycker:
Citat:
Rubio avvisade oväntat Anchorage-avtalet, och ryska medier förutspådde en fruktansvärd katastrof för Ukraina.
och
Citat:
Den 25 juni uppgav USA: s utrikesminister Marco Rubio att USA och Ryssland inte hade nått någon slutgiltig överenskommelse vid förra årets toppmöte i Anchorage, i motsats till Moskvas version av händelseförloppet.
"Det fanns inget avtal i Alaska. Det fanns ett förslag, men inget avtal undertecknades", sa Rubio till reportrar under ett besök i Bahrain. "Om det hade funnits ett avtal skulle vi ha avslutat kriget."
"Illusionen" av ett avtal med USA.
Förklaringen kan nog hämtas i att Ryssland tror att deras ord är lag, medans i USA är det det som står på papper som gäller. Allt annat är ideer, tankar och möjliga förslag.
Istället uttryckte Rubio sig:
Citat:
USA:s och Rysslands utrikesministrar har nu träffats, skriver nyhetsbyråerna. På dagordningen stod kriget i Ukraina, kriget i Iran och framtida samarbetsområden, men vad Marco Rubio och Sergej Lavrov faktiskt kom fram till sa de inte.
– Kriget i Ukraina har på många sätt försvårat för Ryssland och USA att komma överens inom andra områden, sa Marco Rubio, när han mötte pressen.
– Det är positivt att kunna ställa frågor och få svar, sa Sergej Lavrov.
Mötet ägde rum i anslutning till en Asean-konferens mellan elva sydostasiatiska länder i Manila.
Från Omni
En tydlig bild av en besviken (eller jag visste detta?) Lavrov, som troligen förde fram ett budskap/ide från Putin. Putin som är frånkopplad verkligheten.
Rubio är öppen med att USA är "besviken på Ryssland", jag läser "vi håller inte med dig/Er".
Någonstans sades det, inte om oss, utan oss. D v s utan Ukraina, ingen deal. Detta fattar Rubio.
Att också tro att ett avtal om Ukraina som är stöttat av EU, utan EU, är tämligen naivt. Ja, idiotiskt.
Ryssland kan inte se och analysera hur Trump påverkar EU, eller inte påverkar...?
Men Ryssland tror att de kan diktera villkoren. Därför tror de att USA är ombud som de kan manipulera.
Den spännande reflektionen är att man samtidigt uttrycker ilska mot Europa. Varför inte prata med Europa, istället för att prata med USA?
Finns en stor avgörande skillnad. EU styrs av politiker. USA styrs av en affärsman.
Att prata fred med EU som är 27 länder, där det är mycket svårt att göra en överenskommelse,
som handlar om något annat än politik, är mycket svårt. Ja omöjligt.
Det är enklare med USA/Trump. Bitcoin?
Vad kommer USA att göra?
Ingenting är min tolkning.
Citat:
På en pressträff efter mötet säger Rubio att USA:s president Donald Trump tycker att det är ”ett dumt krig” och att USA är ”redo att agera” när det finns en chans att nå en uppgörelse om Ukraina, rapporterar The Guardian.
Från DI
Min analys är att Ryssland nu måste visa upp en annan sida. "Glöm Anchorage." Citat Rubio.
Var Ukraina ointresserad då, är de ännu mindre intresserad idag. Citat av Marco Rubio med tanke på läget i kriget.
Retorik från Ryska UD, dagar före mötet:
Citat:
Ryssland rasar mot USA:s vapen till Ukraina
Att USA levererar vapen till Ukraina är ”oacceptabelt”, säger Rysslands utrikesdepartement i ett uttalande på torsdagen.
Ja, Ukraina kommer få fortsatt med vapen. De ska även får tillverka Patriot själva.
Tidigare har det fällts uttalanden från ryskt håll.
Citat:
Enligt den ryska tidningen Pravda återstår det att se hur ryska tjänstemän kommer att beskriva situationen efter Rubios uttalande. En sak verkar dock klar: att överge illusionen av avtal med USA kommer att driva konflikten in i en direkt militär konfrontation, där krigets utgång kommer att avgöras på slagfältet, i fabrikerna i det militärindustriella komplexet och genom den ryska regeringens ekonomiska kapacitet.
Det finns ingen anledning att beakta Mr. Trumps åsikt.
Det svänger fort i hockey. Men hur menar ryssen att de tänker? Utan avtal med USA, krig.
Men Trump är inte att lita på...
Citat:
Tidningen antydde att Ryssland efter den amerikanska utrikesministerns uttalande snart skulle vara redo att tillfoga Ukraina förödande slag utan att ytterligare beakta Trumps åsikt.
2026-06-26
Så att Rubio säger att det inte gjordes ett avtal i Anchorage, är nu skälet till att något ska ske i Ukraina?
Putin är inte i takt med verkligheten?
Citat:
Karta från den ryska väpnade styrkans generalstab
Pravda antyder att det är nästan säkert att Donbass kommer att vara helt under rysk kontroll inom en snar framtid. Men bortom den punkten är det fortfarande oklart om den ryska ledningen har några bredare planer.
Citaten ovan från
https://www.vietnam.vn
Till detta ska läggas att Peskov ansåg att Putins uttalande från 2024 var bas för diskussionen, medans Lavrov angav 2025.
Ryssland ger en förvirrad bild. Desperat?
Nu när kriget har hamnat på hemmaplan, så berör frågan om SMO, ryssarna i allmänhet på ett annat sätt än tidigare.
Är villigheten att ansluta sig till ryska armen större nu än tidigare? Det är tveksamt.
Retorik
Min uppfattning är att en rysk paradgren, fäller krokben på ryssarna.
Kalla det för retorik, påståenden eller propaganda.
Rubio mötte Lavrov – Ukrainakriget på agendan
Från Kvartal
Marco Rubio mötte Sergej Lavrov. Foto: BRENDAN SMIALOWSKI /AP/TT
USA:s utrikesminister Marco Rubio träffade sin ryske motsvarighet Sergej Lavrov i Filippinernas huvudstad Manila, rapporterar Omni.
Enligt AP ville Rubio återuppta USA försök att få slut på kriget i Ukraina.
Rubio sade inför mötet att samtalen om Ukraina har ”mattats av något” de senaste månaderna.
Han hoppades också kunna diskutera möjliga amerikansk-ryska samarbeten på andra områden.
Mötet hölls i samband med ASEAN:s utrikesministermöte. Några konkreta resultat har ännu inte rapporterats.
En för Ryssland oerhört viktig fråga, avhandlas av USA och Marco Rubio i förbifarten i Asien.
Som Rubio uttryckte det. "på 30 min hittar vi inga nya lösningar"
Andra områden: min tolkning är att man vill tala om för Ryssland att ni må vilja prata om Ukraina och Anchorage. Visst, men vi har annat i tankarna. Iran?
Slutkläm
Jag ser ett pressat Ryssland.
Ekonomiskt
Politiskt
Militärt