Citat:
Tillverkning av Patriotmissiler är en strategisk tillgång, och att Polen vill hoppa på tåget och flytta produktionen till sitt land är inget Ukraina gärna vill och Polen och Ukraina har till och från haft problem politiskt, att vara beroende av Polen är INGET Ukraina vill, men det visar tyvärr på hur cyniskt tillgången till avancerade vapen har blivit ekonomiskt och politiskt.
Om Polen vill ha en egen produktionslicens och kan finansiera detta så är det deras problem, men om de vill snålåka på Ukrainas licens, blir det problem.
Om Polen vill ha en egen produktionslicens och kan finansiera detta så är det deras problem, men om de vill snålåka på Ukrainas licens, blir det problem.
Jag kan läsa det. journalister drar slutsatser.
Har du någonsin öppnat upp till en ide eller förslag?
Citat:
Förslaget som jag idag lade fram å Polens vägnar tar hänsyn till vissa amerikanska farhågor. Vi föreslog ett trilateralt samarbete mellan USA, Ukraina och Polen, eftersom det handlar om att säkerställa säkerheten för denna produktion, så att den sker på en trygg plats.”
Ökad produktion finns det ett behov av.
Citat:
Enligt den polska vice försvarsministern är Patriot-robotar en av de mest efterfrågade vapentyperna i världen, och därför vill Polen delta i en gemensam produktion.
Gränsland mot Ryssland
Citat:
Under samtalen presenterade Polen även argument för att skapa ett regionalt servicecenter i Polen för underhåll av Patriot-system. Hon sade att Washington ser positivt på utvecklingen av Polens försvarsindustri och landets strategiska läge på NATO:s östra flank.
Så….Polen vill bli en produktions- och underhållshubb för Patriot-system tillsammans med USA och Ukraina. Det skulle innebära att Ukraina kan bidra med erfarenhet från kriget, USA med teknik/licenser och Polen med en säkrare produktionsmiljö långt från fronten.
Verkar vara ett mycket rimligt förslag. Genomtänkt rent ut av.
Men…Ukraina har väl ett veto och ska bygga patrioter för 900 miljarder…?
Missade jag något om snålskjuts? Eller är det som så att det gäller att smida medans järnet är varmt? Det vore väl dumt…
jävla vackert! Brinn, vidriga orcher, brinn!