2026-07-24, 10:00
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
"Rysslandskännare", så han var bidragstagare?
UI finansieras så här:

”En del av UI:s intäkter kommer från Utrikesdepartementet, framför allt i form av ett basanslag för institutet, anslag till Nationellt kunskapscentrum om Kina, samt anslag till Centrum för Östeuropastudier. Medel till UI kommer också från forskningsfinansiärer som exempelvis Vetenskapsrådet och Riksbankens Jubileumsfond, uppdrag från andra organisationer, exempelvis Sida och MSB, från försäljning av prenumerationer på Landguiden och medlemskap, samt entréintäkter från en stor seminarieverksamhet.”

https://www.ui.se/om-ui/
Citera
2026-07-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
En falsk dikotomi. Det rör sig om två okunniga och ytterst osympatiska idioter.

Utveckla det. På vilket sätt var Martin Kragh en ”okunnig och ytterst osympatiska idiot”? Inte heller Linderborg är okunnig, däremot är hon djupt osympatisk.
Citera
2026-07-24, 10:35
Medlem
Vet någon om Martin kragh talade ryska?

Har sökt info om detta, men inte hittat något definitivt svar.
Citera
2026-07-24, 10:43
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Vet någon om Martin kragh talade ryska?

Har sökt info om detta, men inte hittat något definitivt svar.
Han pratar ryska. Hans pappa arbetade i Ryssland, hans mamma är från Ukraina eller Ryssland och Martin studerade en tid i Moskva.

Aftonbladet Kultur skrev igår om Martin. Wolfgang Hanson är väldigt noga med att inte lyfta fram hur kultursidan hetsade mot Martin.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/bO4GWk/martin-kragh-minnesord-av-wolfgang-hansson
Citera
2026-07-24, 11:46
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Synd.

Alla som forskar i orcologi behövs nu när Mordor är på väg att besegras.
Citera
2026-07-24, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Han pratar ryska. Hans pappa arbetade i Ryssland, hans mamma är från Ukraina eller Ryssland och Martin studerade en tid i Moskva.

Aftonbladet Kultur skrev igår om Martin. Wolfgang Hanson är väldigt noga med att inte lyfta fram hur kultursidan hetsade mot Martin.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/bO4GWk/martin-kragh-minnesord-av-wolfgang-hansson
En vacker hyllning av Wolfgang Hansson! Hade varit konstigt om han hade gett sig in i konflikten med Åsa Linderborg.
Citera
2026-07-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baimei
Hans desinformation i propagandistiska statsmedier?
Kan du exemplifiera?
Citera
2026-07-24, 15:21
Medlem
eternussermos avatar
Det var inte länge sedan man såg denne man i rutan. Satt alltid klistrad när han talade men hade missat att han var dödssjuk. Människor som vet att de ska dö inom kort uttrycker sig naket och utan krusiduller för de har inget att förlora och det var precis så han lät.

Någon som vet när han gjorde sin sista tv-sändnng?
Citera
2026-07-24, 15:35
Medlem
Martin Kragh imponerade på mig, både på grund av hans djupa kunskaper och insikter och på grund av hans förmåga att se sin egen överhängande död i ögonen och ändå fortsätta som vanligt, med att arbeta som förut och dra lugna, klara slutsatser av sitt arbete.

Jag beklagar hans död.
Citera
2026-07-24, 16:23
Medlem
Martin Kragh hade en uppburen släkt. Hans pappa var nationalekonomen Bo Kragh, som tjänstgjort som vice riksbankschef i Estland och var Handelsbankens företrädare i Moskva under 70-talet. Hans farfar, Börje Kragh, var en svensk professor i nationalekonomi. Börje var överdirektör och chef för Konjunkturinstitutet på 60-talet och hade chefsroller hos FN på 70-talet. Hans farfars far, Osvald Kragh, var en högt befordrad och dekorerad militär. Martin var också släkt med den ledande psykologen Ulf Kragh. Ulf Kragh utvecklade tillsammans med Gudmund Smith den så kallade perceptgenetiska teorin.
Citera
2026-07-24, 16:51
Medlem
Så väldigt tråkigt, av alla experter som passerar revy i diverse nyhetsprogram är han tveklöst en av dem jag/man respekterar mest.

Och den respekten ökade ju än mer när han fortsatt förekom trots att han uppenbart var svårt sjuk (inte så att han levererade sämre men håret och skinnets insjunkenhet skvallrade ju).

Och så glad man blev när han såg frisk ut igen.

Hans är det enda sommarprat jag har lyssnat på och man fattade att det skulle gå åt helvete och att han visste det.

Jag kommer att läsa och lyssna på hans böcker igen och jag kommer att känna glädje i att åka tunnelbana.
Senast redigerad av eva89 2026-07-24 kl. 16:58.
Citera
2026-07-24, 18:08
Medlem
Bilderberg78s avatar
Jag känner inte igen ansiktet, hur "känd" är han egentligen utanför de närmaste sörjande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in