2026-07-23, 22:50
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vettmaskinen
Vila i frid, sorgligt.
Läste boken det fallna imperiet och det var synnerligen välskrivet och fylld med kunskap.

Instämmer. Han rycktes bort alldeles för tidigt. En sympatisk och kunnig människa.
Citera
2026-07-24, 00:18
Medlem
Lillarapunzels avatar
Fruktansvärt sorgligt. Martin var en oerhört påläst, kunnig och empatisk person. En av Sveriges främsta Rysslandskännare och folkbildare. Hans bortgång är en enorm förlust. RIP. ❤️
Citera
2026-07-24, 01:40
Medlem
Venators avatar
Mycket sorglig nyhet men inte oväntat då han ju själv berättat om sin sjukdom och prognosen är som den är med den diagnosen.

Att vatniks försöker förtala honom även som död är för mig bara ytterligare en bekräftelse på hans storhet och skarpa analys.
Citera
2026-07-24, 04:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Prova googla:
”Martin Kragh” cancer

Han har inte direkt försökt dölja sin sjukdom.
Hur i he lyckades jag missa det
Nu i efterhamd känns det som media utnyttjade honom efter Ukraina kriget
Citera
2026-07-24, 04:30
Avstängd
Media slängde honom till vargarna
Citera
2026-07-24, 04:32
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Men va f*n, lyssna nyligen på honom som sommarpratare.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/martin-kragh-sommarpratare-2026
Det påminner om det där tv-programmet - "Vilket liv!" - på Oscarsteatern, i vilket Lasse Berghagen deltog, blott elva dagar innan sitt frånfälle. Troligen hans sista tv-framträdande. Ibland tycks vissa känna på sig eller veta mer om vissa andras hälsotillstånd och tar då tillfället i akt (sic!) att bjuda in dem hit eller dit, inte minst för att slå mynt av det. Cyniskt så det förslår.
Senast redigerad av Bur-q-ua12 2026-07-24 kl. 04:35.
Citera
2026-07-24, 04:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Ett intellekt utöver det vanliga. Extremt fin analysförmåga. Morsan ryss/ sovjet så utöver knivskarpa akademiska slutsatser, en man med personlig kännedom om förhållandena i kloaken ryssland.
En av ytterst få Svenskar medd totalbild över det ryska vansinnet.
Var hans mamma ryska?
Citera
2026-07-24, 04:49
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Cancer i bukspottskörteln är ju så nära en dödsdom man kan komma. Han opererades för ett par år sedan, men cancern kom tillbaka. Har för mig att man inte kan göra mer än en operation.

Cancer i bukspottskörteln är den cancersjukdom med absolut sämst prognos. Femårsöverlevnaden är några få procent.

Citat:
Femårsöverlevnaden är några få procent.
Har inte vetenskapen eller tekniken gått framåt?
Citera
2026-07-24, 05:13
Medlem
Brukar aldrig bry mig särskilt då kända personer dör. That's life.

Men denna gång kändes det väldigt sorgligt. Kragh kändes som en oerhört sympatisk person som gjorde stort intryck på mig utan att jag riktigt kan förklara varför.
Citera
2026-07-24, 08:00
Medlem
Split-eds avatar
Så otroligt sorgligt tycker jag. Han var väldigt behaglig att lyssna på, när jag hörde honom strax före början av kriget i Ukraina så tänkte jag för mig själv att den här karln kommer vara värdefull att lyssna på under krigets gång, och även efter kriget (eventuellt) tar slut, för att göra analyser om vad som kanske komma skall.

Han var alldeles för ung, väldigt tråkigt att han gick bort så tidigt.
Citera
2026-07-24, 09:06
Medlem
Med hans utseende och kunskap blev det lite som att Ton Cruise skulle föreläsa fysik på universitet.
Citera
2026-07-24, 09:58
Medlem
Overminds avatar
Min första tanke var att nu har Putin skickat något äckligt te som han fick dricka.

Han verkade vara en trevlig själ. Fy fan för denna cancer... Hoppas på botemedel vilket år som helst nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in