2026-07-24, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det är ett stort problem oavsett parti. Ska det slösas ska det dock slösas på de egna medborgarna och inte sig själva, kan jag tycka. Sossarna säger ju alltid att de ska göra det, men sedan blir det alltid en tummetott ändå.
Instämmer fullt ut och visst är billigare tandvård för alla något som jag skulle skriva under på.

Men det finns så många som är i större behov av pengar än de som redan har fullt socialbidrag, bostadsbidrag, flerbarnstillägg osv. Den aktuella familjen har trots allt 3000kr per person i månaden, det är lite mer än vad mitt hushåll har efter att boendet är betalt. Vi har råd med både bil, nöjen och bra mat.
Citera
2026-07-24, 09:52
Medlem
Pripps0.0s avatar
Det är ju lite sjukt hur folk sitter och petar och fantiserar om hur hon fördelar sina matpengar, egentligen. Hon får ju en fast summa varje månad som hon måste förhålla sig till, som de flesta andra av oss. Om hon då väljer att äta lite sämre eller inte köpa kläder till sig själv och istället prioriterar något ni kallar lyx, så är väl det hennes val.

Visst, hon kunde sparat till tandläkaren istället. Men om man vet att det kommer ta 10+ år innan man fått ihop summan som behövs, så känns det kanske inte jättemotiverande.
Citera
2026-07-24, 09:59
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Instämmer fullt ut och visst är billigare tandvård för alla något som jag skulle skriva under på.

Men det finns så många som är i större behov av pengar än de som redan har fullt socialbidrag, bostadsbidrag, flerbarnstillägg osv. Den aktuella familjen har trots allt 3000kr per person i månaden, det är lite mer än vad mitt hushåll har efter att boendet är betalt. Vi har råd med både bil, nöjen och bra mat.
Jag tror inte att vi i tråden har full koll på hur hennes ekonomi ser ut i verkligheten.
3000 till bara mat per person? Var läser du det?
Citera
2026-07-24, 10:07
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Låter som ett recept för fler hemlösa på gatorna.
Du kan inte göra folk friska genom att göra deras situation värre. Människor med alkoholism, drogberoende, psykisk ohälsa kommer alltid att finnas och den som kommer på hur man botar dessa kommer aldrig mer behöva arbeta.

Man kan hålla sig vid liv på vatten och luft någon vecka eller två, men sedan börjar det påverka både det mentala och det fysiska. Människan behöver lite glädje och stimulans i tillvaron för att livet ska vara värt att leva. Jag unnar kanske inte Lailor ett liv i lyx på bidrag, men nog unnar jag dom något lite gott och roligt då och då.

Jag vet inte riktigt hur din attityd mot bidragstagare leder till något konstruktivt, menar du att vi ska svälta ut dom?

Trasiga tänder kan självklart påverka, beroende på vilken typ av arbete du söker. Lågavlönade jobb där man inte möter så mycket kunder och kollegor kan visserligen vara ett alternativ, men då blir det svårt att komma upp i inkomst också.

Och hur är du nu inte djävulen i förklädnad? Du påstår dig vara för de svaga - men du promotar allt för att hålla dom svaga svagare.

Vi kan här och nu höja varje bidrag med 3000kr per hushåll med kravet att dom kan enbart köpa vanlig standard mat och hushållsvaror. Jag kan personliga ge Laila 1000kr rakt upp och ner i veckan så länge hon slutar med all form av skitmat, snus, energidrycker och annat onyttigt som bidrar till hennes och hennes barns fetma. Det hade löst Lailas och andras situationer på fler än ett sätt. Men det är du inte intresserad av - du vill att Laila ska kunna köpa skit för bidragspengar.

Så du är inte ute efter att lösa hennes eller andras situation, du är ute att förvärra deras situtation genom att ge dom bara mer pengar utan som helst krav tillbaka. Det är tyvärr sådan jävla losermentalitet att man bara kan ge folk kravlöst som skapar alkoholister, pundare och bidragsfolk, för det är just sånt bullshit som uppmuntrar exempelvis pundare att kunna sitta hemma och inte behöva ta tag i sig - bidrag ska gå till hyra, mat och så barnet får ett vettigt liv, nej det går till hyra, lite mat och pappas 5 med tjack med lite gambling för att sen pundar-pappa gnäller över att "har inte råd med nya kläder till sonen" (något jag har hört flertal gånger på riktigt i olika scenarion om varför X inte köpte Y till sina barn utan punda/alka/köpte cigaretter istället). I Lailas fall - hyra, lite mat och pengar till snus, energidrycker och chips.

Kan inte pundar-pappa köpa tjack för bidragspengarna så måste pundar-pappa göra en massa saker för att kunna omvandla bidragspengar till tjack-pengar på samma nivå som att fetto-Laila måste då på något sätt omvandla bidragspengar som ska gå till mat till snus och chips-pengar. Gör det svårare att köpa skit, men bidragspengar ska gå till vad det är menat för. Inte lyx i vardagen, utan basic - standard - överlevnad på ett bra sätt.

För vad "glädje och stimulans i tillvaron" nu faktiskt betyder - det är extremt subjektivt och kan betyda allt möjligt. Men verkligheten så blir glädje och stimulans i tillvaron vad du gör det till. Bara för att du inte har pengar betyder det inte att du inte kan känna glädje eller stimulans - säger vi Fetta-Lailas situtation så kan hon få både glädje och stimulans genom genom att gå ner i vikt, kunna röra på sig mer, kunna vara ute med barnen mer i skogen/naturen, finns gott om både glädje och stimulans i en vardag utan pengar.

Att folk inte rör sig utanför dörren utan sitter och stirrar på tv där dom inte känner glädje/stimulans - det är resultatet av en trasig människa i ett trasigt samhälle för att den trasiga människan har satt sig själv i ett mentalt fängelse genom propaganda och psykisk påverkan utifrån.

Det finns många alternativ där dina tänder inte spelar någon roll i hur du arbetar med din kropp, språk eller liknande. Men nu jobbar hon inte pågrund av hälsosjäl, och vart kom det ifrån? Inte alls självförvållat med alla de där cheeseburgarna i magen.
Senast redigerad av Cremefraiched 2026-07-24 kl. 10:10.
Citera
2026-07-24, 10:07
Medlem
Citat:
Jag tror inte att vi i tråden har full koll på hur hennes ekonomi ser ut i verkligheten.
3000 till bara mat per person? Var läser du det?
Bara mat? Var har jag skrivit det? De har 15000 kvar efter att hyran är betald, jag utgår ifrån att soc betalar alla nödvändiga kostnader som hör till boendet så jag antar att även elen är inräknad i ”hyran”.

De har alltså 15000 till annat än boende vilket blir 3000 per person vilket alltså är lite mer än i mitt hushåll. Dessa pengar ska täcka mat, övriga kostnader och eventuellt sparande.
Citera
2026-07-24, 10:11
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Ett sätt att minska utgifterna vore ju att ha tandvård som är skattefinansierad. Det hade samhället nog också tjänat på, i och med att problem med munnen leder till hälsoproblem som kan kosta samhället multum.

Citat:
Det gör ju du också eftersom du inte har råd med en sån vagn. Du får göra upp en budget och inte sitta här och vara bitter.
Hur vet du att vagnen köpts ny förresten, eller att den köpts överhuvudtaget? Hon kan ju ha fått den.

Hon skulle ha råd med tandläkaren om hon inte spenderade pengarna på en massa annat.
Det som är poängen. Hennes soc bidrag är högt och räcker utan tvekan, men hon prioriterar att äta ihjäl sig själv istället.
Citera
2026-07-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, vi ser det...

15 000:- kvar när räkningarna är betalda är såklart tillräckligt för att mätta 1 vuxen och fem barn, men något säger mig att 7500:- går till skit (och streamingtjänster). Kanske döljer sig även en hund i kulisserna och tatueringar under kläderna...

Och en man.. som inte är folkbokförd på samma adress..

Hon gnäller om att hon och barnen inte har råd att åka någonstans under sommaren.

Bara det visar att hon inte har en aning om vad fattigdom är på riktigt.
Citera
2026-07-24, 10:22
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Och hur är du nu inte djävulen i förklädnad? Du påstår dig vara för de svaga - men du promotar allt för att hålla dom svaga svagare.

Tack för samtalet, vi avslutar här då du uppenbarligen inte läser vad jag skriver och hela tiden utgår från fantasibilder av både Laila, mig och kanske det alternativa universum du befinner dig i.

Jag har precis gett ett flertal förslag på hur man kan stärka Lailor så att de kan bli självförsörjande, men du väljer att ignorera.
Citera
2026-07-24, 10:23
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Bara mat? Var har jag skrivit det? De har 15000 kvar efter att hyran är betald, jag utgår ifrån att soc betalar alla nödvändiga kostnader som hör till boendet så jag antar att även elen är inräknad i ”hyran”.

De har alltså 15000 till annat än boende vilket blir 3000 per person vilket alltså är lite mer än i mitt hushåll. Dessa pengar ska täcka mat, övriga kostnader och eventuellt sparande.
Ok, det hade inte jag klarat även om jag inte åt lagad mat varje dag.
Citera
2026-07-24, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
27 500:- netto motsvarar runt 40 000:- brutto, alltså några tusingar mer än medianlönen i riket. Detta får hon utan att jobba, Hon behöver inte ställa klockan på 05:30 för att en timme senare släpa ut barnen till en bil som behöver skrapas eller en busstid som måste passas.

Och hon har mage att gnälla, med en Monster i näven (25:-) för att orka hämta sin barnvagn...

Kan det liksom inte vara humor, en sketch, satir eller ngt annat.

För så här illa kan väl inte en riktig reporter skildra det hela.

De måste ju fattat att..... "du, skall vi inte ta en bild utan Monster i handen, och kanske ta bort snuset?"
Citera
2026-07-24, 10:25
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Hon skulle ha råd med tandläkaren om hon inte spenderade pengarna på en massa annat.
Det som är poängen. Hennes soc bidrag är högt och räcker utan tvekan, men hon prioriterar att äta ihjäl sig själv istället.
Hon behöver runt 60-70 tusen för att fixa överkäken, hur lång tid kommer hon behöva spara?
Citera
2026-07-24, 10:28
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grg77
Kan det liksom inte vara humor, en sketch, satir eller ngt annat.

För så här illa kan väl inte en riktig reporter skildra det hela.

De måste ju fattat att..... "du, skall vi inte ta en bild utan Monster i handen, och kanske ta bort snuset?"
Medias roll numera är att splittra, inte ena. Monster i handen ger dessutom fler klick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in