Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps0.0
Ja, du säljer ju frivilligt din tid och kompetens, men låter staten stjäla mer än hälften av dina pengar så att du själv måste förlita dig på staten för vård, skola och omsorg.
Jag tror att vi är eniga i det stora hela, det är fel på systemet. Och ett trasigt system skapar trasiga människor.
Det är därför skatt finns, för att vi ska kunna få ut något ifrån vårt samhälle.
Vi är eniga om att ett trasigt system skapar trasiga människor - men inte av samma anledning. För det finns inget fel på bidraget här, det finns enbart fel på människan som köper snus, energidrycker och försöker leva en ohälsosam och hög teknologisk lyxig vardag på något som ska vara en fallskärm för någon i samhället och har det svårt.
Exakt samma sak som:
En alkoholist som går på bidrag ska inte kunna spendera sina bidragspengar på alkohol.
Någon som är knarkare ska inte kunna spendera sina bidragspengar på knark.
Någon som är fet ska inte kunna spendera sina bidragspengar på socker, godis och snask.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps0.0
Att bara ha så att man kan existera, och inte leva, knäcker människors livslust och gör dom i förlängningen sjuka. Det gynnar knappast samhället.
Definera "Leva" här. Vad betyder det? Att få åka till Thailand en gång om året? En vodkaflaska varje fredag? Att kunna äta sig fet? Att kunna köpa tjack/kola?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps0.0
Istället för att prata om mer eller mindre pengar, så borde man göra något konkret för att hjälpa Lailor att hjälpa sig själv. Hon kan t ex. få hjälp med sin psykiska ohälsa, kost och diet, budgetrådgivning, hjälp med att få ordning på tänderna så att hon blir mer anställningsbar, och liknande ting.
Ja, det gör vi genom att begränsa henne vad hon får lägga bidragspengar på. Vill hon ha råd till cigaretter, snus, energi-drycker, ohälsosamt skräpmat så kan hon börja panta burkar eller tjäna egna pengar så hon kan lägga pengar på det.
Men så länge hon går på bidragspengar, alltså skattepengar från alla andra så ska det inte gå till något som helst som bidrar till en onyttig livsstil.
Kost och diet - för att inte hela internet finns fullt av just tips om kost och diet.
Budgetrådgivning - tror jag hon har koll på, men hon väljer att köpa onyttiga saker.
Att hon har trasiga tänder har inget att göra med att hon skulle bli mer eller mindre anställningsbar.
Hennes hälsoproblem grundar sig i fetma och det är här våra synsätt skiljer sig på när vi kan hålla med varandra att ett trasigt system skapar trasiga människor.
Hon är skapad av en mat-industri och politisk propaganda över att "alla är hälsosamma oavsett storlek", "det är ok att äta mcdonalds varje dag" och all form av propaganda, reklam och hets i samhället som har fått henne att äta upp sig till en fet gris. Problemet är inte att hon behöver mer pengar för att överleva, utan att hon som du ser på hennes storlek inte bryr sig om ett hälsosamt liv.
Och det är precis det som skapar trasiga människor. Det är USA-fetma logik bakom det hela. För vi ser exakt samma sak i andra länder, Tyskland, USA, Storbritannien - feta grisar som lever på bidrag och med sina bidragspengar så köper dom enbart skräpmat och dålig kost för att sen gnälla över att "vi har inte råd med mat".
Där har du det riktiga problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps0.0
Att cementera hennes situation med mer bidrag, är den bidragsfälla jag tidigare talade om och som tagit över efter "kvinnofällan", som de goda politikerna kallade den. Självklart vill politikerna att folket ska vara beroende av staten, även om de vill att en del ska arbeta så att de kan stjäla deras pengar.
Hon hade nog klarat sig väldigt bra ifall hon slutar snusa, dricka energidrycker och klämmer i sig saker som gör henne fet. Det är inte problem med pengarna här, utan vart man lägger pengarna. Ifall jag nu faktiskt svalt och har barn som går hungriga - köper jag verkligen snus och energidrycker då?
Och om ja nu verkligen gör det när barnen går hungriga - hur ligger problemet inte då i min egoism och personliga sug för ohälsosamma saker än att köpa mat till barnen?