2026-07-24, 08:44
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Om din chef sa att du måste uppfylla alla punkter ovan och stå under ekonomisk övervakning framöver för att få löneförhöjning, hade du varit ok med det då?

En löneförhöjning är något jag själv har förtjänat genom hårt arbete. Och där ligger ditt misstag i ditt argument.

Lås oss formulera om oss så det passar situationen:

Ifall Socialtjänsten som ger mig bidrag säger att ifall jag ska få mer i bidrag så måste jag måste uppfylla alla punkter och krav som i att jag inte ska köpa ohälsosam mat/skräpmat till mina barn för pengarna, eller att pengarna går till cigaretter, alkohol, snus eller annat onyttigt.

Finns ingen anledning till varför pengar du får ut från barnbidrag eller liknande ska gå till Chips, Godis, läsk eller annat onyttigt. Att kunna äta sig fet som en gris är inte en mänsklig rättighet.
Senast redigerad av Cremefraiched 2026-07-24 kl. 08:49.
Citera
2026-07-24, 08:47
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Nja, det är inte henne som person jag försvarar. Det handlar mer om medmänsklighet och empati samt att elaka människor som du behöver tas i örat så att ni växer upp, istället för att ta ut er egen frustration på de som är svagare än er själva.

Du försvarar inte medmänsklighet eller empati någonstans. Du försvarar dumheter som baserar sig i en snedvriden syn på materialism, du vet inte vad som är behov för överlevnad och vad som är lyxvara.

Köper hon snus för bidragspengarna -> Ska direkt bort från den budgeten och de pengarna ska gå direkt till mat och kläder till barnen.

"Vi har inte råd med mat" säger någon som röker 4 paket cigaretter om månaden och äter chips, dricker läsk och trycker sig godis.
Senast redigerad av Cremefraiched 2026-07-24 kl. 08:50.
Citera
2026-07-24, 08:50
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Jävlar vad förbannad jag blir! En WT morsa med 5 små liv utan möjlighet att ens försörja den första utan tänder ty tandborste o tandkräm e för dyrt men tacka vet jag snus för att rengöra o noll farsor i bilden ty "män" am I right o fet kossa syndrom men svälter på pappret förbannad jag blir!!

"Nej nu jävlar ska jag rösta sossarna för att få bort denna orättvisa och bli beskattad bortom att kunna röra på mig för kossan är mitt ansvar och hennes fucked up misstag är mina fucked up misstag!" said no one ever😌

Is this the best you got!!??😂
Citera
2026-07-24, 08:55
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Då får du ju spara.

Poängen är att hon gör av med mycket pengar och klagar på att hon får för lite.
Minska utgifterna istället.
Citera
2026-07-24, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Ett sätt att minska utgifterna vore ju att ha tandvård som är skattefinansierad. Det hade samhället nog också tjänat på, i och med att problem med munnen leder till hälsoproblem som kan kosta samhället multum.
Citera
2026-07-24, 08:59
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
För er som sparar och fantiserar om FIRE, så krävs avkastning på ca 6 Miljoner kr för att motsvara paddans överskott efter alla räkningar är betalda.

Tycker detta är ett bra sätt att sätta saker i dess perspektiv, hur sjukt det är. Hon lever som om hon vore en multimiljonär.
Citera
2026-07-24, 09:00
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
En löneförhöjning är något jag själv har förtjänat genom hårt arbete. Och där ligger ditt misstag i ditt argument.

Lås oss formulera om oss så det passar situationen:

Ifall Socialtjänsten som ger mig bidrag säger att ifall jag ska få mer i bidrag så måste jag måste uppfylla alla punkter och krav som i att jag inte ska köpa ohälsosam mat/skräpmat till mina barn för pengarna, eller att pengarna går till cigaretter, alkohol, snus eller annat onyttigt.

Finns ingen anledning till varför pengar du får ut från barnbidrag eller liknande ska gå till Chips, Godis, läsk eller annat onyttigt. Att kunna äta sig fet som en gris är inte en mänsklig rättighet.
Ja, du säljer ju frivilligt din tid och kompetens, men låter staten stjäla mer än hälften av dina pengar så att du själv måste förlita dig på staten för vård, skola och omsorg.

Jag tror att vi är eniga i det stora hela, det är fel på systemet. Och ett trasigt system skapar trasiga människor.
Citera
2026-07-24, 09:13
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Du försvarar inte medmänsklighet eller empati någonstans. Du försvarar dumheter som baserar sig i en snedvriden syn på materialism, du vet inte vad som är behov för överlevnad och vad som är lyxvara.

Köper hon snus för bidragspengarna -> Ska direkt bort från den budgeten och de pengarna ska gå direkt till mat och kläder till barnen.

"Vi har inte råd med mat" säger någon som röker 4 paket cigaretter om månaden och äter chips, dricker läsk och trycker sig godis.
Tro mig, jag vet.
Att bara ha så att man kan existera, och inte leva, knäcker människors livslust och gör dom i förlängningen sjuka. Det gynnar knappast samhället.

Att ge så höga bidrag att incitamentet för att arbeta försvinner, är inte heller det bra.

Istället för att prata om mer eller mindre pengar, så borde man göra något konkret för att hjälpa Lailor att hjälpa sig själv. Hon kan t ex. få hjälp med sin psykiska ohälsa, kost och diet, budgetrådgivning, hjälp med att få ordning på tänderna så att hon blir mer anställningsbar, och liknande ting.

Att cementera hennes situation med mer bidrag, är den bidragsfälla jag tidigare talade om och som tagit över efter "kvinnofällan", som de goda politikerna kallade den. Självklart vill politikerna att folket ska vara beroende av staten, även om de vill att en del ska arbeta så att de kan stjäla deras pengar.
Citera
2026-07-24, 09:14
Medlem
Det här är fan de dummaste jag läst.
Hur blir detta ens nyheter?
Citera
2026-07-24, 09:18
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Det gör ju du också eftersom du inte har råd med en sån vagn. Du får göra upp en budget och inte sitta här och vara bitter.
Hur vet du att vagnen köpts ny förresten, eller att den köpts överhuvudtaget? Hon kan ju ha fått den.
Citera
2026-07-24, 09:23
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ja, du säljer ju frivilligt din tid och kompetens, men låter staten stjäla mer än hälften av dina pengar så att du själv måste förlita dig på staten för vård, skola och omsorg.

Jag tror att vi är eniga i det stora hela, det är fel på systemet. Och ett trasigt system skapar trasiga människor.

Det är därför skatt finns, för att vi ska kunna få ut något ifrån vårt samhälle.

Vi är eniga om att ett trasigt system skapar trasiga människor - men inte av samma anledning. För det finns inget fel på bidraget här, det finns enbart fel på människan som köper snus, energidrycker och försöker leva en ohälsosam och hög teknologisk lyxig vardag på något som ska vara en fallskärm för någon i samhället och har det svårt.

Exakt samma sak som:
En alkoholist som går på bidrag ska inte kunna spendera sina bidragspengar på alkohol.
Någon som är knarkare ska inte kunna spendera sina bidragspengar på knark.
Någon som är fet ska inte kunna spendera sina bidragspengar på socker, godis och snask.

Citat:
Att bara ha så att man kan existera, och inte leva, knäcker människors livslust och gör dom i förlängningen sjuka. Det gynnar knappast samhället.

Definera "Leva" här. Vad betyder det? Att få åka till Thailand en gång om året? En vodkaflaska varje fredag? Att kunna äta sig fet? Att kunna köpa tjack/kola?

Citat:
Istället för att prata om mer eller mindre pengar, så borde man göra något konkret för att hjälpa Lailor att hjälpa sig själv. Hon kan t ex. få hjälp med sin psykiska ohälsa, kost och diet, budgetrådgivning, hjälp med att få ordning på tänderna så att hon blir mer anställningsbar, och liknande ting.

Ja, det gör vi genom att begränsa henne vad hon får lägga bidragspengar på. Vill hon ha råd till cigaretter, snus, energi-drycker, ohälsosamt skräpmat så kan hon börja panta burkar eller tjäna egna pengar så hon kan lägga pengar på det.

Men så länge hon går på bidragspengar, alltså skattepengar från alla andra så ska det inte gå till något som helst som bidrar till en onyttig livsstil.

Kost och diet - för att inte hela internet finns fullt av just tips om kost och diet.
Budgetrådgivning - tror jag hon har koll på, men hon väljer att köpa onyttiga saker.
Att hon har trasiga tänder har inget att göra med att hon skulle bli mer eller mindre anställningsbar.

Hennes hälsoproblem grundar sig i fetma och det är här våra synsätt skiljer sig på när vi kan hålla med varandra att ett trasigt system skapar trasiga människor.

Hon är skapad av en mat-industri och politisk propaganda över att "alla är hälsosamma oavsett storlek", "det är ok att äta mcdonalds varje dag" och all form av propaganda, reklam och hets i samhället som har fått henne att äta upp sig till en fet gris. Problemet är inte att hon behöver mer pengar för att överleva, utan att hon som du ser på hennes storlek inte bryr sig om ett hälsosamt liv.

Och det är precis det som skapar trasiga människor. Det är USA-fetma logik bakom det hela. För vi ser exakt samma sak i andra länder, Tyskland, USA, Storbritannien - feta grisar som lever på bidrag och med sina bidragspengar så köper dom enbart skräpmat och dålig kost för att sen gnälla över att "vi har inte råd med mat".

Där har du det riktiga problemet.

Citat:
Att cementera hennes situation med mer bidrag, är den bidragsfälla jag tidigare talade om och som tagit över efter "kvinnofällan", som de goda politikerna kallade den. Självklart vill politikerna att folket ska vara beroende av staten, även om de vill att en del ska arbeta så att de kan stjäla deras pengar.

Hon hade nog klarat sig väldigt bra ifall hon slutar snusa, dricka energidrycker och klämmer i sig saker som gör henne fet. Det är inte problem med pengarna här, utan vart man lägger pengarna. Ifall jag nu faktiskt svalt och har barn som går hungriga - köper jag verkligen snus och energidrycker då?

Och om ja nu verkligen gör det när barnen går hungriga - hur ligger problemet inte då i min egoism och personliga sug för ohälsosamma saker än att köpa mat till barnen?
Senast redigerad av Cremefraiched 2026-07-24 kl. 09:31.
Citera
2026-07-24, 09:43
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Det är därför skatt finns, för att vi ska kunna få ut något ifrån vårt samhälle.

Vi är eniga om att ett trasigt system skapar trasiga människor - men inte av samma anledning. För det finns inget fel på bidraget här, det finns enbart fel på människan som köper snus, energidrycker och försöker leva en ohälsosam och hög teknologisk lyxig vardag på något som ska vara en fallskärm för någon i samhället och har det svårt.

Exakt samma sak som:
En alkoholist som går på bidrag ska inte kunna spendera sina bidragspengar på alkohol.
Någon som är knarkare ska inte kunna spendera sina bidragspengar på knark.
Någon som är fet ska inte kunna spendera sina bidragspengar på socker, godis och snask.

Definera "Leva" här. Vad betyder det? Att få åka till Thailand en gång om året? En vodkaflaska varje fredag? Att kunna äta sig fet? Att kunna köpa tjack/kola?

Ja, det gör vi genom att begränsa henne vad hon får lägga bidragspengar på. Vill hon ha råd till cigaretter, snus, energi-drycker, ohälsosamt skräpmat så kan hon börja panta burkar eller tjäna egna pengar så hon kan lägga pengar på det.

Men så länge hon går på bidragspengar, alltså skattepengar från alla andra så ska det inte gå till något som helst som bidrar till en onyttig livsstil.

Kost och diet - för att inte hela internet finns fullt av just tips om kost och diet.
Budgetrådgivning - tror jag hon har koll på, men hon väljer att köpa onyttiga saker.
Att hon har trasiga tänder har inget att göra med att hon skulle bli mer eller mindre anställningsbar.

Hennes hälsoproblem grundar sig i fetma och det är här våra synsätt skiljer sig på när vi kan hålla med varandra att ett trasigt system skapar trasiga människor.

Hon är skapad av en mat-industri och politisk propaganda över att "alla är hälsosamma oavsett storlek", "det är ok att äta mcdonalds varje dag" och all form av propaganda, reklam och hets i samhället som har fått henne att äta upp sig till en fet gris. Problemet är inte att hon behöver mer pengar för att överleva, utan att hon som du ser på hennes storlek inte bryr sig om ett hälsosamt liv.

Och det är precis det som skapar trasiga människor. Det är USA-fetma logik bakom det hela. För vi ser exakt samma sak i andra länder, Tyskland, USA, Storbritannien - feta grisar som lever på bidrag och med sina bidragspengar så köper dom enbart skräpmat och dålig kost för att sen gnälla över att "vi har inte råd med mat".

Där har du det riktiga problemet.

Hon hade nog klarat sig väldigt bra ifall hon slutar snusa, dricka energidrycker och klämmer i sig saker som gör henne fet. Det är inte problem med pengarna här, utan vart man lägger pengarna.
Låter som ett recept för fler hemlösa på gatorna.
Du kan inte göra folk friska genom att göra deras situation värre. Människor med alkoholism, drogberoende, psykisk ohälsa kommer alltid att finnas och den som kommer på hur man botar dessa kommer aldrig mer behöva arbeta.

Man kan hålla sig vid liv på vatten och luft någon vecka eller två, men sedan börjar det påverka både det mentala och det fysiska. Människan behöver lite glädje och stimulans i tillvaron för att livet ska vara värt att leva. Jag unnar kanske inte Lailor ett liv i lyx på bidrag, men nog unnar jag dom något lite gott och roligt då och då.

Jag vet inte riktigt hur din attityd mot bidragstagare leder till något konstruktivt, menar du att vi ska svälta ut dom?

Trasiga tänder kan självklart påverka, beroende på vilken typ av arbete du söker. Lågavlönade jobb där man inte möter så mycket kunder och kollegor kan visserligen vara ett alternativ, men då blir det svårt att komma upp i inkomst också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in