2026-07-24, 05:43
Medlem
-Nederbird-s avatar
Sådana här artiklar dyker upp då och då, och det är alltid samma visa varje gång. Det känns mer och mer som engagement bait för folk på flashback snarare än att folk ska tycka synd om personen. Redan 30 sidor här och den diskuteras vitt och brett, lyckat reportage således.

Som man säger, det verkar aldrig råda näringsbrist i dessa fall.
Citera
2026-07-24, 05:44
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Vill tillägga

Man måste ju vara jävligt bra full i detta scenariot...

Fi
Faen

Jag hade tagit Heroin efter ett sånt missöde....

Asså
Funderat på att prova...

Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
En parasit som borde få mindre inte mer.

Nu förstår nog flera iaf varför man sterilisera störda kvinnor förr.
Tillhör ni de som tjatar om egenansvar för andra men inte er själva?
Imponerande hur blonda män kan vara ibland.
Varför inte sterilisera männen som uppenbarligen behöver bli lite mer selektiva med vem de stoppar snoppen i, dessutom behöver de lära sig konsekvenstänk.

Sedan ska man vara klar över att det är kvinnan oftast får dra det stora lasset efter dessa (ömsesidiga?) misstag. De får betala runt tusenlappen i månaden i underhåll och är ofta otroligt upprörda över detta. En del anklagar även mödrarna för att festa upp den där lilla pengen, för de har ju faktiskt ingen aning om vad barn egentligen kostar.
Citera
2026-07-24, 05:46
Medlem
Ja alla har nog upptäckt hur dyrt mat har blivit.

Inte för att vara hård men hon borde verkligen sluta snusa. Mycket pengar sticker nog i väg i det hålet.

Sedan kan hon väl söka bidrag för tänderna om det inte går runt?
Citera
2026-07-24, 05:51
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Ja alla har nog upptäckt hur dyrt mat har blivit.

Inte för att vara hård men hon borde verkligen sluta snusa. Mycket pengar sticker nog i väg i det hålet.

Sedan kan hon väl söka bidrag för tänderna om det inte går runt?

Aha, så det är snusdosor man ser på bilden? Två stycken dessutom, bredvid nappflaskan.

Snus har kärringen minsann råd med!
Citera
2026-07-24, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Jag tycker att den här kvinnan är en ickefråga i det stora hela, och att sådana här historier mest syftar till att flytta fokus från de riktigt allvarliga problemen vi har i landet.

Det är beklämmande att se hur folk i tråden uppför sig mot en människa de aldrig träffat och som aldrig gjort dom något ont. Är det sådan svensken är kanske det är lika bra att hon försvinner.
Du får se det i ett större perspektiv. Avsändaren för artikeln är en LO-tidning, dvs socialdemokratisk. Denna artikel sätter fingret på ett stort problem med socialdemokratin, att det är lätt att slösa med andras pengar.

Artikeln påminner alltså folk om det oerhörda slöseriet med våra gemensamma skattepengar.
Citera
2026-07-24, 06:15
Medlem
-Nederbird-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Aha, så det är snusdosor man ser på bilden? Två stycken dessutom, bredvid nappflaskan.

Maslows behovspyramid. Längst ner är snus, cigg och pitbull.
Citera
2026-07-24, 06:20
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Socialbidragsnormen kan tydligen skilja sig åt mellan kommunerna och kan påverka hur mycket bidrag som beviljas. Om någon vill, kan och orkar så kan man kolla upp vilka kommuner som styrs av S och om dessa har en högre norm för socialbidrag än övriga.

Nej, det heter riksnormn och den är statligt fastställd. Beloppen bestäms årligen av regeringen och grundar sig på Konsumentverkets pris- och konsumtionsundersökningar
Citera
2026-07-24, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Drygt 5000 i månaden är vad en ensamstående person utan barn kan få i försörjningsstöd per månad. 5000kr för en vuxen och 5 barn mellan 4-18 år (varav 4 hemmavarande) blir väldigt tufft. Även om man lagar billig mat från grunden, köper kläder och leksaker begagnat etc. Varje månad i ett år dessutom. Det verkar inte riktigt realistiskt.
Jag klarade mig på 300 kr i månaden för 10 år sedan när jag hade en svacka på grund av trauma. Jag åt ordentligt och näringsriktigt för de pengarna, saknade ingenting. Jag vidhåller att Laila borde få klara sig på 5000 i ett år. Det skulle göra henne gott, lära henne prioritera samt pengars värde. Skulle även vara en nyttig läxa för barnen.

Det är inte bra för någon när bidragssystemet fungerar som det gjorde för min mamma, hon fick under flera års tid ut 150% av sin tidigare lön efter att hon blivit arbetslös. Till vems nytta då? Inte var det hennes i alla fall, hon behövde en sysselsättning för att må bra men vem tar ett jobb om man går back på det? När man sedan har gått på bidrag i några år så blir vägen tillbaka till arbetslivet oerhört svår.

I denna fråga har högern rätt. Det måste finnas incitament för att jobba.
Citera
2026-07-24, 06:38
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:

Som jag frågade en annan användare igår, ser du hennes namn på dosorna?
Nappflaskan är förövrigt grannens barns.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nej, det heter riksnormn och den är statligt fastställd. Beloppen bestäms årligen av regeringen och grundar sig på Konsumentverkets pris- och konsumtionsundersökningar
Jag blir förvirrad och får dubbla budskap när jag söker. Men nog borde styret kunna påverka politiken i kommunen, annars är det ju meningslöst att välja representanter.
Citera
2026-07-24, 06:45
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Man kan ju undra hur Laila har råd att köpa en villa om hon knappt har råd med mat för dagen? Om hon nu inte hyr i andra hand förstås.

Hursomhelst, boendekostnaden är det första hon borde titta på. Matkostnaden en annan. Ser ju inte ut att lida någon nöd på träskpaddan. Om man säger så.
Hon hyr. Vi vet inte när hon flyttade dit.

Jag hyr också, och på knappt fyra år har hyran gått upp med över en tusing. Ska Laila flytta med sina fem barn och rycka upp dom från skola och kompisar hur ofta?

Soss täcker bara hyran upp till en viss summa, så vill hon bo kvar får hon ta från matbudgeten.

Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Sådana här artiklar dyker upp då och då, och det är alltid samma visa varje gång. Det känns mer och mer som engagement bait för folk på flashback snarare än att folk ska tycka synd om personen. Redan 30 sidor här och den diskuteras vitt och brett, lyckat reportage således.

Som man säger, det verkar aldrig råda näringsbrist i dessa fall.
Man kan vara fet och ha näringsbrist.
Citera
2026-07-24, 06:48
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Du får se det i ett större perspektiv. Avsändaren för artikeln är en LO-tidning, dvs socialdemokratisk. Denna artikel sätter fingret på ett stort problem med socialdemokratin, att det är lätt att slösa med andras pengar.

Artikeln påminner alltså folk om det oerhörda slöseriet med våra gemensamma skattepengar.
Det är ett stort problem oavsett parti. Ska det slösas ska det dock slösas på de egna medborgarna och inte sig själva, kan jag tycka. Sossarna säger ju alltid att de ska göra det, men sedan blir det alltid en tummetott ändå.
Citera
2026-07-24, 07:01
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Jag blir förvirrad och får dubbla budskap när jag söker. Men nog borde styret kunna påverka politiken i kommunen, annars är det ju meningslöst att välja representanter.

Kommunpolitiker kan inte påverka riksnormen, nej. Men visst är det politik som avgör människors förutsättningar på arbetsmarknad och möjlighet till försörjning. Det är därför fattigdomen har fördubblats under de senaste åren med högerstyre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in