2026-07-23, 21:29
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Åh herregud är du på riktigt?? Ärkesosse som enligt egen utsaga Vägrat ta ett jobb på många år och levt på a-kassa, klagar konstant på att du inte får tillräckligt med pengar, och sen visar det sig att du köper ekologiska paprikor och avokados, ärtsoppa duger inte åt herrn. Om du är på riktigt borde du verkligen skämmas.

Jag delar inte din beskrivning av varken mig eller min situation, men om du tror att jag skulle skämmas för att jag tar hand om min hälsa och äter bra mat så kan du fetglömma det.

Jisses vilka kontraster det blev i den här tråden nu. Vissa menar att Laila i Perstorp ska skämmas för att hon äter skräpmat, medan jag ska skämmas för att jag inte gör det. Personligen anser jag att alla som tror sig ha rätt att kritisera andras matvanor och livsstil är de som ska skämmas. Osköna typer, minst sagt.
Citera
2026-07-23, 21:32
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag delar inte din beskrivning av varken mig eller min situation, men om du tror att jag skulle skämmas för att jag tar hand om min hälsa och äter bra mat så kan du fetglömma det.

Jisses vilka kontraster det blev i den här tråden nu. Vissa menar att Laila i Perstorp ska skämmas för att hon äter skräpmat, medan jag ska skämmas för att jag inte gör det. Personligen anser jag att alla som tror sig ha rätt att kritisera andras matvanor och livsstil är de som ska skämmas. Osköna typer, minst sagt.

Kontraster? Du och Laila är ju ganska lika. Ni har det väldigt bra trots att ni inte arbetar, ändå har ni mage att gnälla?
Citera
2026-07-23, 21:41
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Kontraster? Du och Laila är ju ganska lika. Ni har det väldigt bra trots att ni inte arbetar, ändå har ni mage att gnälla?

Nja, jag har en ekonomisk trygghet oavsett och jag har inte fem barn och diabetes, så för min del kan du rikta all din omtanke till Leila istället. Det gör jag, för hon förtjänar ett drägligt liv precis som alla andra.
Citera
2026-07-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Man brukade förr säga att man kan avgöra ett lands välstånd genom att titta på medborgarnas tänder.
I ett välmående land har folk råd att ta hand om tänderna, som är bland de första man brukar försaka i dåliga tider. Så i förlängningen är det statens roll att se till så att folk har råd att ta hand om sin hälsa ja. Samt att det faktiskt finns tandläkare så att det räcker till folket, nu kan ju vissa få vänta i år har jag hört.

Hon kommer troligen att få både ris och ros. Nya tänder lär gå på närmare 60-70 tusen, minst. Hoppas hon får hjälp till det.

Det blir skattebetalarna som hjälper henne.
Citera
2026-07-23, 21:44
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
ett drägligt liv

Vad betyder det? Förklara, hur ser ett drägligt liv ut vardagsmässigt? Hur snabbt bredband är "drägligt"?
Citera
2026-07-23, 21:44
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Bara jag som tycker att såna här artiklar är extremt provocerande? Man är väl för i helvete inte fattig med 15 000 kvar att leva på efter att räkningarna är betalda?

Det står 15 efter hyran, inte alla räkningar

Citat:
Efter hyran på 12 500 kronor återstår omkring 15 000 kronor till fem personer. Det ska räcka till allt för fem personer.

Fattar inte varför det är så ofattbart att ha det kämpigt när man på 15 tusen ska betala övriga räkningar (el, internet, försäkringar, a-kassa, telefon osv) och sen ska pengarna räcka för mat och andra utgifter. Hon verka ha rätt bra koll på läget då hon handlar mycket av sin mat på storgrossist, får matkasse från kyrkan, köper grejer på Marketplace och är med och roterar barnkläder med sina vänner men jag tolkar det som att artikeln beskriver hur tungt det är att bara leva för att överleva när man har barn och inte kan unna dem någonting.
Citera
2026-07-23, 21:47
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Ni ska skämmas för att ni inte jobbar!!!!

Att jag inte jobbar beror på politiska beslut, precis som för de flesta, eftersom vår arbetslöshet till stor del är högerpolitiskt orsakad. Så nej, det är inget jag kan påverka eller tänker skämmas för.
Citera
2026-07-23, 21:47
Medlem
Mikaelias avatar
Det står i artikeln att hon har 15000 kronor kvar när räkningar är betalda. Vad är problemet?
Citera
2026-07-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Bara jag som tycker att såna här artiklar är extremt provocerande? Man är väl för i helvete inte fattig med 15 000 kvar att leva på efter att räkningarna är betalda? Laila är alltså arbetslös och har således all tid i världen att laga billig näringsrik mat från grunden samt köpa kläder och leksaker begagnat.

Låt kärringen leva på 5 000 kr i månaden i ett år så hon får lite jävla perspektiv. Det blir 1 000 kr per person, även det går att leva på. Men då finns inga pengar kvar till tandläkarräkningen.

Hur fan kan hon ha mage att klaga när hon har det så jävla gott ställt trots att hon inte jobbar?

Artikeln i sin helhet: https://arbetet.se/2026/07/23/fembarnsmamman-laila-lever-pa-15-000-i-manaden-inte-rad-med-tandlakare/

Drygt 5000 i månaden är vad en ensamstående person utan barn kan få i försörjningsstöd per månad. 5000kr för en vuxen och 5 barn mellan 4-18 år (varav 4 hemmavarande) blir väldigt tufft. Även om man lagar billig mat från grunden, köper kläder och leksaker begagnat etc. Varje månad i ett år dessutom. Det verkar inte riktigt realistiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Hon betalar 12000 i hyra, i Perstorp?
Hus, nära vatten, finns för runt miljonen, räntan hade kunnat gå ner.mot 2000 i månaden, visst, andra kostnader också.

Hon är undersköterska, hade kunnat jobba och håva in 25000 i veckan, eller åtminstone hälften, kombinera det med andra stöd leva flott. Kan vara riktigt slapp, speciellt natten.

Au pair skulle kunna se efter barnen, delvis, samt stöd från andra håll, privat förskola eller bara byta till mer behjälpliga.

Men istället för att ta tag i sitt liv som en vuxen människa tar hon idiotiska beslut efter varandra och sedan lipar ut i media.

Har hon inte råd med tandvård och har tuff ekonomi i övrigt, så har hon knappast råd med au pair, privat förskola etc. De två yngsta barnen går i vanliga fall 15 timmar i veckan (3 timmar per dag) på förskola. Dock ej juli månad. Det är avgiftsfritt, eller borde åtminstone vara det. Man brukar åtminstone få 525 avgiftsfria timmar på förskolan per år.

Ingen undersköterska borde kunna håva in 25 tusen i veckan, 100 000 per månad. Det är rena rama fantasisummor. Halva summan låter orealistiskt också. 25 tusen i månaden brutto, visst. Om du menade per månad istället. Men då blir ju inkomsten lägre än idag. 25 tusen netto? Kanske. Men då är det ungefär samma belopp som idag (23-25 tusen per månad).
Citera
2026-07-23, 21:51
Medlem
Så jävla less på dessa snyfthistorier, man har ett eget ansvar också över sitt liv, det är ju inte direkt så att dom som lyckas i livet gör det utan ansträngning. Finns väl förvisso en del som föds rika, men för dom allra flesta så är det slit som ligger bakom ett bra liv.

Men visst är man allvarlig sjuk eller har andra åkommor som gör att man absolut inte kan jobba så ska väl vi andra bekosta en dräglig tillvaro för dessa personer.

Lika med fattigpensionärer som har kunnat jobba ett helt liv men mest lallat omkring, gnäll inte, som man bäddar får man ligga. Jobbar man ett helt liv och sparar lite extra till pensionen så kommer man ha ett tillräckligt bra liv som pensionär, även om man haft ett "lågavlönat" knegarjobb.
Citera
2026-07-23, 21:55
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Att jag inte jobbar beror på politiska beslut, precis som för de flesta, eftersom vår arbetslöshet till stor del är högerpolitiskt orsakad. Så nej, det är inget jag kan påverka eller tänker skämmas för.

Så det vi har att vänta oss vid en eventuell röd/grön valvinst är återigen arbetsmarknadspolitiska åtgärder och andra sisyfosarbete, så att även Marco kan få jobb?

Om du mot all förmodan någon skulle få ett jobb, hade du då gladeligen betalat din skatt till alla Leilas runt om i Sverige? Eller gäller bara din solidaritet så länge du själv är oattraktiv för arbetsmarknaden?
Citera
2026-07-23, 21:57
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Det står i artikeln att hon har 15000 kronor kvar när räkningar är betalda. Vad är problemet?

Hon påstår det inte räcker för allt till 5 personer efter hyran är betald.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in