Kan du citera när jag har sagt att studien söker kausalitet? Det har jag aldrig sagt.
Att jag nämner att studien inte kan fastställa kausalitet bör du inte störa dig på... för det är precis vad forskarna själva säger enligt det som du svartmarkerade. Det är ren upplysning att ta upp vad en studie kan och inte kan påvisa. Det är utifrån pedagogisk synpunkt och är hjälpsamt för de med mindre statistisk kompetens på forumet. Jag tänker inte bara på mig själv vettu.
Tror du det är så man analyserar en studie genom att läsa slutsatsen? Nej, man läser en studie genom att fokusera på metodologin och resultatet huvudsakligen. För då tar man sig runt problemet med färgade tolkningar.
Citat:
Conclusion :In this study, we found vaccine exposure in children was associated with an increased risk of developing a chronic health disorder. This association was primarily driven by increased risk for asthma, atopy, eczema, autoimmune disease and neurodevelopmental disorders. This suggests that in certain susceptible children, exposure to vaccination may increase the likelihood of developing a chronic health condition, particularly for one of these conditions. Our preliminary findings cannot prove causality and warrant further investigation.
Studiens utformning och resultat räcker mer än väl för att slutsatsen de har ska gälla.
Studiens utformning och resultat räcker mer än väl för att slutsatsen de har ska gälla.
Ett samband kan uppträda genom att en studie har dålig metodologi och design. Det innebär inte på något sätt att sambandet är robust. Därför jag skrev gedigen statistisk inferens....
Citat:
Så du menar på att jag inte har påtalat att studien inte kan fastställa kausalitet
? Det är ju det jag har nämnt flertalet gånger. Även om det inte var studiens mål så innebär inte det att det inte är relevant att påtala det. Det handlar om upplysning och pedagogik också.
Citat:
Barnen följdes från födseln. Sjukhuset godkände studiens utformning: The study was reviewed and approved by HFHS’s Institutional Review Board and conducted in accordance with the International Society for Pharmacoepidemiology’s Guidelines for Good Pharmacoepidemiology Practices (https://www.pharmacoepi.org/resources/guidelines_08027.cfm).
Barnen följdes från födseln. Sjukhuset godkände studiens utformning: The study was reviewed and approved by HFHS’s Institutional Review Board and conducted in accordance with the International Society for Pharmacoepidemiology’s Guidelines for Good Pharmacoepidemiology Practices (https://www.pharmacoepi.org/resources/guidelines_08027.cfm).
Då får väl du tro det då. Men du kan ingenting om statistisk inferens. Det hör jag på sättet du resonerar och tänker. Du fokuserar på saker som du tror är relevanta men som inte har relevans - vad huvudförfattaren säger, slutsatsen i studien etc. Det som har relevans är det som står i studien och då menar jag resultatet och metodologin huvudsakligen. Slutsatsen kan man ignorera, om man har statistisk kompetens.
Citat:
Du gör även argumentet att ovaccinerade barn, ha i åtanke att dessa barn är får gratis eller nästan gratis vård genom Fords sjukförsäkringar, gör förre vårdbesök enbart av kulturella/sociologiska skäl men blint avfärdar att det kan vara som signalen studien ger; ovaccinerade barn är överlag mindre sjuka och därmed inte behöver besöka vården.
Du gör även argumentet att ovaccinerade barn, ha i åtanke att dessa barn är får gratis eller nästan gratis vård genom Fords sjukförsäkringar, gör förre vårdbesök enbart av kulturella/sociologiska skäl men blint avfärdar att det kan vara som signalen studien ger; ovaccinerade barn är överlag mindre sjuka och därmed inte behöver besöka vården.
Jag bryr mig inte om vad du säger för jag vet att jag har tänkt rätt. En grundlig analys har gjorts.
Jag har inte pratat specifikt om ovaccinerade barn nu heller. Men vore intressant att ta del av de siffror som pekade på 0 i incidens för vissa individuella utfall. Att åberopa det som de gjorde i dokumentären men utan kontext till metodologin, resultatet eller designen i studien är skrattretande. Hade varit så intressant ifall man fick reda på mer information om de ovaccinerade som hade 0 i incidens. Det finns nog en väldigt naturlig förklaring till de låga talen skulle jag tro
. Att du inte ser varningssignalerna. Dålig metodologi och design + brist på transparens. Och du köper det rakt av? Ofattbart. Aja.. nu tackar jag för mig. Tappert försök men du blev ägd i diskussionen.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-07-23 kl. 13:32.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-07-23 kl. 13:32.