Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Nej, du har inte fört en logiskt giltig diskussion. Du håller en oärlig argumentation.
Hur är detta resonemang nedanför inte logiskt giltigt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Det står uttryckligen såhär i studien:
1) ''Participants: 18,468 children born between 2000 and 2016 enrolled in the health system insurance plan''.
2) ''Subjects were observed from birth until the earlier of disenrollment in the plan or December 31, 2017''.
Utifrån dessa två textutdrag så kan man dra slutsatsen att alla barnen inte följdes upp till samma ålder och att alla barn inte hade samma chans att få en diagnos.
Är du oförmögen att förstå detta resonemang alltså? Det verkar som det om du inte förstår hur detta resonemang ovanför är logiskt giltigt. Är du så pass tappad att du inte förstår att utifrån dessa två punkter ovanför, så kan man dra slutsatsen att alla barnen inte följdes upp till samma ålder och inte heller hade samma chans att få en diagnos för kronisk sjukdom? Är du så dum?
Mer kritik mot studien kan du hitta här:
https://www.henryford.com/news/2025/09/vaccine-study-henry-ford-health
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Det du har påståtts har redan besvarats i styrkor/svagheter sektionen. De har kontrollerat så gott som det går.
Att de har besvarat det hela, betyder inte att deras svar är tillräckliga för att rädda studien. Du förstår inte riktigt ribban för statistisk inferens. Det är lite det som är problemet. Kontrollerat så gott det går är inget acceptabelt, vetenskapligt argument.
Residual confounding präglas studien av. Det krävs oerhört välutförda studier för att eliminera detta problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
En av Europas mest publicerade och citerade forskare inom medicin med särskild inriktning inom medicinsk korruption har godkänt studien.
Även om det stämde (spelar ingen roll om det stämmer), så ger inte det per automatik en studie validering. Det finns massor med skitstudier som har publicerats i vetenskapliga tidsskrifter som är högt ansedda. Förutsatt att detta är sant som jag ställer, vilket jag kan ge dig exempel på, så måste väl du förstå att du resonerar grumligt? Du förstår dig inte på logik. Om du vidhåller din naiva position i absolut mening om att ifall någon med auktoritet godkänner en studie, så är den välutförd, så räcker det med ETT enda motexempel ifrån min sida för att motbevisa detta. Det förstår du? Jag tror helt ärligt inte du förstår hur svagt du resonerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Jag har inga villfarelser. Det är från domstolsförhör, från senatförhör och intervjuer med huvudförfattaren jag hämtar min uppfattning ifrån.
Du har visat på en pinsamt dålig förmåga till objektivitet, vetenskaplig litterär förmåga och efterforskning.
Jo, det är det du har. Du vädjar till ''auktoriteter''. Det är en villfarelse.
Appeal to authority fallacy, kallas det för. Du tror att det spelar roll vad huvudförfattaren säger, när det som spelar roll är studiens resultat. Du tror att en studie helt plötsligt blir legitim bara för att någon person med högt anseende godkänner den. Det är inte så det fungerar i verkligheten.
Att upprepa orden som en huvudförfattare säger har ingenting med kompetent eller objektiv analys att göra. En av oss har tänkt rätt och den som har tänkt rätt är jag.
Vetenskap fungerar inte som så att man kan forcera ett resultat utifrån ett ruttet underlag. Det är inte så det fungerar. Ribban för statistisk inferens är högre än så.
Ska vi gå igenom en banal, grundläggande definition av kausalitet? Låt oss göra det:
''Causation, on the other hand, implies that a change
in one variable directly causes a change in the other one.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10010939/
Hur har du isolerat
en variabel i studien

? Har du läst titeln på studien? Det står
impact of child vaccination i titeln
Vi pratar alltså inte om ett specifikt vaccin, utan flera olika i studien.
Det står även såhär i studien:
''In exposed subjects, the median number of vaccinations was 18''.
Summering av en del av problemen:
1) Ingen isolering av
en variabel på ett korrekt sätt som behövs för att attribuera ett specifikt vaccin en kausal effekt.
2) Residual confounding.
3) Problematik med att alla barnen inte följdes upp till samma ålder och att alla barn inte hade samma chans att få en diagnos.
4) Om du inte tror att tidsintervallet mellan vaccination och sjukdomsdebut är viktig heller så gör du dig själv till åtlöje. Lag time, som det kallas för på engelska, och mekanistisk förståelse är två sammanflätande koncept. Det blir väldigt svårt att få fram ett ''korrekt samband'' när detta ignoreras.
Ja, du hörde rätt. Eller tror du att tobaksrökning fastställdes som en orsak genom att man inte tog i beaktning när hypoteseffekten skedde

? Pappskalle. Ingen hänsyn togs till tidsintervallet mellan vaccinationerna och sjukdomens uppkomst i studien.
Du har ingen kunskap att tala om. Oerhört pinsamt.
Men du kan ingenting tyvärr. Du pratar utan kunskap men alla som förstår sig på logik 101, kan se dina mentala fallgropar.
Helt intellektuellt utklassad.
Det blir inget mer svar nu. Du lever i förnekelse.