2026-07-23, 22:26
Medlem
Undra hur många Laila det finns? Rätt många om man tittar på opinionsundersökningarna där rödgröna får egen majoritet
Citera
2026-07-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Iphone ja. Jag jobbar och tjänar cq 55-60k mån. Inte köper jag mig en iphone. Tycker det är alldeles för dyrt.
Men invandrare som inte jobbat en dag ska leva på mina skattepengar och ha iPhone. Väldigt rättvist nej
Har man inget jobb eller väljer att inte jobba så får man leva lite mer knapert.
Ingen rättighet att åka på semestrar och äta utemat
Spännande att du kan tjäna så mycket pengar med tanke på att du igår varit arbetslös så länge att din a-kassa är slut.
Citat:
Därför tänkte jag söka socialbidrag nu när jag blivit utförsäkrad från a- kassan
Citera
2026-07-23, 22:28
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag har 100/100 och det duger bra! Men jag förstår vad du menar - vad är en skälig levnadsstandard? Jag kan bara utgå från mig själv och eftersom min arbetslöshet inte är självvald, utan en konsekvens av nedskärningar i offentlig sektor (politiska beslut) så har jag inte varit beredd att kompromissa det minsta med min livskvalitet. Jag bor i en nyproducerad hyresrätt med hög standard och hyra, tränar och tar hand om min hälsa om dagarna, är mycket ute med min hund, har fyra streamingtjänster, jobbar en del ideellt åt en förening, hjälper gamla föräldrar, är en god granne och en fin medmänniska i allmänhet. Saknar att jobba och hade gärna gjort det igen, men accepterar också om det inte blir så. Ska börja en YH-utbildning i augusti och tar examen om två år, så vi får se vad det landar.

Det du nämner kallas lyx. Grunden är - Tak över huvud och mat på bordet, ve säga du bor säkert och inte svälter, allt därefter är enbart lyx i din vardag. Sen vilken nivå din lyx ligger på, det är baserat på din budget. Har du inte råd med Playstation 5 så blir det Playstation 3. Vi har så många nivåer av lyx för all form av budget.

Citat:
Men för att återgå till Laila så förtjänar hon bättre. Enligt artikeln så hjälper hon kyrkan att dela ut matkassar till andra behövande, så hon gör också en del samhällsnytta. Kanske mer än de flesta kritiker i den här tråden. Hon förtjänar bättre förutsättningar att ta sig vidare i livet - till jobb eller studier, eller vad det än må vara, och en grundläggande inkomst som täcker hyra, räkningar och mat åt sig själv och sina fem barn under tiden. Hon är ett typexempel på varför socialförsäkringarna behöver förstärkas.

Ja, folk som sitter i Lailas situation förtjänar bättre. Det suger att inte kunna gå runt - men här är något som man reagerar på. Laila är en flodhäst - Hon är inte bara överviktig utan du ser på henne att hon har en BMI över 30 vilket är "obese". Det jag då ifrågasätter direkt är

1. Har hon verkligen så dåligt med pengar men hon är fet som en gris, spenderar hon verkligen pengar rätt?
2. Äter hon verkligen så ekonomiskt som hon kan? Snabbmat/Skräpmat är inte billigt - det är skitdyrt i längden även fast du handlar chips på Dollar store.
3. Ifall hon nu får mer pengar i fickan, hur kommer vi då veta att hon inte går och köper godis, snabbmat och skräp för pengarna? Titta på henne - hon är en fet gris. Hon köper chocklad och fyller munnen full av det.

Vet jag att pengar hade gått till hälsosam mat - inte alkohol, inte cigarretter, inte snus, inga energi-drycker, inget godis, chips eller onyttigt skit utan hälsosam mat, då hade jag sagt "Höj bidragen rejält för barnfamiljer!". Nu har vi inte på så sätt.
Citera
2026-07-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Det du nämner kallas lyx. Grunden är - Tak över huvud och mat på bordet, ve säga du bor säkert och inte svälter, allt därefter är enbart lyx i din vardag. Sen vilken nivå din lyx ligger på, det är baserat på din budget. Har du inte råd med Playstation 5 så blir det Playstation 3. Vi har så många nivåer av lyx för all form av budget.

Ja, folk som sitter i Lailas situation förtjänar bättre. Det suger att inte kunna gå runt - men här är något som man reagerar på. Laila är en flodhäst - Hon är inte bara överviktig utan du ser på henne att hon har en BMI över 30 vilket är "obese". Det jag då ifrågasätter direkt är

1. Har hon verkligen så dåligt med pengar men hon är fet som en gris, spenderar hon verkligen pengar rätt?
2. Äter hon verkligen så ekonomiskt som hon kan? Snabbmat/Skräpmat är inte billigt - det är skitdyrt i längden även fast du handlar chips på Dollar store.
3. Ifall hon nu får mer pengar i fickan, hur kommer vi då veta att hon inte går och köper godis, snabbmat och skräp för pengarna? Titta på henne - hon är en fet gris. Hon köper chocklad och fyller munnen full av det.

Vet jag att pengar hade gått till hälsosam mat - inte alkohol, inte cigarretter, inte snus, inga energi-drycker, inget godis, chips eller onyttigt skit utan hälsosam mat, då hade jag sagt "Höj bidragen rejält för barnfamiljer!". Nu har vi inte på så sätt.

Det här med eget ansvar fungerar inte för rödgröningar, däremot offerkoftor
Citera
2026-07-23, 22:40
Avstängd
Citat:

Om hon är helt tandlös kan hon sätta in proteser, finns på Temu för 15 kronor och då får man dessutom 10 exemplar. Proteser blir dessutom billigast för henne i längden.
Citera
2026-07-23, 22:40
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Inte ett dugg onödigt. Man behöver telefon i dagens samhälle, du klarar dig inte utan den. Men klart att man kan ha en begagnad med kontantkort och bara så mycket surf som man behöver för saker som inte är underhållning. Kör själv 85 kr kontantkort per månad.

Mobilen är en lyxvara på olika nivåer. Budget Nokia 3310 begagnad samsung vs Senaste iPhonen och allt annat där i mellan av olika kvalitér och prisklasser. Du får vad du betalar för, men likt datorer idag så ges dom typ bort till behövande ifall man inte har en.

Jag ser inte hur sånt där ska kosta så mycket pengar som folk beräknar med just elektronik. Att du ens har en telefon är något som är ren lyx.
Citera
2026-07-23, 22:43
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Jag skulle inte påstå att allt över basic standard är "lyx", men förstår hur du resonerar. Lyx för mig är något överdådigt och... om jag ska vara helt ärlig är det något lite skämmigt, enligt mig. Det handlar nog om hur man är uppfostrad, men jag skulle få dåligt samvete om jag "vältrade i lyx" samtidigt som jag vet att andra svälter. Den känslan skulle göra mig olycklig.

Citat:

Men du är faktiskt inte Lailas mamma och du har ingen rätt att ha åsikter om hur hon ser ut eller vad hon äter. Att du lägger så mycket fokus på det, gör att DU framstår som en osympatisk person som man inte vill ha med att göra. Jag hoppas verkligen inte du visar de här egenskaperna utanför forumet, för då är jag säker på att det påverkar ditt anseende negativt.

Övervikt är inget unikt som bara hon är drabbad av, utan är en konsekvens av det samhälle vi lever i med ohälsosam snabbmat och stillasittande vardag. Det har också visat sig att hunger har med hormoner och biologi att göra, och därför får många så bra resultat av Ozempic och liknande. I framtiden blir det säkert subventionerat och tillgängligt för alla och även Laila, eftersom samhällsvinsten skulle bli enorm om vårdbehov och sjukskrivningar minskade. Men Laila gör nog så gott hon kan i sin vardag och om hon inte lyckas så beror det på att hon inte får det stöd hon behöver, utan möter ohjälpsamma fördomar från personer som dig istället.

Var en del av lösningen istället för problemet och sluta klanka ner på andra.
Citera
2026-07-23, 22:44
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Om hon är helt tandlös kan hon sätta in proteser, finns på Temu för 15 kronor och då får man dessutom 10 exemplar. Proteser blir dessutom billigast för henne i längden.

Det billigaste hade vart att hålla dieten och inte bli en fet gris med diabetes som måste ta piller som får henne att tappa tänderna (i största annolikhet med socker).

Jag har svårt här att se hur allt det här inte grundar sig i hennes fetma.
Senast redigerad av Cremefraiched 2026-07-23 kl. 23:07.
Citera
2026-07-23, 22:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Mobilen är en lyxvara på olika nivåer. Budget Nokia 3310 begagnad samsung vs Senaste iPhonen och allt annat där i mellan av olika kvalitér och prisklasser. Du får vad du betalar för, men likt datorer idag så ges dom typ bort till behövande ifall man inte har en.

Jag ser inte hur sånt där ska kosta så mycket pengar som folk beräknar med just elektronik. Att du ens har en telefon är något som är ren lyx.

OK ren lyx att en mamma till fem ungar ska ha telefon. Jag tror du började överdriva liiite för mycket där.
Citera
2026-07-23, 22:50
Medlem
zombie-nations avatar
OK så vi kan utesluta att hon går på soc.

Hennes tänder är pajade pga mediciner. Det är självklart psykmediciner.

Ni säger att hon är svensk, men hon ser inte ett dugg svensk ut.

Varför är det dåligt att hon har fem barn när folk skriker i andra trådar att det föds för få barn? Är ni inte glada???

Men nej, tycker inte hon verkar så fattig. De har haft råd med lördagsgodis innan. Skiljer 400 kr från det. Så skulle tro de har mat. Bara tandvården som inte funkar.
Citera
2026-07-23, 22:58
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Jag skulle inte påstå att allt över basic standard är "lyx", men förstår hur du resonerar. Lyx för mig är något överdådigt och... om jag ska vara helt ärlig är det något lite skämmigt, enligt mig. Det handlar nog om hur man är uppfostrad, men jag skulle få dåligt samvete om jag "vältrade i lyx" samtidigt som jag vet att andra svälter. Den känslan skulle göra mig olycklig.

Lyxen är det samhälle som du lever i. Du behöver inte tänka på att frysa ihjäl på vintern, inte dö av törst på sommaren. Du har rent vatten, ett tak över huvudet med en dörr att stänga och mat på bordet - du kan ta dig vidare en dag till.

Det är mer lyx än vad 99% av mänskligheten någonsin har haft. Allt därefter är modern lyx. En tv - behöver du verkligen det? En bok, hade inte det vart bättre? Behöver du verkligen en stereo för 10.000kr? Klarar du inte dig på en för 1000kr som är mer din budget?

Hur mycket av ren teknologisk lyx ska vara "grundläggande"?

Ska vi nu hjälpa folk så ska det ligga i hyra och mat, allt därefter räknas som lyx, och där kan jag sträcka mig till 2nd hand teknologi med en TV för 100-150kr på myrorna. En ny plasma tv 65" är inte inkluderad i vart skattepengar ska gå till.

Citat:
Men du är faktiskt inte Lailas mamma och du har ingen rätt att ha åsikter om hur hon ser ut eller vad hon äter. Att du lägger så mycket fokus på det, gör att DU framstår som en osympatisk person som man inte vill ha med att göra. Jag hoppas verkligen inte du visar de här egenskaperna utanför forumet, för då är jag säker på att det påverkar ditt anseende negativt.

Övervikt är inget unikt som bara hon är drabbad av, utan är en konsekvens av det samhälle vi lever i med ohälsosam snabbmat och stillasittande vardag. Det har också visat sig att hunger har med hormoner och biologi att göra, och därför får många så bra resultat av Ozempic och liknande. I framtiden blir det säkert subventionerat och tillgängligt för alla och även Laila, eftersom samhällsvinsten skulle bli enorm om vårdbehov och sjukskrivningar minskade. Men Laila gör nog så gott hon kan i sin vardag och om hon inte lyckas så beror det på att hon inte får det stöd hon behöver, utan möter ohjälpsamma fördomar från personer som dig istället.

Var en del av lösningen istället för problemet och sluta klanka ner på andra.

Självklart jag har rätten till åsikt om att påpeka hennes hälsa. Det är en av dom största folksjukdomarna vi har och inget vi ska uppmuntra eller dölja.

Fetma är ett resultat av ohälsosamma val i livet där man väljer snabbmat och skräp framför något som är nyttigt. Fetma skapar sjukdomar, förstör kroppen, personen i fråga måste äta en massa mediciner och piller för att få sämre kropp och så ond cirkel på det.

Ozempic, ja där läkemedelsbolagen tjänar miljarder med kr för att lösa ett problem skapad av skräpmat-industrin.

Laila kan gå ut och gå, hon ska inte ha Ozempic när lösningen är helt gratis att hon är ute och går om dagarna och äter mindre. Varför ska vi ha en massa genvägar hela tiden? Betala stora företag miljoners miljoner.

Det är billigare att anställa någon som piskar henne varje gång hon stannar upp än Ozempic.
Citera
2026-07-23, 23:04
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
OK ren lyx att en mamma till fem ungar ska ha telefon. Jag tror du började överdriva liiite för mycket där.

Du måste förstå ordet "lyx" här. Det är inte lyx som i bling bling utan lyx som i att vårt samhälle är så hög teknologiskt att vi kallar något som en Smart phone inte för lyx då vi är så otroligt förblindade av teknologin att vi inte kommer ihåg att för bara 50 år sen var saker och ting enbart sci-fi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in