Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Jag skulle inte påstå att allt över basic standard är "lyx", men förstår hur du resonerar. Lyx för mig är något överdådigt och... om jag ska vara helt ärlig är det något lite skämmigt, enligt mig. Det handlar nog om hur man är uppfostrad, men jag skulle få dåligt samvete om jag "vältrade i lyx" samtidigt som jag vet att andra svälter. Den känslan skulle göra mig olycklig.
Lyxen är det samhälle som du lever i. Du behöver inte tänka på att frysa ihjäl på vintern, inte dö av törst på sommaren. Du har rent vatten, ett tak över huvudet med en dörr att stänga och mat på bordet - du kan ta dig vidare en dag till.
Det är mer lyx än vad 99% av mänskligheten någonsin har haft. Allt därefter är modern lyx. En tv - behöver du verkligen det? En bok, hade inte det vart bättre? Behöver du verkligen en stereo för 10.000kr? Klarar du inte dig på en för 1000kr som är mer din budget?
Hur mycket av ren teknologisk lyx ska vara "grundläggande"?
Ska vi nu hjälpa folk så ska det ligga i hyra och mat, allt därefter räknas som lyx, och där kan jag sträcka mig till 2nd hand teknologi med en TV för 100-150kr på myrorna. En ny plasma tv 65" är inte inkluderad i vart skattepengar ska gå till.
Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Men du är faktiskt inte Lailas mamma och du har ingen rätt att ha åsikter om hur hon ser ut eller vad hon äter. Att du lägger så mycket fokus på det, gör att DU framstår som en osympatisk person som man inte vill ha med att göra. Jag hoppas verkligen inte du visar de här egenskaperna utanför forumet, för då är jag säker på att det påverkar ditt anseende negativt.
Övervikt är inget unikt som bara hon är drabbad av, utan är en konsekvens av det samhälle vi lever i med ohälsosam snabbmat och stillasittande vardag. Det har också visat sig att hunger har med hormoner och biologi att göra, och därför får många så bra resultat av Ozempic och liknande. I framtiden blir det säkert subventionerat och tillgängligt för alla och även Laila, eftersom samhällsvinsten skulle bli enorm om vårdbehov och sjukskrivningar minskade. Men Laila gör nog så gott hon kan i sin vardag och om hon inte lyckas så beror det på att hon inte får det stöd hon behöver, utan möter ohjälpsamma fördomar från personer som dig istället.
Var en del av lösningen istället för problemet och sluta klanka ner på andra.
Självklart jag har rätten till åsikt om att påpeka hennes hälsa. Det är en av dom största folksjukdomarna vi har och inget vi ska uppmuntra eller dölja.
Fetma är ett resultat av ohälsosamma val i livet där man väljer snabbmat och skräp framför något som är nyttigt. Fetma skapar sjukdomar, förstör kroppen, personen i fråga måste äta en massa mediciner och piller för att få sämre kropp och så ond cirkel på det.
Ozempic, ja där läkemedelsbolagen tjänar miljarder med kr för att lösa ett problem skapad av skräpmat-industrin.
Laila kan gå ut och gå, hon ska inte ha Ozempic när lösningen är helt gratis att hon är ute och går om dagarna och äter mindre. Varför ska vi ha en massa genvägar hela tiden? Betala stora företag miljoners miljoner.
Det är billigare att anställa någon som piskar henne varje gång hon stannar upp än Ozempic.