2026-07-23, 18:12
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Inom yrkeslivet har hon en bakgrund som undersköterska. Hon älskade det, men jobbade för mycket och gick in i väggen. Dessutom undersöker läkarna just nu om hon har diabetes.

– Och så får jag lägga mycket energi på att hålla min mentala hälsa i schack.

I januari började plötsligt hennes framtänder gå av. Så nu har hon bara halva stumpar i överkäken. Hon fick panik, men har förstått att det kan vara tecken både på diabetes och på biverkningar av mediciner. Hon skäms, undviker numera att skratta med öppen mun".

Har ni tänkt på att vi sitter och hånar en kvinna som arbetat som undersköterska och har gått in i väggen för att ta hand om oss?!

Ja, hon har diabetes. Hur har hon kunnat få det? Varför behöver hon en massa mediciner?

Kanske har något att göra med hennes fetma och diet?
Citera
2026-07-23, 18:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ekonomi: övrigt --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2026-07-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Ok, hur länge kan man gå på A-kassa då, ett år va?
Så då kan Laila ha gått hemma i två år cirka kanske.
Vad kan man få i A-kassa om man arbeta som undersköterska?

Många frågor, begär inte att du ska svara på dom.

Någonstans tidigare i tråden räknades det ut att hon får 9240 kr i barnrelaterade bidrag.
Bostadsbidraget är enligt artikeln just nu 4800 kr.

Så gissningsvis är aktivitetsstödet ca 10 000 efter skatt beroende på dagar i månaden.
Citera
2026-07-23, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Du gör säkert en i det stora hela korrekt beskrivning av situationen.

Men att som en del här i tråden anse att hon får skylla sig själv det håller jag inte med om.

Unga kvinnor som har lågt självförtroende, är osäkra i sociala sammanhang, inte så studiebegåvade och har dålig självbild, de får ofta barn tidigt.
En av mina kollegor för länge sedan hade en teori om att de under barndomen inte fått känna sig behövda. Att skaffa barn och man tidigt är ett sätt att så att säga kompensera för en barndom där man inte blev uppmärksammad, kanske t o m kände att man inte spelade någon roll för sina föräldrar.

Nu som vuxen kan hon ta igen det, och få känna att barnet behöver henne. Hennes liv får s a s en mening, en mening som hon upplevde att hon inte hade som barn, när hon nu som vuxen har barn som är beroende av henne.

Jag tror att det ligger mycket i denna teori, även om den inte är helt och hållet vetenskapligt förankrad.

M v h
RFT (f d parterapeut och familjerådgivare)
Du är nog något på spåret faktiskt.
Precis som menlösa svaga män drar sig till fotbollssupport/huliganism, rasism eller kommunism.
Citera
2026-07-23, 18:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, vi ser det...

15 000:- kvar när räkningarna är betalda är såklart tillräckligt för att mätta 1 vuxen och fem barn, men något säger mig att 7500:- går till skit (och streamingtjänster). Kanske döljer sig även en hund i kulisserna och tatueringar under kläderna...

Det verkar stå ett par snusdosor och en ölburk på bordet så en del av pengarna rinner väl iväg till sånt.
Citera
2026-07-23, 18:26
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Din länk fungerar inte. Men jag vet exakt vad du pratar om för jag har läst den tidigare.

En sak vi ska göra klart för här. Nya kläder varje månad, Mobil, Internet och en egen dator är lyxvaror. Det är inte ett krav för överlevnad. Så länge dom har mat på bordet och tak över huvudet så har vi minimum där. Allt annat är lyx till vardagen.

Men allt blir som man gör det till. Du kan leva billigt och leva ett normalt liv. Det finns en illusion här om att man är fattig ifall man bara har en Samsung Galaxy S19.

Har fixat länken.

Nu tror jag inte du förstår hur du ska tolka tabellerna. Klädkostnaderna är en utslagsräkning och tar hänsyn till att du kanske behöver ett par skor om året och en tröja nån gång, inte att du behöver nya skor och mobiltelefon varje månad.

Du kan nog känna dig trygg i att Konsumentverket inte har någon suspekt agenda med sina beräkningar, utan att de speglar den rådande verkligheten och helt vanliga behov som människor har för att leva ett skäligt liv i Sverige.
Citera
2026-07-23, 18:27
Medlem
bomhulls avatar
Med tanke på hennes dåliga tandhygien så köper hon nog för mycket läsk ,godis ,energidryck osv till sig själv.
Man får inte tänder som faller ut om man tar hand om sin tandhygien
Citera
2026-07-23, 18:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Skräpmat är billigare än hälsosam mat

Knappast, finns hur mkt billig mat som helst som är väldigt näringsrik, såsom havregrynsgröt, linser, bönor, ärtor etc. Ett storkok ärtsoppa räcker till 10 måltider och kostar max 100 kr.

Köpa Foodora varje dag (alltså verkligen skräpmat) är däremot inte billigt.
Citera
2026-07-23, 18:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt
Hon borde få ozempic utskrivet.

Behöver hon säkert men frågan är om vi ska lägga ännu mera pengar på kvinnan?
Citera
2026-07-23, 18:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Knappast, finns hur mkt billig mat som helst som är väldigt näringsrik, såsom havregrynsgröt, linser, bönor, ärtor etc. Ett storkok ärtsoppa räcker till 10 måltider och kostar max 100 kr.

Håller med, lagar man egen mat så behöver det inte kosta multum även om en stor familj ska utfodras men jag gissar att denna kvinna kör mycke halvfabrikat.
Citera
2026-07-23, 18:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Det är det inte. Det är en fet myt att skräpmat är billigare än hälsosam mat. Ris, Potatis, grönsaker, böner, billigt kött på rea kommer alltid vara billigare än skräpmat du köper i frysdisken eller det du köper från McDonalds. Skräpmat är extremt dyrt idag beroende på vad för skräpmat du ska ha.

Tänker samma. Förstår inte argumentet att skräpmat skulle vara billigare, självklart är det billigast att laga mat från grunden själv och då blir det ju även nyttigare. Skräpmat som processas i flera led är onyttig men självklart inte billig, varje del i processeringen kostar ju.

Sen verkar ju folk ha tagit skräpmat ett steg längre och beställer hem, alltså som man gjort i USA under årtionden, nu när Foodora slagit igenom. Självklart kostar det extra då också.

En rätt via Foodora går ju lätt på typ 250 kr, lagar man en portion nyttig havregrynsgröt så kostar det typ 2 kr.
Citera
2026-07-23, 18:34
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Jag var och handlade i dag: Två ekologiska paprikor 45 kr, kalkonbröstfilé 279 kr kilot, en ask Proactiv-margarin 70 kr, fullkornsbröd 40 kr, avokado 15 kr styck... Näringsrik mat helt enkelt. Två rör Ballerinakex hade man fått för en tjuga. Nej, jag vidhåller nog att näringsrik mat är betydligt dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in