Citat:
Hokus Pokus... Du beskriver vad den vetenskapliga metoden kommit fram till. Vi vet att vi inte har det slutgiltiga svaret, men den vetenskapliga metoden gör (till skillnad från foliehattarnas hallucinationer) att naturvetenskapen förbättrar mänsklighetens vetande steg för steg.
Jaså du. Ändå är kvantfysiken fylld av gåtor och märkliga saker. Elementpartiklar som är på olika platser samtidigt i rummet. Kvantsammanflätningar och superpositioner och se bara fotonen om den haft medvetande hade både tid och rum krympt till noll. Universum blir en punkt och all dåtid framtid och nuet sker samtidigt. Vi vet inte ens heller vad vår verklighet består av. Man tror att kvarkar byggs av strängar. Men strängteorin är en teori och jag vet inte ens vad min egen mobil består av. I denna gåtfulla värld som uppfattas av vår hjärna (som översätter fysiska dimensionen så själen förstår den) är bara endel av alla världar som finns. Vissa människor har en öppnare andlig del och kan se in i andra världar. Religioner är människans sätt att få grepp om det andliga. De avslöjjar delar av en andlig verklighet men bara på ytan. Den riktiga sanningen är inte menad att nå oss.
Religionen (ja, det finns ju mängder av religioner - vilken bekänner du dig till?) har inte lyckats förklara, eller ens förbättra, sin version av vad verkligheten egentligen är. Det enda du och jag är överens om
är att ingen av oss har den ultimata sanningen. Till skillnad från religionerna kan naturvetenskapen förklara tillvaron med teorier som ständigt förbättras, rannsakas och omarbetas. Om du är muslim (vem vet) har du den eviga sanningen i den bisarra Koranen (där inte ett ord får förändras).
Det är mycket möjligt att den verkliga tillvaron består av 11 dimensioner, att det fullkomligt kryllar av intelligent liv bland det observerbara universums uppskattningsvis 100 000 000 000 000 000 000 000 stjärnor eller att rumtiden är fixt och färdig från evighet till evighet där den fria viljan inte finns? Varför tror du och dina gelikar att det är just människan som Gud valde ut att få hemliga tips om underliga förhållningsregler och heliga böcker?
Senast redigerad av avulsion 2026-07-23 kl. 21:13.
Senast redigerad av avulsion 2026-07-23 kl. 21:13.