Citat:
Ursprungligen postat av
JimmyBillow
Jaså du. Ändå är kvantfysiken fylld av gåtor och märkliga saker. Elementpartiklar som är på olika platser samtidigt i rummet. Kvantsammanflätningar och superpositioner och se bara fotonen om den haft medvetande hade både tid och rum krympt till noll. Universum blir en punkt och all dåtid framtid och nuet sker samtidigt. Vi vet inte ens heller vad vår verklighet består av. Man tror att kvarkar byggs av strängar. Men strängteorin är en teori och jag vet inte ens vad min egen mobil består av. I denna gåtfulla värld som uppfattas av vår hjärna (som översätter fysiska dimensionen så själen förstår den) är bara endel av alla världar som finns. Vissa människor har en öppnare andlig del och kan se in i andra världar. Religioner är människans sätt att få grepp om det andliga. De avslöjjar delar av en andlig verklighet men bara på ytan. Den riktiga sanningen är inte menad att nå oss.
Att vi i dag inte vet allt är en motor för att få lära oss mer. Även det där att man kan ändra syn på något ju mer vi lär oss.
Men för många religiösa står sanningen i Bibeln fast. Där ska man fan inte in och pilla.
Förstår du skillnaden mellan religion och vetenskap när jag skriver så?
Citat:
Ursprungligen postat av
JimmyBillow
Men strängteorin är en teori...
En vetenskaplig teori är inte detsamma som en teori i vardagligt språk,
I motsats till teori i dagligt tal används ordet inom vetenskap inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori