2026-07-23, 20:11
Medlem
avulsions avatar
Eftersom jag redan vet att religiösa foliehattar inte kommer att förstå vetenskapliga argument så låter jag bli att argumentera för varför den vetenskapliga metoden ger en mer korrekt bild av verkligheten än vad någon av de runt femtusen kända gudarna kan ge.

I stället konstaterar jag att religiösa människor är lika lurade som vilken som helst konspirationsteoretiker. Sakliga argument fungerar inte - de snarast ökar oförmågan att förstå naturvetenskap.

Jag litar lika lite på religiösa fånar som på politiska extremister eller psykiskt sjuka individer. Religiösa uppenbarelser är hallucinationer som individens hjärna hittat på. Enda skillnaden mellan en psykotiskt hallucinerande människa och en religiös stolle är att samhället accepterar kontakt med Jesus men inte med Belsebub (eller vad det nu kan vara för figurer som psykotiska mänskor hallucinerar fram).
Citera
2026-07-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
(eller vad det nu kan vara för figurer som psykotiska mänskor hallucinerar fram).
Barn och djur (hundar, fåglar, råttor) är ganska vanligt. Och eld. Enligt min erfarenhet.
Citera
2026-07-23, 20:20
Medlem
JimmyBillows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
vetenskapliga argument så låter jag bli att argumentera för varför den vetenskapliga metoden ger en mer korrekt bild av verkligheten än vad någon av de runt femtusen kända gudarna kan ge.
Jaså du. Ändå är kvantfysiken fylld av gåtor och märkliga saker. Elementpartiklar som är på olika platser samtidigt i rummet. Kvantsammanflätningar och superpositioner och se bara fotonen om den haft medvetande hade både tid och rum krympt till noll. Universum blir en punkt och all dåtid framtid och nuet sker samtidigt. Vi vet inte ens heller vad vår verklighet består av. Man tror att kvarkar byggs av strängar. Men strängteorin är en teori och jag vet inte ens vad min egen mobil består av. I denna gåtfulla värld som uppfattas av vår hjärna (som översätter fysiska dimensionen så själen förstår den) är bara endel av alla världar som finns. Vissa människor har en öppnare andlig del och kan se in i andra världar. Religioner är människans sätt att få grepp om det andliga. De avslöjjar delar av en andlig verklighet men bara på ytan. Den riktiga sanningen är inte menad att nå oss.
Citera
2026-07-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyBillow
Jaså du. Ändå är kvantfysiken fylld av gåtor och märkliga saker. Elementpartiklar som är på olika platser samtidigt i rummet. Kvantsammanflätningar och superpositioner och se bara fotonen om den haft medvetande hade både tid och rum krympt till noll. Universum blir en punkt och all dåtid framtid och nuet sker samtidigt. Vi vet inte ens heller vad vår verklighet består av. Man tror att kvarkar byggs av strängar. Men strängteorin är en teori och jag vet inte ens vad min egen mobil består av. I denna gåtfulla värld som uppfattas av vår hjärna (som översätter fysiska dimensionen så själen förstår den) är bara endel av alla världar som finns. Vissa människor har en öppnare andlig del och kan se in i andra världar. Religioner är människans sätt att få grepp om det andliga. De avslöjjar delar av en andlig verklighet men bara på ytan. Den riktiga sanningen är inte menad att nå oss.
Att vi i dag inte vet allt är en motor för att få lära oss mer. Även det där att man kan ändra syn på något ju mer vi lär oss.

Men för många religiösa står sanningen i Bibeln fast. Där ska man fan inte in och pilla.

Förstår du skillnaden mellan religion och vetenskap när jag skriver så?

Citat:
Men strängteorin är en teori...
En vetenskaplig teori är inte detsamma som en teori i vardagligt språk,
I motsats till teori i dagligt tal används ordet inom vetenskap inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-23 kl. 20:29.
Citera
2026-07-23, 20:32
Medlem
Citat:

Finns det någon som helst koppling mellan att kvantfysiken är märklig och någon av alla tusentals påstådda gudar?
När har svaret på en fråga någonsin visat sig vara magi?
Citera
2026-07-23, 20:37
Medlem
JimmyBillows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att vi i dag inte vet allt är en motor för att få lära oss mer. Även det där att man kan ändra syn på något ju mer vi lär oss.

Men för många religiösa står sanningen i Bibeln fast. Där ska man fan inte in och pilla.

Förstår du skillnaden mellan religion och vetenskap när jag skriver så?

En vetenskaplig teori är inte detsamma som en teori i vardagligt språk,
I motsats till teori i dagligt tal används ordet inom vetenskap inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori
Håller med om att många tolkar Bibeln fel. Har själv haft problem är ju egentligen en andlig sökare sen flera år. Men (I Begynnelsen skapade Gud himmel och jord) jag ser Begynnelsen som Big Bang till exempel. Människan är ju också betydligt äldre än Adam och Eva för ca 6000 år sedan. Men Adam och Eva var särskilt utvalda och andligt utvecklade människor som började en förbund med Gud till skillnad mot den övriga mänskligheten.
Citera
2026-07-23, 20:38
Medlem
JimmyBillows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Finns det någon som helst koppling mellan att kvantfysiken är märklig och någon av alla tusentals påstådda gudar?
När har svaret på en fråga någonsin visat sig vara magi?
Många inom djupare andlighet och ockultism menar att Gudarna endast är arketyper för en enda kraft. Samma kraft visar sig alltså på många olika sätt. Likssom många inte förstår att Jesus kropp är en behållare för endel av Guds ande.
Citera
2026-07-23, 20:39
Medlem
Citat:
Håller med om att många tolkar Bibeln fel. Har själv haft problem är ju egentligen en andlig sökare sen flera år. Men (I Begynnelsen skapade Gud himmel och jord) jag ser Begynnelsen som Big Bang till exempel. Människan är ju också betydligt äldre än Adam och Eva för ca 6000 år sedan. Men Adam och Eva var särskilt utvalda och andligt utvecklade människor som började en förbund med Gud till skillnad mot den övriga mänskligheten.
Läste du ens vad jag skrev? Eller kanske, vad du själv skrev och som jag svarade på?
Citera
2026-07-23, 20:58
Medlem
JimmyBillows avatar
Citat:
Läste du ens vad jag skrev? Eller kanske, vad du själv skrev och som jag svarade på?
Tänker du på En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.
Jo men ändå har det skett att denna starka sannolikhetsgrad har behövts ändrats.
Citera
2026-07-23, 20:59
Medlem
JimmyBillows avatar
Tänkte du på En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen. Ändå har denna starka sannolikhetsgrad fått revideras och ändras ofta inom vetenskapen. Det visade sig att man hade fel.
Citera
2026-07-23, 21:00
Medlem
Citat:
Tänker du på En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.
Jo men ändå har det skett att denna starka sannolikhetsgrad har behövts ändrats.
Jo, jag skrev ju det. Och att det är en av sakerna som är så fantastisk med vetenskapen, att den kan ändra sig när nya rön dyker upp. Till skillnad från religionen.

Läser du vad du svarar på? Du kan inte slarva dig igenom texter och svara på det du tror någon har skrivit.
Citera
2026-07-23, 21:05
Medlem
JimmyBillows avatar
Citat:
Jo, jag skrev ju det. Och att det är en av sakerna som är så fantastisk med vetenskapen, att den kan ändra sig när nya rön dyker upp. Till skillnad från religionen.

Läser du vad du svarar på? Du kan inte slarva dig igenom texter och svara på det du tror någon har skrivit.
Jag förbisåg vissa saker när jag svara första gången ursäkta. Men vi kom tillbaks till ämnet. Religion ändras också. Judendom blev kristendom. Sen alla tusentals samfund med olika tolkningar och New Age tolkningar och nyandlighet osv detta kallas jordens andliga uppvaknande. Vi kan och vet mer om allt idag än på Shamanismens första tid. Vi kan andliga lagar och regler och hur vi ska tolka religionen. Inte skulle 30 åriga kriget upprepas idag när Equmenik finns. Det är islam då som gått bakåt tyvärr och blivit mer inne i terror och krig. Men även där hoppas jag på ett andligt uppvaknande med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in