2026-07-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Något jag aldrig förstått är hur eller varför sydöstra Sverige kommit att bli och fortsatt tillåts vara en så blind fläck som det är. Befolkningsmässigt, infrastruktur, tåglinjer, städer, sjukhus. Allt är extremt eftersatt jämfört med samma sträcka på Västkusten.

Jag menar om man bilar från Stockholm mot Karlskrona (för det finns inga tåg längs med kusten, man måste sicksacka in i landet som om det vore en gammal såg) åker man förbi normalstora städer som Södertälje, Nyköping och Norrköping. Sen är det i princip helt dött i 35 mil. Västervik och Oskarshamn har ca 20.000 invånare vardera, Kalmar dryga 40.000, Karlskrona 35.000. Allt däremellan är skog.

På Västkusten finns på samma sträcka Göteborg, Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad, Ängelholm, Helsingborg, Landskrona, Lund, Malmö.

Vädermässigt (soltimmar, vind) slår Östkusten sina västliga grannar varje år med hästlängder. Stockholm ligger på östkusten. Finland, Baltikum och Polen över sjön.

Mitt förslag är således att strunta i Emmaboda som ligger rätt ute i skogen. Varför bygger man inte ut Karlskrona eller Kalmar till att bli åtminstone i storlek med Helsingborg tätort á 115.000? Och sen Oskarshamn eller Västervik till att bli 70.000 som Halmstad. Jag har grunnat på detta i 15+ år men fattar fortfarande inte.

Säger väl sig självt tänker jag, att sträckan mellan Sveriges två största städer, Göteborg och Malmö har en väldigt utvecklad infrastruktur, särskilt i jämförelse med att åka längs med östkusten som inte har någon större stad så fort man kört förbi Kolmården. Folk i allmänhet drar väl sig också till storstäderna snarare än ut till de Småländska skogarna, så även om man väldigt gärna kanske skulle vilja bygga ut städerna till mer än dubbla den befintliga befolkningsstorleken, finns helt enkelt inte inflödet av inflyttningar där.
Citera
2026-07-23, 19:19
Medlem
Så är det onekligen. Det är inte för inte som Kalmar i praktiken betraktas som världens ände. Det är där tåget stannar innan det vänder tillbaka. Bara att ta sig till stambanan med tåget tar ungefär 90 minuter, det kostar mer än resan mellan Stockholm och Malmö, eller Stockholm - Göteborg gör. Då skall du betala den biten också. Karlskrona har det nog ändå bättre för de är lite mer hopbyggda med resten av Skåne och Blekingen infrastrukturmässigt. Kalmar är som sagt ... Kalmar. Tänk på stackarna på Öland som också tillhör regionen. Men de har i vart fall sommaren.

I mångt och mycket har alla städerna också behandlats illa av staten -- allt som en gång låg där bara lades ner eller flyttades. Även saker som flyttades dit som en kompensation för något har sedan flyttats igen, det mesta av statliga myndigheter som kom till Kalmar försvann tillbaka till Malmö eller Stockholm (Skatteverket, Försäkringskassan, Televerket, Försvarsmakten ...). E-hälsomyndigheten anställer tydligen fler personer nu i Stockholm än de gör i Kalmar fast huvudkontoret i teorin skall ligga i Kalmar.

Alla infrastrukturpengar till regionen verkar gå till att konstant underhålla och reparera Ölandsbron.

De stora industrierna har flyttat. Volvo var nog lite av dödsstöten för industri-Kalmar. Oskarshamn har i den meningen klarat sig bra. Men de har nu bara industri och kärnkraft. Infrastrukturen är horribel. Det finns som sagt inte ens tåg till varken Oskarshamn eller Västervik. Tåget stannar ute i skogen och går på den värdelösa Kalmar-Linköpings banan ute i skogen som går lite som och när den vill.

Inne i Småland är det som sagt ganska dött. Mest bara skog och skog och skog. Sydöstra Småland och Blekingen är i den meningen lite som södra Sveriges Norrland. Men ungefär samma förutsättningar.

Kalmar kan i praktiken bara växa söder eller norrut, Karlskrona kan bara växa norrut. Sakta men säkert växer de närmare varandra. Föräldrarna är fortfarande där. Kanske återvänder jag en dag. Det är ändå väldigt lugnt och trevligt där nere. Det är som sagt lite av södra Sveriges Norrland. Skog, folktomt, kass infrastruktur men allt är ändå väldigt lugnt. De som bor där nere verkar ändå gilla att ha det så.

Så de försöker att bygga ut. Jag vet inte riktigt vem det går bäst för i den meningen. Men i teorin borde det går bättre för Karlskrona men det verkar det inte göra. Kalmar är lite större, och bättre. De försöker bygga ut men är som sagt geografiskt begränsade. Infrastrukturen är vad den är. Jobbsituationen. Det kommer nog en del studenter till alla städerna -- Växjö, Kalmar och Karlskrona. Men många lämnar när de är klara. Det finns ingen marknad för att suga upp studenterna efteråt. Det är som sagt södra Sveriges Norrland. Likartade, eller rentav samma, problem.

Men som sagt. Emmaboda. Nej tack.

Citat:
Något jag aldrig förstått är hur eller varför sydöstra Sverige kommit att bli och fortsatt tillåts vara en så blind fläck som det är. Befolkningsmässigt, infrastruktur, tåglinjer, städer, sjukhus. Allt är extremt eftersatt jämfört med samma sträcka på Västkusten.

Jag menar om man bilar från Stockholm mot Karlskrona (för det finns inga tåg längs med kusten, man måste sicksacka in i landet som om det vore en gammal såg) åker man förbi normalstora städer som Södertälje, Nyköping och Norrköping. Sen är det i princip helt dött i 35 mil. Västervik och Oskarshamn har ca 20.000 invånare vardera, Kalmar dryga 40.000, Karlskrona 35.000. Allt däremellan är skog.

På Västkusten finns på samma sträcka Göteborg, Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad, Ängelholm, Helsingborg, Landskrona, Lund, Malmö.

Vädermässigt (soltimmar, vind) slår Östkusten sina västliga grannar varje år med hästlängder. Stockholm ligger på östkusten. Finland, Baltikum och Polen över sjön.

Mitt förslag är således att strunta i Emmaboda som ligger rätt ute i skogen. Varför bygger man inte ut Karlskrona eller Kalmar till att bli åtminstone i storlek med Helsingborg tätort á 115.000? Och sen Oskarshamn eller Västervik till att bli 70.000 som Halmstad. Jag har grunnat på detta i 15+ år men fattar fortfarande inte.
Citera
2026-07-23, 19:30
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Varför bygger man inte ut Karlskrona eller Kalmar till att bli åtminstone i storlek med Helsingborg tätort á 115.000? Och sen Oskarshamn eller Västervik till att bli 70.000 som Halmstad. Jag har grunnat på detta i 15+ år men fattar fortfarande inte.

De flesta stora städer, i de flesta länder, fick väl mycket av sin storlek och betydelse för rätt länge sedan? Jag inbillar mig att det var enklare "mekanismer" som gällde då. Om kungen befallde att en stad skulle ha ett skeppsvarv så blev det så och det kom in folk från landsbygden i hopp om ett bättre liv.

Folk som var fattiga utnyttjades under svåra levnads- och boendeförhållanden och de som var rika blev ännu rikare. Det fanns inga krav på godtagbart boende, skola, sjukvård, barnomsorg osv. En stad som växer idag måste investera i infrastruktur. Vill man aktivt växa måste man investera proaktivt och det är sannolikt inte helt lätt eftersom man finansierar med befintlig skattekraft.

Jag tror att det är svårt att bygga ut en befintlig stad i någon större utsträckning idag. De städer som växer gör det organiskt och ju större det är desto mer möjligheter för tillväxt finns det pga stordriftsfördelar.

Sen är ju också frågan vem som ska, och vill bo, i städerna. Vi har haft en befolkningstillväxt de senaste 3-4 årtiondena men man kan fråga sig hur lämplig arbetskraft och skattebetalförmåga stora delar av den tillväxten utgör.
Citera
2026-07-23, 20:17
Medlem
Spicyapples avatar
Kanske ska slå till på en tomt? Köpa o sälja till någon dansk..
Citera
2026-07-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
På en halvtimme ungefär så är du i centrala Kalmar, Växjö eller Karlskrona. Emmaboda är knutpunkten mellan alla tre städerna. Så jobbmarknadsmässigt är det rätt ok. Emmaboda i sig? Det var ett slag sedan jag var där men det var eller är inte direkt någon höjdare. Det är mest som små sovstäder ute i skogen rent generellt är. Coopbutik, pizzerior, tror de hade en biograf och en scoutförening. Resten av underhållningen får man stå för själv tror jag.

Men tomterna verkar vara i Vissefjärda och inte i Emmaboda. (Samma kommun men inte lika smidig pendling från Vissefjärda)
Citera
2026-07-23, 20:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Emmaboda ligger omgiven av ganska många kommuner med tågförbindelser, som Växjö, Kalmar, Karlskrona m.fl.

Ska du åka tåg till jobbet varje morgon? Då är det ju bättre att bo i Kalmar t.ex.
Citera
2026-07-23, 20:55
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ska du åka tåg till jobbet varje morgon? Då är det ju bättre att bo i Kalmar t.ex.

Jo, men det kunde också vara skönt att bo lite off grid om det ändå bara tar en halvtimme med tåget. Det är ju mindre tid än man sitter i bilkö på nån infartsled på väg till jobbet ändå. Jag hade varit öppen för det.
Citera
2026-07-23, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men tomterna verkar vara i Vissefjärda och inte i Emmaboda. (Samma kommun men inte lika smidig pendling från Vissefjärda)

Det tar 10 minuter att åka till Emmaboda med tåget från Vissefjärda, sen får man byta tåg till Kalmar eller Växjö därifrån. Vissefjärda har däremot direkt förbindelse till Karlskrona med tåg som nog tar 30 minuter.
Citera
2026-07-23, 21:11
Medlem
eliizars avatar
Har lite erfarenhet av Emmaboda via kort besök samt släkt. Finns en undergroundlista på ca 30 namn på öknamn missbrukare. Har för mig att närliggande små hålor hade hela kvarter som i princip låg öde förutom några tyskar som köpt någon kåk. Hermanstorp ligger nära och har beskrivits som Vilda Västern tidigare (inte nu).

Kan rekommendera denna dokumentär: https://poddtoppen.se/podcast/1213330824/en-mork-historia/skuggland-13-det-ar-nat-som-inte-stammer
Citera
2026-07-23, 21:16
Avstängd
Citat:

Om jag inte minns fel så var Karlskrona Sveriges näst största stad för några hundra år sen. Men sen kom många i kapp och förbi.
Citera
2026-07-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskra
Det tar 10 minuter att åka till Emmaboda med tåget från Vissefjärda, sen får man byta tåg till Kalmar eller Växjö därifrån. Vissefjärda har däremot direkt förbindelse till Karlskrona med tåg som nog tar 30 minuter.

Det har du rätt i, hade för mig tåget bara stannade i Holmsjö men det stannar ju i Vissefjärda med.
Citera
2026-07-23, 21:29
Medlem
Det spelar kanske mindre roll. Vissefjärda är typ 15-20km söder om Emmaboda mot Karlskrona har jag för mig. Så närmare dit om du vill dit. Plus att tåget mellan Karlskrona och Emmaboda stannar där också. Men som sagt det gör inte direkt det hela mer lockande.

Det finns som sagt en hel del personer som pendlar mellan skogen och någon av de tre städerna. Varje dag. Prisskillnaden för en bostad eller hus mellan städerna och därute är enorm. Lägenheter och hus inne i städerna är 2-5 miljoner utan direkta problem. Det får du närmast palats för ute i skogen. Så det kan vara värt tycker nog en del att sitta på tåget där en timme om dagen. Det är som sagt en hel del pendling mellan städerna och allt mellan dem, gjorde själv det i över tio år varje morgon. Inte jobbigare än att sitta i tunnelbanan i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in