2026-07-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Den måste inte bebyggas inom ett år men däremot måste man fått bygglov inom två år. Sedan tillkommer tydligen anslutningsavgift för vatten och avlopp, vilken ju kan vara hög.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kampanjen-emmaboda-kommun-saljer-tomter-for-1-krona-kvadratmetern

Frågan är vad som händer om du blir beviljat ett bygglov men inte bygger. Man begär bygglov för något litet, typ ett dass. Eller om man struntar i att ansöka om bygglov alternativ säljer vidare tomten.
Kan kommunen återta tomtmarken eller hur fungerar det?

Får jag själv välja storlek på tomten eller är det som vanligt en liten skitplätt på 700 kvadratmeter?

Det som talar negativt för köpet är att det är en skithåla och att kommunen reserverat en tomt för att bygga hyreshus.
Vem fan vill bygga en villa om kommunen har socialfall i lägenheter bredvid?
Citera
2026-07-23, 13:34
Medlem
Jag kollade lite vilka tomter som fanns till salu. Förstår inte hur den här kampanjen skall locka till sig folk. Priserna på de tomter som redan fanns till marknadspris var löjeväckande låga.
Vi pratar om mellan 50 000-100 000 kr för en tomt på runt 1000-1200 kvadratmeter och ändå blev de inte sålda.

Att någon skulle betala 1000 kr för en tomt som dessutom kommer med en massa krav ser jag inte kommer hända.
Bättre att köpa en tomt till marknadspris utan dessa krav. Dessutom får man då välja mer fritt om i vilket område man vill bo.
Citera
2026-07-23, 13:39
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Den måste inte bebyggas inom ett år men däremot måste man fått bygglov inom två år. Sedan tillkommer tydligen anslutningsavgift för vatten och avlopp, vilken ju kan vara hög.

Man kan ju kika på vad kommunen själva skriver: Sjö och centrumnära tomter i Vissefjärda

Man ska ha ett beviljat bygglov inom 2 år men bygglovet reglerar sedan själva byggnationen vilket innebär att bygget ska påbörjas inom 2 år och vara färdigställt inom 5 år.

Sen tillkommer VA-anslutning på 131 700-163 500 kr beroende på tomtstorlek.
El för ca: 50 000 kr.
Fiber: 26 000 kr.

Sen kostar väl en normal villa runt 3,5-4 miljoner kronor att bygga exklusive markarbeten som brukar landa på 500 000-1 000 000 kr.

Det blir alltså runt 5 miljoner för ett hus i vackra Emmaboda.

Det kan jag tycka är halvrimligt för ett nybyggt hus, men långt ifrån billigt. Jag skulle aldrig betala dom pengarna om jag inte hade haft något särskilt band till Emmaboda sen tidigare.
Citera
2026-07-23, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Emmaboda ligger omgiven av ganska många kommuner med tågförbindelser, som Växjö, Kalmar, Karlskrona m.fl.

På en halvtimme ungefär så är du i centrala Kalmar, Växjö eller Karlskrona. Emmaboda är knutpunkten mellan alla tre städerna. Så jobbmarknadsmässigt är det rätt ok. Emmaboda i sig? Det var ett slag sedan jag var där men det var eller är inte direkt någon höjdare. Det är mest som små sovstäder ute i skogen rent generellt är. Coopbutik, pizzerior, tror de hade en biograf och en scoutförening. Resten av underhållningen får man stå för själv tror jag.
Citera
2026-07-23, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Allt för att locka fler personer till kommunen.

https://tv.aftonbladet.se/video/402983/bottenkommunen-ska-bli-lyckligast-i-sverige-maste-haenda-nagot

Jag tycker att det är ett bra grepp men det finns nog lite finstilt som att man inte får skaffa hur mycket tomt som helst och att kommunen nästan bjuder på tomten som förmodligen blir 1000kvm eller något större.

Hus sugna blir ni på att flytta ?

Flytta nej, men man kanske ska köpa på sig lite tomtmark? Sedan sprider man ryktet på orten att det planeras att byggas AI-datacenters på marken så ortsborna rasar mot kommunen, kommunen blir desperat och går med på att köpa tillbaka marken svindyrt för att blidka befolkningen. Win-win för alla.
Citera
2026-07-23, 14:40
Medlem
J.Doessons avatar
Hur är det att bo där?
Citera
2026-07-23, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Hur är det att bo där?

Vissefjärda ligger en dryg mil ifrån Emmaboda centralort och är ett väldigt trött litet samhälle. De tomterna som det talas om ligger vad jag förstått lite nära badplatsen, men ändå inte direkt in vid sjön. Då jag haft personliga band med Vissefjärda och själv bott där i drygt 10 år så tycker jag såklart att det är en vacker plats, särskilt kyrkogården är fin.

Även om det är ett mycket litet samhälle så finns där skola, matbutik, kyrka, badplats, café, och tågförbindelse till Emmaboda i norr och Karlskrona i söder, och dessutom en fullfjädrad golfbana.
Senast redigerad av Whiskra 2026-07-23 kl. 15:04.
Citera
2026-07-23, 15:03
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskra
Vissefjärda ligger en dryg mil ifrån Emmaboda centralort och är ett väldigt trött litet samhälle. De tomterna som det talas om ligger vad jag förstått lite nära badplatsen, men ändå inte direkt in vid sjön. Då jag haft personliga band med Vissefjärda och själv bott där i drygt 10 år så tycker jag såklart att det är en vacker plats, särskilt kyrkogården är fin.
Ok tack för svar 🙂
Citera
2026-07-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
På en halvtimme ungefär så är du i centrala Kalmar, Växjö eller Karlskrona. Emmaboda är knutpunkten mellan alla tre städerna. Så jobbmarknadsmässigt är det rätt ok. Emmaboda i sig? Det var ett slag sedan jag var där men det var eller är inte direkt någon höjdare. Det är mest som små sovstäder ute i skogen rent generellt är. Coopbutik, pizzerior, tror de hade en biograf och en scoutförening. Resten av underhållningen får man stå för själv tror jag.

Enligt googlemaps så tar det 48 min med bil till Kalmar.
Skall du åka tåg så räkna med längre tid. Kanske krävs det tågbyte, inte orkat kolla.
Skall du till Växjö med bil så ca en timme.
Citera
2026-07-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Så för en kommun att skänka bort mark, är värdelöst. Även om vatten och avlopp och el finns framdraget till tomten, så saknar det betydelse ifall orten i övrigt är död och oattraktiv.
Målet lär vara att få in arbetande överbelånade barnfamiljer från medelklassen, som ju bidrar med mycket skatt. Men för dessa är ju sådana tomter inte speciellt attraktiva då det inte finns några arbetstillfällen i kommunen, och sen brukar dessa småkommuner oftast ha betydligt högre kommunalskatt än större städer vilket gör dem ännu mer oattraktiva. En lägre kommunskatt än Stockholm hade nog däremot lockat många höginkomsttagare dit, folk som kan arbeta hemifrån då det är trevligt att ha lite mer över i plånboken.
Citera
2026-07-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Enligt googlemaps så tar det 48 min med bil till Kalmar.
Skall du åka tåg så räkna med längre tid. Kanske krävs det tågbyte, inte orkat kolla.
Skall du till Växjö med bil så ca en timme.

Om jag minns det hela rätt nu så tar det med tåg från Växjö till Kalmar ungefär 70-75 minuter. Emmaboda ligger ungefär på halvan, så runt 30 minuter från Emmaboda till Kalmar. Det går, eller stannar, nog tre tåg på sträckan har jag för mig -- SJ mellan Kalmar och Göteborg, Öresundståget från Kalmar till Danmark och sedan Krösatåget från Kalmar till Växjö. Du kan byta i Emmaboda om du vill till Karlskrona, eller från Karlskrona till en av de andra.

Det skall bara vara tågbyte om du är i Växjö eller Kalmar och vill till Karlskrona, eller tvärtom. Bytet sker då i Emmaboda. Krösa kan nog byta i Emmaboda ibland också på vissa tider, då det inte alltid går direkt Kalmar Växjö utan från respektive stad till Emmaboda och sedan tillbaka igen. Men annars inga byten.

Stark misstanke om att det går fortare med tåget i skogen än att köra bil. Mer direkt. Det är bara flygrakorna längs kusten som är raka vägar allt annat är kringelikrokar ute i skogen mellan träd och stenar i Småland. Så förbindelserna från hålan Emmaboda till någon av de större städerna i närheten är onekligen bra. Mycket att välja på inom rimligt avstånd så att säga. Problemet är nog mest Emmaboda. Du måste kunna underhålla dig själv ute i skogen och utbudet av varor och tjänster är som sagt väldigt begränsat. Men allt finns då inom säg 30-40 minuter med tåget beroende på väderstrecket du vill resa i.

Tror fortfarande som sagt inte att jag skulle flytta till Emmaboda även om tomten bara kostade en krona per kvm. För långt till kusten. För mycket skog.
Senast redigerad av 101000111 2026-07-23 kl. 18:37.
Citera
2026-07-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111

Något jag aldrig förstått är hur eller varför sydöstra Sverige kommit att bli och fortsatt tillåts vara en så blind fläck som det är. Befolkningsmässigt, infrastruktur, tåglinjer, städer, sjukhus. Allt är extremt eftersatt jämfört med samma sträcka på Västkusten.

Jag menar om man bilar från Stockholm mot Karlskrona (för det finns inga tåg längs med kusten, man måste sicksacka in i landet som om det vore en gammal såg) åker man förbi normalstora städer som Södertälje, Nyköping och Norrköping. Sen är det i princip helt dött i 35 mil. Västervik och Oskarshamn har ca 20.000 invånare vardera, Kalmar dryga 40.000, Karlskrona 35.000. Allt däremellan är skog.

På Västkusten finns på samma sträcka Göteborg, Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad, Ängelholm, Helsingborg, Landskrona, Lund, Malmö.

Vädermässigt (soltimmar, vind) slår Östkusten sina västliga grannar varje år med hästlängder. Stockholm ligger på östkusten. Finland, Baltikum och Polen över sjön.

Mitt förslag är således att strunta i Emmaboda som ligger rätt ute i skogen. Varför bygger man inte ut Karlskrona eller Kalmar till att bli åtminstone i storlek med Helsingborg tätort á 115.000? Och sen Oskarshamn eller Västervik till att bli 70.000 som Halmstad. Jag har grunnat på detta i 15+ år men fattar fortfarande inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in