2026-07-23, 20:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Och varje gång man kollar i dessa fattiga människors ekonomi och budget så ser man hur det hela tiden är lån med klarna för att äta snabbmat och köpa skit, sen äter deras räkningar upp dom och så en ond cirkel av lån - sen klaga att man inte kan äta.

Oftast läggs en ganska stor del av månadsbudgeten på cigaretter, snus, öl, sprit etc. som även hälsan hade mått bättre av att avstå ifrån.
Citera
2026-07-23, 20:39
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Jag trodde inte heller att man fick soss när man fick aktivitetsstöd, men någon sa att jag hade fel.

Man fick inte det när aktivitetsstödet var högre än ekonomiskt bistånd, men efter Tidö-regeringens försämring sänks det till under 6'000 kr i månaden till slut och då måste den arbetslöse söka ekonomiskt bistånd för att toppa upp.
Citera
2026-07-23, 20:42
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Då är det väl bara börja äta det till vardags igen om man vill vara nyttig och samtidigt spara pengar.

Du menar att folk ska äta ärtsoppa, barkbröd och dricka ett glas smält snö till det? Du gör som du vill, men jag har lite högre krav på en välfärdsstat än så.
Citera
2026-07-23, 20:42
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har man ett bidrag så brukar det övergå normen på socbidrag. Men i fallet många barn så hamnar man ofta under normen och då kan man få sista biten från soc. Men då har man ju även de rättigheter som ingår i soc, t ex extra pengar för tandvård. Det är olika i kommuner vad som räknas som nödvändig tandvård, men många kommuner kör med att det täcker utdragning, fyllning, plastkrona eller enklare löständer om det är framtänder. En del kommuner har kört med bara utdragning vilket de fick kritik för.
Tack, ja det borde rimligtvis bara gälla akut tandvård. Hon behöver ju göra ett jättejobb och sedan gå regelbundet till både tandläkare och tandhygienist.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Man fick inte det när aktivitetsstödet var högre än ekonomiskt bistånd, men efter Tidö-regeringens försämring sänks det till under 6'000 kr i månaden till slut och då måste den arbetslöse söka ekonomiskt bistånd för att toppa upp.
Lysande.
Citera
2026-07-23, 20:43
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:

Man fick inte det när aktivitetsstödet var högre än ekonomiskt bistånd, men efter Tidö-regeringens försämring sänks det till under 6'000 kr i månaden till slut. Därför måste akademikerna som regeringen först gjort arbetslösa och sen sänkt deras a-kassa/aktivitetsstöd, vända sig till socialen och/eller ett kriminellt gäng för försörjning.

"Akademiker vänder sig till kriminella gäng för försörjning" Kanske finns det ett skäl till att de är arbetslösa i första läget?
Citera
2026-07-23, 20:45
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
"Akademiker vänder sig till kriminella gäng för försörjning" Kanske finns det ett skäl till att de är arbetslösa i första läget?

Klart det finns skäl. Tidö-regeringen har orsakat 30'000 företagskonkurser sen de tillträdde och gjort enorma nedskärningar i offentlig sektor. Det är ingen tillfällighet att vi har bland EU:s högsta arbetslöshet. Vi hoppas att ett regeringsskifte i höst får ordning på arbetsmarknaden igen.
Citera
2026-07-23, 20:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Jo, det är något som man äter till vardags normalt. Här är det bara du som visar hur jävla dålig matkultur du har.

Soppor, grytor, gröt, etc. har ju dessutom varit "normal" vardagsmat hur länge som helst. När mina föräldrar växte upp var det ju liksom standard svensk husmanskost. Billigt och bra såväl nu som då.

Fattar att det blir dyrt om man med nyttig mat som i exemplet ovan satsar på nån avokado-surdegs-historia som man sett folk göra på Instagram.
Citera
2026-07-23, 20:46
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Lysande.

Inte så lysande för kommunerna, som redan är underfinansierade av regeringen och nu även får ta kostnader för en försämrad arbetslöshetsförsäkring.
Citera
2026-07-23, 20:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Du menar att folk ska äta ärtsoppa, barkbröd och dricka ett glas smält snö till det? Du gör som du vill, men jag har lite högre krav på en välfärdsstat än så.

Ärtsoppa är knappast dålig mat. Billigt, bra, näringsrikt, gott, lätt att laga.

Man får ha hur höga ambitioner man vill med sin matlagning men då blir det ju svårt att klaga över matkostnaderna sen tänker jag.
Citera
2026-07-23, 20:48
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Inte så lysande för kommunerna, som redan är underfinansierade av regeringen och nu även får ta kostnader för en försämrad arbetslöshetsförsäkring.
Vem styr i Perstorp idag?
Citera
2026-07-23, 20:49
Medlem
Citat:
Bra spanat. Står det namn på dom?
Dålig upplösning
Citera
2026-07-23, 20:50
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Soppor, grytor, gröt, etc. har ju dessutom varit "normal" vardagsmat hur länge som helst. När mina föräldrar växte upp var det ju liksom standard svensk husmanskost. Billigt och bra såväl nu som då.

Fattar att det blir dyrt om man med nyttig mat som i exemplet ovan satsar på nån avokado-surdegs-historia som man sett folk göra på Instagram.

Jag är inte på Instagram, men har smak för god och hälsosam mat ändå.

Bra att du lyfter exemplet med dina föräldrar, för jag kan hålla med om att sån kost var vanligare på den tiden. För hundra år sen var Sverige ett fattigt bondesamhälle, innan socialdemokratin lade grunden för den blomstrande välfärdsstat vi är idag, och det finns ingen anledning att backa tillbaka till det. Om du föreslår ärtsoppa till fredagsmyset istället för tacosen så tror jag ungarna skulle protestera, minst sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in