2026-07-23, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Är han apotekare då?
Hon. Ja, utbildad i Sverige.
Citera
2026-07-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Tror att det är viktigt, i synnerhet i dessa tider, att vara lite uppmärksam. Media fiskar efter vår uppmärksamhet och leker med våra känslor. Skulle säga att många av snyftartiklarna kring personer blir utvisade faktiskt är lik denna.

Apotekare är det brist på var man än befinner sig i landet. Så gäller även många andra kvalificerade jobb.

I Sverige har vi brist på kompetens inom många områden, detta trots att vi har ett land som skänker bort utbildningar. För mig är det nästan på gränsen till bortskämt att folk i högre utsträckning inte tar del av dessa. Varför är vi så lata?

Delar absolut inte din uppfattning och du behöver inte smyga in med ditt vänsterperspektiv att se på saken som att det vore riktigt. Det är isåfall medierna som är skyldiga till den misstänksamheten.
Läste t.ex. en snyftis för typ 3 veckor sedan, en familj som sökt uppehållstillstånd sedan 2007 och blivit nekad varje gång vid flera tillfällen men trots det uppehållit sig i landet illegalt och nu fått "hot" från staten att de handgripligen kommer utvisas. Mediernas rubrik "Trots 15 år i landet - nu utvisas familjen", nått i den stilen. Det räcker att man går in djupare inpå varje fall för att förstå att det oftast finns bärande argument för utvisningen. Kan inte uttala mig om just detta fall då jag fortfarande inte läst artikeln, men att migrationsdomstolen går på samma linje väger ganska tungt och säger mig att något inte stämmer helt med detta fallet.
Citera
2026-07-23, 20:19
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Zaib Ansari och Rahat Shakeel kom till Sverige med sin nu åttaåriga dotter Zainab Rahat för sju år sedan. Sedan dess har Zaib studerat för att bli legitimerad apotekare. Maken Rahat, som är aktiv i Vänsterpartiet i Kiruna, jobbar extra på apotek och studerar för att ta sin svenska legitimation.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/apotekarparet-riskerar-utvisning-trots-skriande-brist-i-kiruna

Utbildade sig här i Sverige. Så vi har nu betalt för att utbilda en individ till ett kritiskt yrke bara för att kast ut dem....

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Zaib är utbildad apotekare i Sverige.

Låter som en extrem paragrafridning av Migrationsverket. Undantag borde finnas för invandrare som fram tills nyligen har haft uppehållstillstånd (och har ett fläckfritt förflutet). Regeln om att en annons måste ha legat uppe i tio dagar för alla att söka är tramsig. Om någon vill anställa någon utanför EU gör de detta ändå så länge reglerna tillåter det.
Regeringen har en reform på gång, som dessvärre inte börjar gälla förrän nästa år, att arbetskraftsinvandrare ska få mer tid att söka ett annat arbete. Kanske hade den reformen även kunnat gälla i det här fallet. Om inget annat borde det gå att lägga ut annonsen igen, vänta i tio dagar och anställa Zaib igen.
Citera
2026-07-23, 20:22
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Delar absolut inte din uppfattning och du behöver inte smyga in med ditt vänsterperspektiv att se på saken som att det vore riktigt. Det är isåfall medierna som är skyldiga till den misstänksamheten.
Läste t.ex. en snyftis för typ 3 veckor sedan, en familj som sökt uppehållstillstånd sedan 2007 och blivit nekad varje gång vid flera tillfällen men trots det uppehållit sig i landet illegalt och nu fått "hot" från staten att de handgripligen kommer utvisas. Mediernas rubrik "Trots 15 år i landet - nu utvisas familjen", nått i den stilen. Det räcker att man går in djupare inpå varje fall för att förstå att det oftast finns bärande argument för utvisningen. Kan inte uttala mig om just detta fall då jag fortfarande inte läst artikeln, men att migrationsdomstolen går på samma linje väger ganska tungt och säger mig att något inte stämmer helt med detta fallet.

Okej, vi släpper det här med snyftartiklar. Det är enskilda fall. Nu kopierar jag den sista delen av mitt senaste inlägg så att du kan svara på det också.

I Sverige har vi brist på kompetens inom många områden, detta trots att vi har ett land som skänker bort utbildningar. För mig är det nästan på gränsen till bortskämt att folk i högre utsträckning inte tar del av dessa. Varför är vi så lata?
Citera
2026-07-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Okej, vi släpper det här med snyftartiklar. Det är enskilda fall. Nu kopierar jag den sista delen av mitt senaste inlägg så att du kan svara på det också.

Ja vi har brist på kompetens inom områden. Skänker bort utbildningar? Hur?
Inte tar del av utbildningar...hur menar du? Kraven i Sverige är mycket högre. Lata? Nej.
Citera
2026-07-23, 20:29
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Inte tar del av utbildningar...hur menar du? Kraven i Sverige är mycket högre. Lata? Nej.
Därför hon utbildades i Sverige på svensk nota. Därmed skänker bort apotekare.
Citera
2026-07-23, 20:33
Medlem
Citat:
Tror mer på autism hos handläggarna.
Ja det är ju en kraftig övervikt av araber/irakier som handläggare på Migrationsverket. Klanmentaliteten gör sig påmind.
Citera
2026-07-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ja det är ju en kraftig övervikt av araber/irakier som handläggare på Migrationsverket. Klanmentaliteten gör sig påmind.
Okej, där ser man. Inte bra såklart om det verkligen är så. Vad har du för källa på det?
Citera
2026-07-23, 20:37
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:

Rättare sagt, utbildningen är skattefinansierad, den enskilde behöver inte betala som i andra länder. Således har alla möjligheten att bli vad dom vill oavsett hur man växt upp, även i vuxen ålder har du möjlighet att plugga upp betyg.

Om så är fallet, varför tar sig svenska män sig allt mindre in på landets högskoleutbildningar? Det är det jag menar lata.

Vilka är det som tar chansen då? Ja läs artikeln så har du två av dem.
Citera
2026-07-23, 20:44
Medlem
Citat:
Okej, där ser man. Inte bra såklart om det verkligen är så. Vad har du för källa på det?

Det finns massor. Riks har exempelvis gjort inslag på det för något år sedan och det går att hitta namn om man vill.
Citera
2026-07-23, 20:48
Medlem
Citat:
Det finns massor. Riks har exempelvis gjort inslag på det för något år sedan och det går att hitta namn om man vill.
Givetvis vill jag inte bara att du säger att det finns en källa, du ska visa den också. Citera och länka. Här har du ditt påstående igen,
Citat:
Jag har fetat det viktiga.
Citera
2026-07-23, 20:52
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Enligt artikeln har Kronan sökt apotekare i två år.

Kronan har garanterat inte sökt apotekare i två år. Påståendet blir rätt absurt när man betänker att det det finns gott om just invandrare som är i lika stort behov av jobb som den trådaktuella invandraren. Det är inte direkt så att Zaib Ansari är den enda utbildade farmaceuten med invandrarbakgrund i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in