2026-07-23, 10:57
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
HVO förstör bilen. Högtrycksystemet gillar INTE grönsakssoppan och står bilen oanvänd en tid så kommer alger som ett brev på posten och det är dyrt att åtgärda. Om ska man åka diesel och få bra drivmedel och bättre, dvs lägre förbrukning, är det från båtmackarna man ska tanka eller i värsta fall blankdiesel B0. Allt annat skit förstör bilen.

Fel

Du blandar antagligen ihop HVO100 och RME...
Citera
2026-07-23, 11:00
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man snackar hela tiden om utsläppen från personbilstrafiken och framförallt dieselbilarna som får mycke skit.

Det finns ju redan på marknaden så varför kräver man nu inte att alla som kör diesel går över till HVO100 istället. Utsläppen från själva bilen är liknande men tillverkningen gör att det är ca 80-90% lägre utsläpp. Det finns ett alternativ men än så länge är det väl mest lastbilar som kör på det.

Detta bör i så fall endast gälla alla de bilar som faktiskt kan köra på HVO100.

Jag har dieselbil men har faktiskt inte själv testat att tanka HVO. Kanske ska man börja och se om det ger mer effekt och mindre förbrukning som de säger.

HVO fungerar alldeles utmärkt, har själv kört cirka 10.000 mil på det + båten

Tom bättre för motorn, med mindre sotpartiklar...

Men nu har jag bytt till electric / BEV = swooooooooosh!
Citera
2026-07-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zkumbollen
Fel

Du blandar antagligen ihop HVO100 och RME...

Gör jag?
Rme torkar och skadar HVO ruttnar. Men kör du det i din båt . Lycka till.
Citera
2026-07-23, 11:56
Medlem
Facades avatar
HVO är både dyrt och kasst.
Vad är poängen?
Citera
2026-07-23, 12:44
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Gör jag?
Rme torkar och skadar HVO ruttnar. Men kör du det i din båt . Lycka till.

Du är dåligt påläst

Såhär ligger det till

HVO100 ger normalt **mindre** mikrobiell tillväxt (bakterier/alger, ofta kallat "dieselpest") än vanlig diesel, eftersom det är RME-inblandningen i pumpdieseln som orsakar problemet, inte HVO.

**RME (rapsmetylester, FAME-biodiesel)
- Kemiskt en ester (transförestrad rapsolja), inte kolväte
- Hygroskopisk – tar upp vatten lättare
- Biologiskt lättnedbrytbar → gynnar bakterie- och algtillväxt i gränsskiktet vatten/bränsle, särskilt vid stillastående förvaring

Inblandningen av RME innebär att bränslet lättare tar till sig vatten, vilket i kombination med att RME är biologiskt nedbrytbar gör att B7-diesel lättare får tillväxt av bakterier som kan orsaka driftproblem
- Sämre köldegenskaper, kortare lagringsstabilitet, lägre energiinnehåll (~33 MJ/l)

**HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil)
- Paraffinisk, kemiskt i stort sett identisk med fossil diesel – inget syre, ingen esterstruktur
- Det bildas ingen tillväxt i tanken eftersom HVO100 är 100 % paraffinisk diesel; ur lagringsperspektiv jämförbart med blankdiesel
- Bättre köldegenskaper (ner till -30°C), högre cetantal, mindre sotning
- Något lägre energiinnehåll än fossil diesel (34,4 vs 35,3 MJ/l)

**Om diesel MK1
Vanlig pumpdiesel (MK1) i Sverige innehåller normalt upp till 7 % RME/FAME inblandat, om det inte specifikt är "blankdiesel" (helt fossil, utan bioinblandning). Grön eller färgad diesel (lågbeskattad, för yrkestrafik) är oftast samma sak som MK1-diesel utan inblandning av RME eller HVO100 – men den diesel privatpersoner tankar på vägmacken har normalt RME i sig.

Så: jämfört med **ren HVO100** har vanlig pump-MK1 (med RME-inblandning) större risk för algtillväxt vid stillastående förvaring – inte tvärtom. Blankdiesel (helt fossil, ingen FAME) är den ungefär likvärdig HVO100 i det avseendet.

Detta är extra relevant för fordon/motorer som står stilla länge (fritidsbåtar, säsongsfordon) – där rekommenderas ofta HVO100 eller blankdiesel just för att undvika algproblem.
Citera
2026-07-23, 13:27
Medlem
Citat:
Du är dåligt påläst

Såhär ligger det till

HVO100 ger normalt **mindre** mikrobiell tillväxt (bakterier/alger, ofta kallat "dieselpest") än vanlig diesel, eftersom det är RME-inblandningen i pumpdieseln som orsakar problemet, inte HVO.

**RME (rapsmetylester, FAME-biodiesel)
- Kemiskt en ester (transförestrad rapsolja), inte kolväte
- Hygroskopisk – tar upp vatten lättare
- Biologiskt lättnedbrytbar → gynnar bakterie- och algtillväxt i gränsskiktet vatten/bränsle, särskilt vid stillastående förvaring

Inblandningen av RME innebär att bränslet lättare tar till sig vatten, vilket i kombination med att RME är biologiskt nedbrytbar gör att B7-diesel lättare får tillväxt av bakterier som kan orsaka driftproblem
- Sämre köldegenskaper, kortare lagringsstabilitet, lägre energiinnehåll (~33 MJ/l)

**HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil)
- Paraffinisk, kemiskt i stort sett identisk med fossil diesel – inget syre, ingen esterstruktur
- Det bildas ingen tillväxt i tanken eftersom HVO100 är 100 % paraffinisk diesel; ur lagringsperspektiv jämförbart med blankdiesel
- Bättre köldegenskaper (ner till -30°C), högre cetantal, mindre sotning
- Något lägre energiinnehåll än fossil diesel (34,4 vs 35,3 MJ/l)

**Om diesel MK1
Vanlig pumpdiesel (MK1) i Sverige innehåller normalt upp till 7 % RME/FAME inblandat, om det inte specifikt är "blankdiesel" (helt fossil, utan bioinblandning). Grön eller färgad diesel (lågbeskattad, för yrkestrafik) är oftast samma sak som MK1-diesel utan inblandning av RME eller HVO100 – men den diesel privatpersoner tankar på vägmacken har normalt RME i sig.

Så: jämfört med **ren HVO100** har vanlig pump-MK1 (med RME-inblandning) större risk för algtillväxt vid stillastående förvaring – inte tvärtom. Blankdiesel (helt fossil, ingen FAME) är den ungefär likvärdig HVO100 i det avseendet.

Detta är extra relevant för fordon/motorer som står stilla länge (fritidsbåtar, säsongsfordon) – där rekommenderas ofta HVO100 eller blankdiesel just för att undvika algproblem.

Bara det faktum att du använder ordet fossil när du argumenterar diesel gör argumentationen totalt ointressant. Copy paste kan de flesta utföra. Just saying.
Citera
2026-07-23, 14:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns inget miljövänligt med HVO och dieselolja framställs oavsett då olja är nödvändigt för vår civilisation.

Som jag förstår så är vinsten för miljön när den tillverkas så utsläppen är ca 80-90% mindre än när man tillverkar diesel plus då att man heller inte tillför något nytt till världen då man använder återvunna produkter.

Citat:
HVO fungerar alldeles utmärkt, har själv kört cirka 10.000 mil på det + båten

Tom bättre för motorn, med mindre sotpartiklar...

Men nu har jag bytt till electric / BEV = swooooooooosh!

Tack för info, kul att höra någon som är positiv till det och att det plus att det funkar bra.
Nu är problemet att prisskillnaden mot vanlig diesel är runt tio kronor så då är det mer eller mindre inte försvarbart att köra på det.
Citera
2026-07-23, 14:40
Medlem
Var blev rapsolja av? Skånetrafiken körde runt med stor text över sina bussar att de har raps i sina tankar på om det var 90-talet. Blev det för dyrt eller varför försvann det? Är inte HVO100 som med etanol att det produceras huvudsakligen i Sydamerika plus Sydostasien vilket då ska transporteras hit och det förtar nyttan?
Citera
2026-07-23, 16:07
Moderator
Citat:
Bara det faktum att du använder ordet fossil när du argumenterar diesel gör argumentationen totalt ointressant. Copy paste kan de flesta utföra. Just saying.
Men han har rätt, HVO100 är kemiskt närmast blank diesel, den ruttnar inte, har samma påverkan på bränslesystemet men brinner något renare.
Vi som kört många mil diesel och testat vet om det. Regenerering av pf sker mer sällan med HVO100 än annan diesel.

Alla dieslar kan köras på den. Den minskar CO2 utsläpp med ca 85-90%, den enda nackdelen är priset och tillgången till den. Finns inte tillräckligt med råvaror för att alla ska kunna köra på den, tyvärr för det hade gjort diesel till ett bra alternativ.
Citera
2026-07-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Men han har rätt, HVO100 är kemiskt närmast blank diesel, den ruttnar inte, har samma påverkan på bränslesystemet men brinner något renare.
Vi som kört många mil diesel och testat vet om det. Regenerering av pf sker mer sällan med HVO100 än annan diesel.

Alla dieslar kan köras på den. Den minskar CO2 utsläpp med ca 85-90%, den enda nackdelen är priset och tillgången till den. Finns inte tillräckligt med råvaror för att alla ska kunna köra på den, tyvärr för det hade gjort diesel till ett bra alternativ.

Och hur vet du det? Har du haft ett insprutare eller pumpar som drivits av HVO en längre tid isär? Eller har du bara läst ivrarnas sanningar? De som märkligt nog ofta också är batteribilsfantaster? För att kunna göra en bedömning bör man inte uttala sig om man inte kört mer än 10.000 mil med ett specifikt bränsle. Och det finns en anledning till att taxi ofta väljer bort detta. Ja ja vet att de själva påstår att de har gått över till HVO men de enskilda åkarna är inte lika övertygande som ledningen för Taxi stockholm eller Taxi kurir osv. Bolagen ser det som en propaganda fördel. Och där är kostnaden för bränsle inte det primära. Och du, CO2 dravlet är dött.
Senast redigerad av Pingubengt 2026-07-23 kl. 18:07.
Citera
2026-07-23, 18:23
Moderator
Citat:
Och hur vet du det? Har du haft ett insprutare eller pumpar som drivits av HVO en längre tid isär? Eller har du bara läst ivrarnas sanningar? De som märkligt nog ofta också är batteribilsfantaster? För att kunna göra en bedömning bör man inte uttala sig om man inte kört mer än 10.000 mil med ett specifikt bränsle. Och det finns en anledning till att taxi ofta väljer bort detta. Ja ja vet att de själva påstår att de har gått över till HVO men de enskilda åkarna är inte lika övertygande som ledningen för Taxi stockholm eller Taxi kurir osv. Bolagen ser det som en propaganda fördel. Och där är kostnaden för bränsle inte det primära. Och du, CO2 dravlet är dött.
Genom att ta till mig information och inte gissa hejvilt. Misstänker att jag har betydligt fler mil i dieselbil än vad du har, totalt och med HVO100. Jag har ju i vilket fall bemödat mig om att ta reda på vad det är för bränsle jag hällde i bilen.
Citera
2026-07-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Genom att ta till mig information och inte gissa hejvilt. Misstänker att jag har betydligt fler mil i dieselbil än vad du har, totalt och med HVO100. Jag har ju i vilket fall bemödat mig om att ta reda på vad det är för bränsle jag hällde i bilen.
'
Jasså, Jobbar du också som taxiförare/bilmekaniker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in