2026-07-22, 20:09
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tack, det avgjorde saken.
Dubbelkollade på första googelträffen.

Preem
Diesel ca 19,50kr/l
HVO100 ca 31kr

Löjligt sa katten😂🤪
Framställningen av HVO är väl inte heller något att hurra för.
Citera
2026-07-22, 20:36
Moderator
Chantres avatar
Jag har kört på HVO100 några år och intrycket är att den drar kanske något mer. Ca 3-5% per mil. Fördelen är ju att det går att blanda in fuldiesel i tanken om man inte skulle hitta någon HVO100 pump och behöver tanka.

Någon sämre effekt vid normal körning eller gaspådrag har jag inte märkt av.

Man tog bort någon skattereduktion på HVO100 för en tid sedan. Tidigare låg prisskillnaden på ca 3 kr litern. I dag är prisskillnaden för stor.

Trodde lite att den skulle gå ned i pris då man blandar in mindre idag av den i vanlig diesel (reduktionsplikten) och det skulle bli ett överskott på HVO100 - men tji fick jag.

Ska man få de här miljömuppsalternativen att löna sig får man nog plocka bort utsläppsskatter.
Senast redigerad av Chantre 2026-07-22 kl. 20:43.
Citera
2026-07-22, 21:00
Medlem
Sverige alltså… Klart att HVO100 ska skattas lika hårt som vanlig diesel så produktionen läggs ner. Någon får nog en substantiell renumeration av oljebolagen för det. Samma med etanolen. Inhemsk produktion som görs omöjlig genom beskattning. Väntar på att någon ska göra en liten enkel vätgasfabrik att ha som komplement till solcellerna eller vindkraftverket. Men då vill man ha kärnkraft istället… Kanske kan vi börja sälja kärnvapen till hugade och byta mot olja?😜
Citera
2026-07-22, 21:25
Medlem
HVO förstör bilen. Högtrycksystemet gillar INTE grönsakssoppan och står bilen oanvänd en tid så kommer alger som ett brev på posten och det är dyrt att åtgärda. Om ska man åka diesel och få bra drivmedel och bättre, dvs lägre förbrukning, är det från båtmackarna man ska tanka eller i värsta fall blankdiesel B0. Allt annat skit förstör bilen.
Citera
2026-07-22, 22:40
Medlem
Citat:
Man snackar hela tiden om utsläppen från personbilstrafiken och framförallt dieselbilarna som får mycke skit.

Det finns ju redan på marknaden så varför kräver man nu inte att alla som kör diesel går över till HVO100 istället. Utsläppen från själva bilen är liknande men tillverkningen gör att det är ca 80-90% lägre utsläpp. Det finns ett alternativ men än så länge är det väl mest lastbilar som kör på det.

Detta bör i så fall endast gälla alla de bilar som faktiskt kan köra på HVO100.

Jag har dieselbil men har faktiskt inte själv testat att tanka HVO. Kanske ska man börja och se om det ger mer effekt och mindre förbrukning som de säger.
Man började göra detta i steg i och med reduktionspliikten,, dvs man blandade i HVO i dieslen mer och mer.
Men detta orsakade inflation då bränslepriserna steg, vilket i sin tur gjorde att allt annat steg i pris med, vilket gjorde att nuvarande regering tog bort reduktionspliken igen så mycket dem kunde.

Dvs att införa krav på HVO100 kommer driva på inflationen igen något kopiöst.
Ingen seriös vill göra detta då det är en katastrof för en väljares plånbok, och minst 90% av väljarna tycker inte att det är värt att "rädda" miljön på massiv bekostnad av deras egen plånbok.
Citera
2026-07-22, 22:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Framställningen av HVO är väl inte heller något att hurra för.

Säga att utsläppen från framställningen är mycket bättre än för diesel men jag kan hålla med dig, att jobba med att blanda den soppan är nog inte det roligaste.

Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Man började göra detta i steg i och med reduktionspliikten,, dvs man blandade i HVO i dieslen mer och mer.
Men detta orsakade inflation då bränslepriserna steg, vilket i sin tur gjorde att allt annat steg i pris med, vilket gjorde att nuvarande regering tog bort reduktionspliken igen så mycket dem kunde.

Dvs att införa krav på HVO100 kommer driva på inflationen igen något kopiöst.
Ingen seriös vill göra detta då det är en katastrof för en väljares plånbok, och minst 90% av väljarna tycker inte att det är värt att "rädda" miljön på massiv bekostnad av deras egen plånbok.

Om man nu vill rädda miljön så bör man också göra det mest miljövänliga alternativet billigare än allt annat.
Elbil ska vara rent om man inte räknar in tillverkningen av bilen då men elpriset stiger för varje år så blir inte vinsten lika stor. Ska man sen ladda på macken så blir det samma pris som att köra fossilt mer eller mindre.

Tanken med elbilen är att man ska ladda den billigt hemma och då gör många det och passar på att ladda under natten, nu är priset på el inte billigt på natten längre så nu ska man ladda mellan 12-16 och vem fan har bilen hemma då?
Citera
2026-07-23, 00:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Fick för mig att förbrukningen minskade men du har naturligtvis rätt, den ökar några procent men då man också får lite mer ”effekt” så märks ökningen knappt.

Kanske ska testa köra ett par tankar med HVO100 och se vad som händer. Har nyare dieselbil så ska inte vara några problem alls.
Jag googlade, eftersom jag vet att vegetabiliska oljor haft en tendens att oxidera (tänk linolja eller fernissa som torkar) i bränslesystem.

Det tas dock inte upp gällande HVO, som är en blandning av vegetabiliska och animaliska oljor.
Däremot verkar det finnas lite annat att tänka på, kanske är det klokt att inte gå "all in" utan att blanda med vanlig diesel till att börja med tills bränslesystemet rengjorts från gammal lort?

https://www.google.com/search?q=problem+med+HVO100&sca_esv=091d84f3da6885 97&ei=rT9hap2YJ8-RwPAP15KSqQc&biw=1280&bih=559&ved=0ahUKEwjdop2vpue VAxXPCBAIHVeJJHUQ4dUDCBA&uact=5&oq=problem+med+HVO 100&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiEnByb2JsZW0gbWVkIEhW TzEwMDIEEAAYHjIFEAAY7wUyBRAAGO8FSOFSUJ4hWKlNcAF4AZ ABAJ gBN6ABuASqAQIxMrgBA8gBAPgBAZgCDaAC-ATCAgoQABhHGNYEGLADwgINEAAYgAQYigUYQxiwA8ICChAAGIA EGA0YsQPCAgcQAB iABBgNwgIGEAAYBxgewgIIEAAYCBgHGB7CAggQABgIGB4YDcIC CBAAGIkFGKIEwgIGEAAYCBgemAMAiAYBkAYKkgcCMTOgB6Uqsg cCMTK4B_IEwgcHMC43LjUuMcgHL4AIAQ&sclient=gws-wiz-serp
Citera
2026-07-23, 01:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag googlade, eftersom jag vet att vegetabiliska oljor haft en tendens att oxidera (tänk linolja eller fernissa som torkar) i bränslesystem.

Det tas dock inte upp gällande HVO, som är en blandning av vegetabiliska och animaliska oljor.
Däremot verkar det finnas lite annat att tänka på, kanske är det klokt att inte gå "all in" utan att blanda med vanlig diesel till att börja med tills bränslesystemet rengjorts från gammal lort?

https://www.google.com/search?q=problem+med+HVO100&sca_esv=091d84f3da6885 97&ei=rT9hap2YJ8-RwPAP15KSqQc&biw=1280&bih=559&ved=0ahUKEwjdop2vpue VAxXPCBAIHVeJJHUQ4dUDCBA&uact=5&oq=problem+med+HVO 100&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiEnByb2JsZW0gbWVkIEhW TzEwMDIEEAAYHjIFEAAY7wUyBRAAGO8FSOFSUJ4hWKlNcAF4AZ ABAJ gBN6ABuASqAQIxMrgBA8gBAPgBAZgCDaAC-ATCAgoQABhHGNYEGLADwgINEAAYgAQYigUYQxiwA8ICChAAGIA EGA0YsQPCAgcQAB iABBgNwgIGEAAYBxgewgIIEAAYCBgHGB7CAggQABgIGB4YDcIC CBAAGIkFGKIEwgIGEAAYCBgemAMAiAYBkAYKkgcCMTOgB6Uqsg cCMTK4B_IEwgcHMC43LjUuMcgHL4AIAQ&sclient=gws-wiz-serp

Nu har jag en nyare dieselbil så det ska inte vara några problem men med tanke på priset så är det inte ens tänkbart att köra HVO100.
Citera
2026-07-23, 08:28
Medlem
Det finns två problem med HVO100:

1) Det finns inte tillräckligt med produktionskapacitet, och det beror i sin tur på att det inte finns tillräckligt med billig råvara

2) De "fossilfria" utsläppen producerar mer utsläpp än de fossila. Dvs, de är dåliga för klimatet.
https://www.transportenvironment.org/articles/biofuels-globally-emit-more-co2-than-the-fossil-fuels-they-replace-study

(Notera att T&E, de som producerat denna studie, finansieras av miljöorganisationer och statliga miljömyndigheter i Europa, inte av fossil-lobbyn eller Mohammed Hussein Al Amoudi; ni vet han som tjänade mer än 10 miljarder på den förra regeringens politik med "reduktionsplikt".
Från Sverige är det Naturskyddsföreningen som står som representant:
https://www.transportenvironment.org/about-us/members)
Citera
2026-07-23, 08:40
Medlem
Citat:
Nu har jag en nyare dieselbil så det ska inte vara några problem men med tanke på priset så är det inte ens tänkbart att köra HVO100.
Du har alltså gått och funderat på varför ingen vill köra med HVO100 så till den grad att du startar en tråd, men det var någon i tråden som uppmärksammade dig på priset?
Citera
2026-07-23, 08:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Du har alltså gått och funderat på varför ingen vill köra med HVO100 så till den grad att du startar en tråd, men det var någon i tråden som uppmärksammade dig på priset?

Faktiskt helt sant, jag hade för mig att HVO100 kostade någon krona över dieseln men tydligen gällde detta för något år sen men nu är priset något helt annat.
Så även om det nu inte är jag som betalar bränslet till bilen då det är förmånsbil med tankkort så skulle jag ändå inte vara beredd att tanka HVO100 när priset är nästan 50% högre.
Citera
2026-07-23, 09:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Säga att utsläppen från framställningen är mycket bättre än för diesel men jag kan hålla med dig, att jobba med att blanda den soppan är nog inte det roligaste.

Om man nu vill rädda miljön så bör man också göra det mest miljövänliga alternativet billigare än allt annat.
Elbil ska vara rent om man inte räknar in tillverkningen av bilen då men elpriset stiger för varje år så blir inte vinsten lika stor. Ska man sen ladda på macken så blir det samma pris som att köra fossilt mer eller mindre.

Tanken med elbilen är att man ska ladda den billigt hemma och då gör många det och passar på att ladda under natten, nu är priset på el inte billigt på natten längre så nu ska man ladda mellan 12-16 och vem fan har bilen hemma då?
Det finns inget miljövänligt med HVO och dieselolja framställs oavsett då olja är nödvändigt för vår civilisation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in