2026-07-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vissa går tidigt och en annan bara lever och lever (citat från en numera bortgången kollega, döden tog honom också tillslut)
Döden kommer när man minst anar det
Citera
2026-07-23, 16:46
Medlem
riskybizzys avatar
Han gjorde intryck på mig. Kunnig och sympatisk. Vila i frid😟
Citera
2026-07-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Instämmer helt. Mycket sorgligt att han inte fick vara med oss längre än så här.

Läste hans bok "Det fallna imperiet" när den kom ut (d v s strax efter att kriget började 2022) och kände efter det att jag mycket bättre förstod hur Ryssland kunnat hamna i det dike de hamnat i. Minns särskilt slutet där Martin K konstaterade att Ryssland är ett komplext land som många gånger i sin brokiga historia hamnat i svåra situationer man förmått hitta vägar ut från. Han verkade dock mena att för vägar framåt denna gång krävdes att landet på riktigt gör upp med sitt storhetsvansinne. Och det hade han rätt i. Den ryska latenta sjukan med brutalitet och erövringsfasoner har omvärlden en gång för alla fått nog av.

Martin K borde absolut hedras för sina insatser. Hans röst har gjort skillnad. Hans utstrålning var enorm. Man glömmer honom inte.

Men snälla han var en betald propagandist som fick direkt info via London School of Economics för att sprida önskvärda narrativ. Det framgår om man följt hans verksamhet.

Synd om hans ungar att de berövades hans far. han själv var inte oskyldig. Vilket syns på hans ständigt elaka uppsyn.

Mannen såg elak ut och gjorde ont i denna värld.

Bara en något varierad klon av Pål Jonsson - med samma uppdrag.
Citera
2026-07-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Vilket som jag förstått det, kan ha fel, beror på att den alltid hunnit sprida sig innan man upptäcker det?
Dvs att cancern i bukspottkörteln är inte är orsaken.
Svennis dog i samma åkomma
Citera
2026-07-23, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Men snälla han var en betald propagandist som fick direkt info via London School of Economics för att sprida önskvärda narrativ. Det framgår om man följt hans verksamhet.

Synd om hans ungar att de berövades hans far. han själv var inte oskyldig. Vilket syns på hans ständigt elaka uppsyn.

Mannen såg elak ut och gjorde ont i denna värld.

Javisst Kamrat Vatnik. Vi hör dig. Vi hör också din frustration över att Martin K så väl lyckades "klä av" det monstrum som är Putin-Ryssland. Hans analyser kommer leva vidare långt efter hans död. Att Vatniks nu kommer med vidriga kommentarer direkt efter hans död bara förstärker att Martin K var en mycket viktig person.
Citera
2026-07-23, 16:51
Medlem
yobitch123s avatar
Usch, denna nyhet fick mig att bli låg på riktigt idag.

Han verkar ha varit hur skarp som helst och skrev på ett väldigt imponerande sätt enligt mig. Hans bok Historiens återkomst ligger på nattduksbordet. Jag har alltid uppskattat honom i Aktuellt som den megaexpert han var, tycker han gjorde ett väldigt sympatiskt intryck. Nej, bara hemskt och ledsamt.
Citera
2026-07-23, 16:55
Medlem
Citat:
Javisst Kamrat Vatnik. Vi hör dig. Vi hör också din frustration över att Martin K så väl lyckades "klä av" det monstrum som är Putin-Ryssland. Hans analyser kommer leva vidare långt efter hans död. Att Vatniks nu kommer med vidriga kommentarer direkt efter hans död bara förstärker att Martin K var en mycket viktig person.

Öh vet inte ens vad du talar om.

Jag har följt hans karriär och han har haft täta band till London School of Economics som är en sambandscentral för brittisk underrättelsetjänst.

Att han började hetsa mot Putin kring 2012 innan ens Krimdebaclet är knappast någon slump.
Citera
2026-07-23, 16:57
Medlem
Citat:
Vad är det du inte begriper pajas?

Kriget pågick i östra ukraina där Kiev bombade ryssar i fyra år innan Putin ens gav sig in i det.
Pajas är den som skyller den ryska imperialismen på Ukraina. Kan du som är välinformerad om Ryssland förklara varför man dagligen angriper Kievs bostadsområden? Är det för att stoppa nazismen som Putin säger? Martin Kragh hade rimliga svar. Vad är dina?
Citera
2026-07-23, 17:01
Medlem
Citat:
JohNils har förpassat sig själv till samma skräphög som Aftonbladets Åsa Lindeborg.
Bara spotta på och sen gå vidare i livet...
Citera
2026-07-23, 17:03
Medlem
Citat:
Öh vet inte ens vad du talar om.

Jag har följt hans karriär och han har haft täta band till London School of Economics som är en sambandscentral för brittisk underrättelsetjänst.

Att han började hetsa mot Putin kring 2012 innan ens Krimdebaclet är knappast någon slump.

Jaså du har följt Kraghs karriär och arbeten. Vad hade han fel i då, menar du? Hade han inte t ex 100 % rätt i sitt konstaterande att Putin-Rysslands aggressioner måste bemötas resolut och att inga eftergifter kan göras mot det nyuppståndna ryska monstret? Kragh tog ställning mot det nyimperialistiska Ryssland, och därför hatar alla ni vatniks honom. Han sa sanningen om Ryssland. Ryssland var ett land som Kragh ville gilla och som han känt beundran för. Men han insåg till sin stora sorg att man kommit till vägs ände med rysseriet och att de för alltid är en tickande bomb om de inte gör upp med sin destruktivitet. Det är Martins eftermäle som jag ser det. Han var klarsynt nog att inse sanningen.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2026-07-23 kl. 17:26.
Citera
2026-07-23, 17:06
Medlem
Tragiskt.

Som många redan har påpekat är bukspottkörtelcancer är en riktig dödsdom. Jag känner två personer som har avlidit av sjukdomen. I båda fallen gick det snabbt och plågsamt.
Citera
2026-07-23, 17:32
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

Det visar bara hur skicklig han var. Redan två år innan annekteringen av Krim så såg han varthän det barkade med Putin och dennes imperieambitioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in