2026-07-23, 15:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
En av de bättre av de, värda att kalla sig journalister, på svt.

Martin Kragh var inte journalist.
Citera
2026-07-23, 15:30
Medlem
Limma skinkbits avatar
https://www.dn.se/sverige/martin-kragh-i-ett-bra-scenario-kan-cancern-hallas-under-kontroll/
Efter en någorlunda pigg tid försämrades hans värden under våren 2024. I juni fick han veta att cancern var tillbaka.
– Det var som jag befarade. Jag hade fått en ny tumör invid bukspottkörteln. Och nya metastaser.

– Inte ens fem procent av dem som har den variant jag har lever efter fem år, de flesta inte efter två.
Nästan precis två år fick han.
Citera
2026-07-23, 15:43
Medlem
Otroligt trist, en bra och kunnig person, som gick bort alldeles för tidigt.
Citera
2026-07-23, 15:54
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
"Rysslandskännare", så han var bidragstagare?

Han skrev böcker, höll föreläsningar och fick säkert betalt när han var med i Aktuellt och på radion, Sedan har han säkert undervisat på universitetet.

Ja det var tråkigt. 45 år är ingen ålder. Hade han fru och barn?
Citera
2026-07-23, 15:59
Medlem
Ett intellekt utöver det vanliga. Extremt fin analysförmåga. Morsan ryss/ sovjet så utöver knivskarpa akademiska slutsatser, en man med personlig kännedom om förhållandena i kloaken ryssland.
En av ytterst få Svenskar medd totalbild över det ryska vansinnet.
Citera
2026-07-23, 16:00
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
En av Sveriges stora har tragiskt ännu ung lämnat oss.

Så många årtionden av arbete för Sveriges sak förblev ogjorda. Det han var och kunde blivit.

En stor svensk som var en intellektuell rese i ankdammen.

Att läsa smuts om honom skrivet av vidriga vatniks gör oss djupt beklämda.

Regeringen borde här hedra med en statsbegravning.

Vi är tyngda av den förlust som drabbat hans familj och som drabbat Sverige.

Våra tankar och böner är med hans anhöriga.
Citera
2026-07-23, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Ok, så svenska skattebetalare, tack för förtydligande.
Hoppas du själv slipper uppsöka sjukvården! För du tänker väl inte låta läkare,försörjda av skattebetalare, behandla dig?
Citera
2026-07-23, 16:09
Medlem
Otroligt sorgligt
Citera
2026-07-23, 16:20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Vilket som jag förstått det, kan ha fel, beror på att den alltid hunnit sprida sig innan man upptäcker det?
Dvs att cancern i bukspottkörteln är inte är orsaken.
Brukar vandra vidare till levern och då är det kört. Ingen snygg död om jag säger så.
Citera
2026-07-23, 16:41
Medlem
Sqrbankens avatar
Otäckt, inte minst vid den åldern. Fan ta cancer, inte minst den variant som utgår från bukspottkörteln vilken verkar vara synnerligen lömsk.

Hade ingen koll på denna man men önskar honom en vila i frid.
Citera
2026-07-23, 16:43
Moderator
Allaballawallas avatar
Mycket trist.

Det var verkligen påtagligt hur väl insatt i sitt ämne han faktiskt var. Otroligt kompetent människa och av vad jag fått med mig en person med stor integritet som verkligen inte utgav sig för att kunna mer än vad han kunde utan alltid kom med väl underbyggda resonemang och uttalanden han hade täckning för.

Hans sommarprat är dessutom ett av årets hittills bästa.

Även om det var väntat är det en väldigt stor förlust.
Citera
2026-07-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
En av Sveriges stora har tragiskt ännu ung lämnat oss.

Så många årtionden av arbete för Sveriges sak förblev ogjorda. Det han var och kunde blivit.

En stor svensk som var en intellektuell rese i ankdammen.

Att läsa smuts om honom skrivet av vidriga vatniks gör oss djupt beklämda.

Regeringen borde här hedra med en statsbegravning.

Vi är tyngda av den förlust som drabbat hans familj och som drabbat Sverige.

Våra tankar och böner är med hans anhöriga
.

Instämmer helt. Mycket sorgligt att han inte fick vara med oss längre än så här.

Läste hans bok "Det fallna imperiet" när den kom ut (d v s strax efter att kriget började 2022) och kände efter det att jag mycket bättre förstod hur Ryssland kunnat hamna i det dike de hamnat i. Minns särskilt slutet där Martin K konstaterade att Ryssland är ett komplext land som många gånger i sin brokiga historia hamnat i svåra situationer man förmått hitta vägar ut från. Han verkade dock mena att för vägar framåt denna gång krävdes att landet på riktigt gör upp med sitt storhetsvansinne. Och det hade han rätt i. Den ryska latenta sjukan med brutalitet och erövringsfasoner har omvärlden en gång för alla fått nog av.

Martin K borde absolut hedras för sina insatser. Hans röst har gjort skillnad. Hans utstrålning var enorm. Man glömmer honom inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in