Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Om man hamnar i en ekonomisk situation där man måste flytta tex pga höjda räntekonstnader kanske i kombination med arbetslöshet så riskerar man att bli ruinerad. Man kommer fortfarande ha kvar sitt lån och om man bara kan sälja till en bråkdel av bostadens ursprungliga värde så får du väl hålla med om att det kan ge stora ekonomiska problem?
Så bara för att det kanske finns en bråkdel av de som köpt och riskerar att gå med förlust så skall vi inte åtgärda problemen på bostadsmarknaden?
Jag har svårt att se logiken i att upprätthålla systemet som det är nu, särskilt när stor del av svensk befolkning sitter utan lån och troligtvis inte skulle påverkas avsevärt vid fallande bostadspriser. Det enda som skulle hända är att istället för att sälja bostaden med 13 miljoner i "vinst" säljer de med lite mindre "vinst".
Det är inte ett jättestort problem, om du inte är en bank som hoppas kunna ge ut massiva bolån till folk som de kan köpa övervärderade bostäder för.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Jag ser inte det extremt omoraliska i att folk vill göra sig en hacka på sin bostad, eller iallafall inte förlora en massa pengar. Det är detta systemet vi har haft och helt vanligt folk har köpt bostad utifrån de premisserna. Varför är dessa människor så hemska och omoraliska att du vill straffa dem bara för att du inte gillar systemet?
Omoraliskt vill jag inte minnas att jag kallat det, opraktiskt är det däremot för att det finns ingen "vinst" i bostaden.
Om du är en boomer och du köpte en bostad 1990 för 200 000 kr som du idag kan sälja för 13 miljoner, vad händer då?
Du måste bo och om alla bostäder ökat ungefär lika mycket så måste du rulla in din "vinst" i en ny bostad.
Istället för att ha en bostad som kostade 200 000 kr at köpa in har du nu en bostad som kostade ~13 miljoner att köpa in.
Någon vinst finns inte, såvida du inte flyttar till gatan, äldreboendet eller en hyresrätt istället.
Däri ligger själva problemet, bostadsmarknaden som den är idag binder massa kapital för unga behöver lägga sjukt mycket pengar på att köpa bostad. Dessa pengar hade kunnat gå till exakt vad som helst annars som bidragit till en bättre ekonomi, eller förslagsvis en fastighetsskatt så vi har råd med de offentliga finanserna.
Systemet är inte omoraliskt, det är ineffektivt till följd av att folk tror att ökade bostadspriser är en bra sak