2026-07-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Men det kunde du alltså inte.

.

Jag förstår att sökfunktionen att finna dina inlägg är ganska värdelös för dig så glömsk som du är, du glömmer säkert vad du söker medans du söker.
Citera
2026-07-23, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
.

Jag förstår att sökfunktionen att finna dina inlägg är ganska värdelös för dig så glömsk som du är, du glömmer säkert vad du söker medans du söker.
Det är väl för fan inte jag som ska påvisa vad du påstår att jag har sagt, eller? Det är precis detsamma som att det inte är jag som ska påvisa att det finns bevis för att Gud finns om det är du som påstår det.

Läste du artikeln jag länkade ett par inlägg upp?
Citera
2026-07-23, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Definitionen bygger på hur man tolkar olika biologiska faktum.

Och den allvetande skaparen av universum har tydligen tolkat dessa biologiska faktum fel.
Det är inte ett helt godtyckligt fritt tolkande som avgör hur vi klassificerar djur som fåglar.
Sen ändras såklart klassificeringar ibland i ljuset av ny kunskap (och alltså inte fritt tolkande). Kunskap som den allvetande skaparen av universum självklart hade haft även för tusentals år sedan.
Till skillnad från vetenskapen som ständigt förbättras och förfinas, så skulle en allvetande varelse per definition ha fullkomlig kunskap om allting redan från början.
Men det är som sagt inte vad vi ser när vi tittar i bibeln. Istället är 100% av allt som står i bibeln både vad gäller den fysiska verkligheten och moraliska frågor, helt i linje med med vad människor hade för kunskapsnivå för tusentals år sedan.
Det finns inte ett enda ord i bibeln som ger den minsta indikation på att den är gudomligt inspirerad, tyvärr.
Citera
2026-07-23, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej där finns inga uppenbara fel att hitta i Bibeln.
Bibeln är tidlös, den påpekar så själv, så det är omöjligt att efterkonstruera utifrån den.

Det är alltså sant eftersom det står så i bibeln?
Är det nivån du vill lägga dig på?
Citera
2026-07-23, 17:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Och den allvetande skaparen av universum har tydligen tolkat dessa biologiska faktum fel.
Det är inte ett helt godtyckligt fritt tolkande som avgör hur vi klassificerar djur som fåglar.
Sen ändras såklart klassificeringar ibland i ljuset av ny kunskap (och alltså inte fritt tolkande). Kunskap som den allvetande skaparen av universum självklart hade haft även för tusentals år sedan.
Till skillnad från vetenskapen som ständigt förbättras och förfinas, så skulle en allvetande varelse per definition ha fullkomlig kunskap om allting redan från början.
Men det är som sagt inte vad vi ser när vi tittar i bibeln. Istället är 100% av allt som står i bibeln både vad gäller den fysiska verkligheten och moraliska frågor, helt i linje med med vad människor hade för kunskapsnivå för tusentals år sedan.
Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Det finns inte ett enda ord i bibeln som ger den minsta indikation på att den är gudomligt inspirerad, tyvärr.
Förutom de 1500 inträffade profesiorna?
Citera
2026-07-23, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ok.
Är det allt du har att säga? Håller du inte med om att en allsmäktig varelse per definition har kunskap om allt och således inte skulle vara begränsad av den biologiska kunskapen som rådde bland människor för tusentals år sedan?
Håller du inte med om att det inte går att vara allgod samtidigt som man beordrar att man ska stenas till döds om man arbetar på vilodagen?
Är inte detta så uppenbart det bara kan bli?

Citat:
Förutom de 1500 inträffade profesiorna?
Obevisat påstående. Det har hittills aldrig hänt att någon lyckats styrka en påstådd profetia på ett seriöst sätt. Men vill du vara den första så ska jag inte hindra dig.
Kom ihåg att profetian måste vara mycket specifik och inte kunna tolkas lika godtyckligt som ni kristna tolkar bibeln, annars finns det inget att diskutera. Specifika osannolika händelser, personer, datum osv som inte kan vara en självuppfyllande profetia och inte tolkas på flera olika sätt.
Citera
2026-07-23, 18:44
Medlem
Citat:
Korrekt dock att inget av det som presenterats här duger som bevis för att Gud finns. Observera att jag mer än gärna vill se bevis, så det handlar inte om att jag inte vill. Däremot tror jag att flera här i tråden har svårt med det där att falsifiera det de anser är bevis. Och så finns där en stor dos av confirmation bias.

Stiffinger din gamle räv... Det förstår du väl att Guds existens inte går att bevisa? Du är ju en klok man.

Men just det att du är hyfsat klok (iaf över snittet här på Flashback) gör att åtminstone jag tänker att de också vet att Guds existens inte går att bevisa. Samtidigt förstår jag dig.

Jag var väl någorlunda "råbarkad" ateist i min rebelliska ungdom fram tills jag som ung vuxen började fundera och kom fram till att jag ju inte vet.

Numera är jag övertygad om Guds och Jesus existens och det är ju så logiskt när man förstår. Har man dessutom blivit frälst genom Jesu kristi blod, är det svårt att blunda.

Tänk om du och jag skulle sätta oss ute i naturen nån gång, ta oss en iskall folköl och dela på en redig... Hade du fått höra om allt jag varit med om tror jag faktiskt att du skulle börja tvivla även om jag inte skulle kunna bevisa allt.

Visst, jag tänkte väl i början att det handlade om helt vanliga "spöken", men hur logiskt är det i sammanhanget med tanke på allt som Bibeln faktiskt bekräftar i mina upplevelser.

Hoppas du haft en underbar dag precis som vanligt!

Nu ska jag ut och käka grillat...
Citera
2026-07-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Stiffinger din gamle räv... Det förstår du väl att Guds existens inte går att bevisa? Du är ju en klok man.
Visst är det så. Kanske.

Citat:
Men just det att du är hyfsat klok (iaf över snittet här på Flashback) gör att åtminstone jag tänker att de också vet att Guds existens inte går att bevisa. Samtidigt förstår jag dig.
Då är det jättedumt att hävda att man har bevis.

Citat:
Jag var väl någorlunda "råbarkad" ateist i min rebelliska ungdom fram tills jag som ung vuxen började fundera och kom fram till att jag ju inte vet.

Numera är jag övertygad om Guds och Jesus existens och det är ju så logiskt när man förstår. Har man dessutom blivit frälst genom Jesu kristi blod, är det svårt att blunda.
Det var länge sedan jag kom fram till att jag inte vet, något jag även skrivit några gånger i tråden.

Citat:
Tänk om du och jag skulle sätta oss ute i naturen nån gång, ta oss en iskall folköl och dela på en redig... Hade du fått höra om allt jag varit med om tror jag faktiskt att du skulle börja tvivla även om jag inte skulle kunna bevisa allt.

Visst, jag tänkte väl i början att det handlade om helt vanliga "spöken", men hur logiskt är det i sammanhanget med tanke på allt som Bibeln faktiskt bekräftar i mina upplevelser.
Gillar att höra andras berättelser, och jag tvivlar inte en sekund på att många anser sig ha upplevt Gud och jag vet inte vad, och det har jag ingenting emot.

Däremot ogillar jag när folk hävdar att det finns bevis utan att kunna visa något. Och att till och med försöka få mig att bevisa att det inte finns någon Gud, när jag tydligt säger att jag inte vet.

Tyckte för övrigt att Joel Halldorf var skapligt klarsynt.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-23 kl. 19:17.
Citera
2026-07-23, 19:46
Medlem
FedupFlorences avatar
Religion är ett språk. De som inte har det som modersmål särar på saker och kategoriserar och har inte samma karta för förståelsen av olika ämnen eller omvärlden. Hur vi förstår och pratar om tid, fysik, fossil, dimensioner, historia, människan, andlighet etc är det med språket vi bäst förstår. Här skriver ni på modersmål och förklarar rumtiden alla lever i.
Citera
2026-07-23, 20:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hittade en artikel av Joel Halldorf, professor i kyrkohistoria, som verkar vara en klok man, och som inte tjatar om att det finns bevis för att Gud finns. Åt hållet hur jag tänker.
Världen är full av tecken på att Gud finns, men betyder det att Guds existens går att bevisa? Nej, jag tror inte det. Och det är ingen ny insikt. Långt innan vi människor började kartlägga universum med hjälp av vetenskapliga instrument drog Gud en gräns för vår kunskap. ”Mitt ansikte får du inte se”, säger Gud till Mose. Det är inbyggt i de stora religionerna att vi inte kan få absolut visshet om det yttersta.

Gud är inte en del av världen och kan därför inte upptäckas med de instrument som vi använder för att undersöka världen. Idén att det finns en motsättning mellan tro och vetenskap bygger därför på ett metafysiskt missförstånd. Gud är närvarande i världen, men inte som ett ting bland andra ting. Guds närvaro liknar snarare Bachs närvaro i Matteuspassionen: han är överallt och ingenstans. Gud kan anas, men inte fångas in.
https://fritanke.se/sans/2025-nr-3/finns-gud-ja-skriver-joel-halldorf/
Håller med, Gud är inte ens intresserad av att bevisa sig för världen. De som tror på Jesus budskap gör det för att de inser att det är sanningen. De som inte tror på det tror på något annat än Guds vilja.
Citera
2026-07-23, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Håller med, Gud är inte ens intresserad av att bevisa sig för världen. De som tror på Jesus budskap gör det för att de inser att det är sanningen. De som inte tror på det tror på något annat än Guds vilja.
Och vi som inte vet?
Citera
2026-07-23, 20:11
Medlem
Citat:
Det var länge sedan jag kom fram till att jag inte vet, något jag även skrivit några gånger i tråden.

Gillar att höra andras berättelser, och jag tvivlar inte en sekund på att många anser sig ha upplevt Gud och jag vet inte vad, och det har jag ingenting emot.

Däremot ogillar jag när folk hävdar att det finns bevis utan att kunna visa något. Och att till och med försöka få mig att bevisa att det inte finns någon Gud, när jag tydligt säger att jag inte vet.

Tyckte för övrigt att Joel Halldorf var skapligt klarsynt.

Hmmm, det här var faktiskt intressant på riktigt... Jag visste faktiskt inte vem Joel var förrän fram tills helt nyligen då jag såg en intervju med honom av Leonidas i "Grillen" och han verkar onekligen vettig på så sätt att han ju inte verkar säga att så här är det till folk. Det är ju en lite trevligare aproach än att se folk som dumma i huvudet för att de inte fattar. Får nog ta och grotta ner mig ytterligare, så tack för det tipset.

Bara jag nu inte upptäcker något som gör att jag får en fix idé om att det skulle vara ett tecken från Gud och att du ovetandes skulle vara inblandad även om jag som övertygad är ganska säker på att det finns en mening med allt. 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in