2026-07-23, 14:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur kan du påstå det efter mitt svar? För mig är det helt obegripligt.

Jag tror mer att det handlar om att du inser att dina bevis inte är hållbara. Om det är så är det toppen, och då har jag gjort dig en stor tjänst. Det där med att falsifiera är en superviktig del när det gäller vetenskap. Något som välkomnas av seriösa forskare. Vem vill att ens studie blir sågad ett halvår efter publicering, bara för att ingen berättade att man tänkte eller gjorde fel?
Du ser det inte själv, men du argumenterar inte ens. Dina svar är så löjliga att jag inte ens orkar svara.
Citera
2026-07-23, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du ser det inte själv, men du argumenterar inte ens. Dina svar är så löjliga att jag inte ens orkar svara.
Missade du mitt svar?

Citat:
Varför jag inte anser att någons uppenbarelser är bevis på att Gud finns? Jag arbetar med patienter som hallucinerar.

Varför inte en oblat som hamnat på marken och sedan plockats upp och sedan visar sig innehålla hjärnceller inte är ett bevis? Det finns på tok för många felkällor där. Hur vet vi att det inte redan fanns hjärnceller på golvet?

Varför inte en svepduk som du anser är bevis för att Gud finns är ett bevis? Vi vet inte om det är ett ansikte på duken, om det är ett ansikte så vet vi inte om det är Jesus, och om det är Jesus så vet vi inte om han är Guds son.

Sedan: Tror att jag sagt ovan tidigare i tråden. Och, extraordinära påståenden ska komma med extraordinära bevis.
Vad i det var löjligt? Och var det inte argument?
Citera
2026-07-23, 15:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Missade du mitt svar?

Vad i det var löjligt? Och var det inte argument?
"Hur vet vi att det inte redan fanns hjärnceller på golvet?"

Seriöst. Är det på den här nivån du vill diskutera så håller jag mig utanför.
Citera
2026-07-23, 15:10
Medlem
Citat:
"Hur vet vi att det inte redan fanns hjärnceller på golvet?"

Seriöst. Är det på den här nivån du vill diskutera så håller jag mig utanför.
Det var ett exempel på felkälla, det finns fler. Och ja, jag anser att det var en helt klart seriös invändning mot det "beviset".

Men jag förstår att du har helt andra och betydligt mildare krav på bevis.
Citera
2026-07-23, 15:11
Medlem
Citat:
Jag skulle verkligen vilja se bevis.

När du påstår att jag sagt saker så vore jag ytterst tacksam om du samtidigt kunde citera just det eller de inläggen.
Du kommer alltså inte ihåg vad du skrivit tidigare, inte undra på då att du tjatar om bevis hela tiden.
Citera
2026-07-23, 15:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det var ett exempel på felkälla, det finns fler. Och ja, jag anser att det var en helt klart seriös invändning mot det "beviset".

Men jag förstår att du har helt andra och betydligt mildare krav på bevis.
Hur ofta brukar det finnas hjärt(eller hjärn) celler på olika golv?
Citera
2026-07-23, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du kommer alltså inte ihåg vad du skrivit tidigare, inte undra på då att du tjatar om bevis hela tiden.
Jodå, men jag tror inte jag har sagt det du påstår. Av den anledningen bad jag dig visa att jag gjort det.

Men det kunde du alltså inte.
Citat:
Hur ofta brukar det finnas hjärt(eller hjärn) celler på olika golv?
Inte en aning, men det händer säkert. En katt som släpat en död mus förbi, kanske?
Citera
2026-07-23, 15:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Inte en aning, men det händer säkert. En katt som släpat en död mus förbi, kanske?
Du har inte ens satt dig in i informationen. Det är mänskliga hjärtceller, och många fall.
Citera
2026-07-23, 15:43
Medlem
Citat:
Du har inte ens satt dig in i informationen. Det är mänskliga hjärtceller, och många fall.
Okej, det hade jag missat. Men då kanske någon blivit mördad på platsen? Eller så har de sett fel i mikroskopet? Eller så är det planterat?
Citera
2026-07-23, 15:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Okej, det hade jag missat. Men då kanske någon blivit mördad på platsen? Eller så har de sett fel i mikroskopet? Eller så är det planterat?
Det verkar vara ganska mycket du har missat.
Citera
2026-07-23, 15:46
Medlem
Citat:
Det verkar vara ganska mycket du har missat.
Okej. Och du har missat att visa något vettigt bevis för att Gud finns.
Citera
2026-07-23, 16:05
Medlem
Hittade en artikel av Joel Halldorf, professor i kyrkohistoria, som verkar vara en klok man, och som inte tjatar om att det finns bevis för att Gud finns. Åt hållet hur jag tänker.
Världen är full av tecken på att Gud finns, men betyder det att Guds existens går att bevisa? Nej, jag tror inte det. Och det är ingen ny insikt. Långt innan vi människor började kartlägga universum med hjälp av vetenskapliga instrument drog Gud en gräns för vår kunskap. ”Mitt ansikte får du inte se”, säger Gud till Mose. Det är inbyggt i de stora religionerna att vi inte kan få absolut visshet om det yttersta.

Gud är inte en del av världen och kan därför inte upptäckas med de instrument som vi använder för att undersöka världen. Idén att det finns en motsättning mellan tro och vetenskap bygger därför på ett metafysiskt missförstånd. Gud är närvarande i världen, men inte som ett ting bland andra ting. Guds närvaro liknar snarare Bachs närvaro i Matteuspassionen: han är överallt och ingenstans. Gud kan anas, men inte fångas in.
https://fritanke.se/sans/2025-nr-3/finns-gud-ja-skriver-joel-halldorf/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in