2026-07-23, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
https://en.wikipedia.org/wiki/Moving_the_goalposts
Moving the goalposts is an informal fallacy in which evidence presented in response to a specific claim is dismissed and some other (often greater) evidence is demanded. That is, after an attempt has been made to score a goal, the goalposts are moved to exclude the attempt.[4] The problem with changing the rules of the game is that the meaning of the result is changed, too.[5] The opposite of moving the goalposts is lowering the bar.
Det finns informella regler när det gäller debatter för att hålla diskussionen i god tro och behålla den meningsfull. Att inte kunna specifiera vad som skulle räknas som bevis när det efterfrågas är att misslyckas upprätthålla den standarden och visar att debattören inte är en seriös deltagare.

Om en person skjuter bollen måste den andra sätta upp ett mål, annars kan bollen aldrig träffa. Att inte kunna beskriva vad som hade räknats som bevis är att aldrig sätta upp ett mål, men sedan ändå hävda att bollen missade.

Om du inte kan säga vad som hade övertygat dig, så betyder det att du inte kan bli övertygad.
Jag har inte "flyttat några målstolpar". Jag säger att jag inte vet vad ett bevis för att Gud finns skulle kunna bestå av. Det är absolut inte samma sak.

Om jag hade sagt att jag accepterar ett bevis i form av att man hittar hjärnceller på en oblat som hamnat på golvet, och när man sedan presenterat ett sådan sagt, dessutom vill jag att någon ska ha fått en uppståndelse. Då hade jag flyttat målstolparna.

Det är inte mitt arbete att sätta upp en studie som bevisar att Gud finns, jag kan absolut inte finnas med i den ekvationen.

Påstår du att det finns bevis så är det du som ska presentera dem. Sedan kan jag och alla andra acceptera eller förkasta.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-23 kl. 13:57.
Citera
2026-07-23, 14:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag har inte "flyttat några målstolpar". Jag säger att jag inte vet vad ett bevis för att Gud finns skulle bestå av. Det är absolut inte samma sak.

Om jag hade sagt att jag accepterar ett bevis i form av att man hittar hjärnceller på en oblat som hamnat på golvet, och när man sedan presenterat ett sådan sagt dessutom vill jag att någon ska ha fått en uppståndelse. Då hade jag flyttat målstolparna.

Det är inte mitt arbete att sätta upp en studie som bevisar att Gud finns, jag kan absolut inte finnas med i den ekvationen.
Självklart så flyttar du inte på några målstolpar eftersom du aldrig satte upp några, men det var det närmsta jag kunde hitta som exempel på wikipedia.

Fråga till AI: "vad betyder det när någon efterfrågar bevis men sedan inte kan beskriva vad som hade räknats som bevis?"

Svar:
Kort sagt: det betyder oftast en av två saker.

Personen har inte tänkt igenom sin egen ståndpunkt – de vill ha bevis men har aldrig formulerat vad som skulle räcka. Ofarligt, bara oreflekterat.
Rörliga målstolpar – kravet på bevis är egentligen inte det som styr ståndpunkten. Något annat gör det (en redan bestämd slutsats, en känsla, en identitet), och "bevis" är bara en retorisk gest snarare än ett genuint kriterium.

Ett bra sätt att skilja dem åt: fråga "vad skulle få dig att ändra uppfattning?" Kan de svara konkret – god tro. Blir de undflyende – troligen rörliga målstolpar.

Citat:
Påstår du att det finns bevis så är det du som ska presentera dem. Sedan kan jag och alla andra acceptera eller förkasta.
Just nu verkar det som att det bara är du som efterfrågar bevis.
Citera
2026-07-23, 14:08
Medlem
Citat:
Självklart så flyttar du inte på några målstolpar eftersom du aldrig satte upp några, men det var det närmsta jag kunde hitta som exempel på wikipedia.

Fråga till AI: "vad betyder det när någon efterfrågar bevis men sedan inte kan beskriva vad som hade räknats som bevis?"

Svar:
Kort sagt: det betyder oftast en av två saker.

Personen har inte tänkt igenom sin egen ståndpunkt – de vill ha bevis men har aldrig formulerat vad som skulle räcka. Ofarligt, bara oreflekterat.
Rörliga målstolpar – kravet på bevis är egentligen inte det som styr ståndpunkten. Något annat gör det (en redan bestämd slutsats, en känsla, en identitet), och "bevis" är bara en retorisk gest snarare än ett genuint kriterium.

Ett bra sätt att skilja dem åt: fråga "vad skulle få dig att ändra uppfattning?" Kan de svara konkret – god tro. Blir de undflyende – troligen rörliga målstolpar.
Släpp det där nu. Jag har inte varit det minsta oseriös i diskussionerna. Att jag inte accepterar era bevis för att Gud finns är inte detsamma som att jag är oseriös. Kommer inte svara på något mer gällande det.

Citat:
Vilka är dessa andra? Brukar dom prata med dig? Har dom namn?
Nu är det du/ni som påstår att det finns bevis för att Gud finns, så då föreslår jag att ni istället visar upp sådana bevis som koncensus accepterat.
Citera
2026-07-23, 14:09
Medlem
Citat:
Just nu verkar det som att det bara är du som efterfrågar bevis.
Har svårt att tro det, men okej. Spelar det någon roll?
Citera
2026-07-23, 14:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nu är det du/ni som påstår att det finns bevis för att Gud finns, så då föreslår jag att ni istället visar upp sådana bevis som koncensus accepterat.
Det finns ju faktiskt en enorm mängd olika fält. Inom vissa så finns det en konsensus att gud finns. Varför skulle en geologs åsikter om religion vara mer värdefulla än en rörmokares?

Du har missat det egna tänkandet och förlitar dig på ett konsensustänk som inte fungerar som du tror att det gör. När du blint pratar om konsensus på det här sättet så visar du att du inte tänker själv och kanske inte vet hur man gör det.
Citera
2026-07-23, 14:19
Medlem
Citat:
Det finns ju faktiskt en enorm mängd olika fält. Inom vissa så finns det en konsensus att gud finns. Varför skulle en geologs åsikter om religion vara mer värdefulla än en rörmokares?

Du har missat det egna tänkandet och förlitar dig på ett konsensustänk som inte fungerar som du tror att det gör. När du blint pratar om konsensus på det här sättet så visar du att du inte tänker själv och kanske inte vet hur man gör det.
Men vad är problemet? Visa upp bevis som visar att Gud finns. Hur svårt kan det vara om det nu finns?
Citera
2026-07-23, 14:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men vad är problemet? Visa upp bevis som visar att Gud finns. Hur svårt kan det vara om det nu finns?
Jag har ju gjort det. Har du redan glömt?
Citera
2026-07-23, 14:21
Medlem
Citat:
Jag har ju gjort det. Har du redan glömt?
Och du har glömt att jag inte anser att det är bevis, eller?

Har du glömt att du tyckte att jag skulle tänka själv, eller?
Citera
2026-07-23, 14:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och du har glömt att jag inte anser att det är bevis, eller?

Har du glömt att du tyckte att jag skulle tänka själv, eller?
Varför anser du inte att det är bevis?
Citera
2026-07-23, 14:31
Medlem
Citat:
Varför anser du inte att det är bevis?
Varför jag inte anser att någons uppenbarelser är bevis på att Gud finns? Jag arbetar med patienter som hallucinerar.

Varför inte en oblat som hamnat på marken och sedan plockats upp och sedan visar sig innehålla hjärnceller inte är ett bevis? Det finns på tok för många felkällor där. Hur vet vi att det inte redan fanns hjärnceller på golvet?

Varför inte en svepduk som du anser är bevis för att Gud finns är ett bevis? Vi vet inte om det är ett ansikte på duken, om det är ett ansikte så vet vi inte om det är Jesus, och om det är Jesus så vet vi inte om han är Guds son.

Sedan: Tror att jag sagt ovan tidigare i tråden. Och, extraordinära påståenden ska komma med extraordinära bevis.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-23 kl. 14:48.
Citera
2026-07-23, 14:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Varför jag inte anser att någons uppenbarelser är bevis på att Gud finns? Jag arbetar med patienter som hallucinerar.

Varför inte en oblat som hamnat på marken och sedan plockats upp och sedan visar sig innehålla hjärnceller inte är ett bevis? Det finns på tok för många felkällor där. Hur vet vi att det inte redan fanns hjärnceller på golvet?

Varför inte en svepduk som du anser är bevis för att Gud finns är ett bevis? Vi vet inte om det är ett ansikte på duken, om det är ett ansikte så vet vi inte om det är Jesus, och om det är Jesus så vet vi inte om han är Guds son.

Sedan: Tror att jag sagt ovan tidigare i tråden. Och, extraordinära påståenden ska komma med extraordinära bevis.
Jag vet inte om jag orkar mer. Du engagerar dig inte ens.
Citera
2026-07-23, 14:55
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jag orkar mer. Du engagerar dig inte ens.
Hur kan du påstå det efter mitt svar? För mig är det helt obegripligt.

Jag tror mer att det handlar om att du inser att dina bevis inte är hållbara. Om det är så är det toppen, och då har jag gjort dig en stor tjänst. Det där med att falsifiera är en superviktig del när det gäller vetenskap. Något som välkomnas av seriösa forskare. Vem vill att ens studie blir sågad ett halvår efter publicering, bara för att ingen berättade att man tänkte eller gjorde fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in