2026-07-23, 08:09
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
KOSPI stabiliserade sig äntligen.

Det ser bra ut inför kvällen i halvledarbranchen.

Men varje gång jag tänkt så och premarket ser bra ut så sätter den orangea gubben igång och bombar och yrar om tullar och f-n vet.

Brände mig rejält på kospi-korrektionen också. Hade stor bet på memory. Lyckades sälja av 50% nån dag innan toppen men började köpa på mig mer redan efter 10% ner. Sen föll det ju 15% till. Enstaka memory-aktier åkte ju ner 30% eller mer. Tror dock det har stabiliserats och kommer öka försiktigt framöver. Men kan ha fel. Kan vara bull trap. Tror dock inte det. Bettar inte på bull trap. Bull case är fortfarande stabilt. Googles rapport idag visar INTE på minskad AI capex, tvärtom faktiskt. Vilket fick memory att rusa direkt i after hours. Kan momentum byggas upp igen tror jag vi kan ha ett nytt all-time high i September-Oktober. Tror inte Iran-grejen spelar så stor roll längre. Oljepriset kommer sjunka med tiden. Bettar aldrig på olja igen. Finns för mycket av det ute i världen och Kina slukar inte olja som förut.
Citera
2026-07-23, 11:25
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Brände mig rejält på kospi-korrektionen också. Hade stor bet på memory. Lyckades sälja av 50% nån dag innan toppen men började köpa på mig mer redan efter 10% ner. Sen föll det ju 15% till. Enstaka memory-aktier åkte ju ner 30% eller mer. Tror dock det har stabiliserats och kommer öka försiktigt framöver. Men kan ha fel. Kan vara bull trap. Tror dock inte det. Bettar inte på bull trap. Bull case är fortfarande stabilt. Googles rapport idag visar INTE på minskad AI capex, tvärtom faktiskt. Vilket fick memory att rusa direkt i after hours. Kan momentum byggas upp igen tror jag vi kan ha ett nytt all-time high i September-Oktober. Tror inte Iran-grejen spelar så stor roll längre. Oljepriset kommer sjunka med tiden. Bettar aldrig på olja igen. Finns för mycket av det ute i världen och Kina slukar inte olja som förut.

Jag har suttit helt stilla och det har börjat hämta sig, jag räknar med plus någon månad neråt vägen igen med halvledarna.

Men det var duktigt svettigt förra veckan.
Citera
2026-07-23, 15:28
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Varför föll börsen nu? Någon som vet?
Citera
2026-07-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför föll börsen nu? Någon som vet?
Brent-oljan passerar 100 dollar.
https://www.di.se/live/oljan-pa-100-dollar-borsen-surnar/
Citera
2026-07-23, 15:37
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Brent-oljan passerar 100 dollar.
https://www.di.se/live/oljan-pa-100-dollar-borsen-surnar/

Tack så mycket!
Citera
2026-07-23, 18:35
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag köpte lite bear igår med olja vid 87 dollar, idag köpte jag lite till vid 88, imorgon köper jag mer om jag törs. :/

När börsen går ner får donald panik...samt att kina pressar iran. Jag gissar att det är en överreaktion.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-07-23 kl. 18:41.
Citera
2026-07-23, 20:32
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Bara man har krigskassa nog till pizza och tv så sitter man igen de här perioderna.

Men idag är SOX ner någon procent igen. Det kommer hämta sig innan hösten.

Helt sjukt egentligen. Bolag efter bolag har visat skitbra vinst, ändå blir investerarna paranoida.

Många av dem fattar inte hur stort AI är pga datorer kan lika gärna vara magi för dem tänker jag ibland.

Tänk att kunna ta allt för givet på det viset.

Jaja. Det är bara att öva på golfandet så länge.
Citera
2026-07-23, 20:46
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
För mig var det -0.3% idag. Bättre än index som gick på -0.6%.

Ja, lite positivt får man väll tänka.
Citera
2026-07-24, 09:41
Medlem
Black.Panthers avatar
Köpte Latour b och Handelsbanken kort ränta defensiv idag.

Räntan är en del till sparandet till bosparandet.
Citera
2026-07-24, 09:59
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans

Vilka minnesbolag handlar du med?
Boomen tror jag kommer fortsätta till 2026, som längst kanske till början av 2027, sett till aktiekurserna. Så länge Mag7 rapporterar ökat capex. Det bästa vore om det kom lite kommenterar om flaskhalsar och chipbrist i rapporterna.
Brasklapp att jag äger SK hynix.
Tror som du på ett nytt ATH under senhösten.

Nog tror jag att Iran-kriget kommer börja spela roll igen, ihop med att amerikanska 10-åringen stabiliserar sig över 5% och oljan runt 100 dollar fatet.
VM är över och snart är det helg = Skulle betta på att Trump har planerat att bomba en del i helgen.
Citera
2026-07-24, 10:52
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Severe case of Trump fatigue idag.
Citera
2026-07-24, 16:01
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Upp nu 0.65
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera