Igår, 14:31
Avstängd
Det finns dom som tycker att
de som blivit rånade och misshandlade
bör SÖKA HJÄLP.

Så på vilket sätt skulle terapi hjälpa offret?
Vad ska psykiatern sitta och säga på mötena?
Citera
Igår, 14:57
Moderator
Maviels avatar
Man kan behöva hjälp att bearbeta känslor och hantera eventuella symptom som uppkommer efter traumat.
Citera
Igår, 15:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Man kan behöva hjälp att bearbeta känslor och hantera eventuella symptom som uppkommer efter traumat.

Jo men man mår ju innerst inne illa av att våldsverkaren slipper fängelse, går fri och frisk och hånskrattar åt både offret och systemet.
Vad ska psykiatern säga om det till offret / patienten ?
Citera
Igår, 15:02
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Jo men man mår ju innerst inne illa av att våldsverkaren slipper fängelse, går fri och frisk och hånskrattar åt både offret och systemet.
Vad ska psykiatern säga om det till offret / patienten ?

En psykiater kan ju inte påverka lagar och rättsväsende. De kan dock hjälpa en med känslorna och problem som kan påverka livet i övrigt.
Citera
Igår, 15:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
En psykiater kan ju inte påverka lagar och rättsväsende. De kan dock hjälpa en med känslorna och problem som kan påverka livet i övrigt.

Hur då? Ge exempel. Hur ska offret må bättre fast han eller hon inte fått rättvisa?
Vad ska psykiatern säga?
Citera
Igår, 15:26
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Hur då? Ge exempel. Hur ska offret må bättre fast han eller hon inte fått rättvisa?
Vad ska psykiatern säga?
Psykologiska trauman går inte automagiskt över bara för att man har fått rättvisa.
Citera
Igår, 15:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Psykologiska trauman går inte automagiskt över bara för att man har fått rättvisa.
Nej men man får någon sorts upprättelse från samhället. Utan den upprättelsen är det svårt att gå vidare.

Drar till med mitt svar från den korgade tråden.
Offren skall väl lära sig förlåta sina gärningsmän och förstå att dessa också är människor och haft en problematisk barndom.

Jävla trams om jag får säga! Finns aldrig någon förlåtelse!
Citera
Igår, 15:48
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nej men man får någon sorts upprättelse från samhället. Utan den upprättelsen är det svårt att gå vidare.

Offren skall väl lära sig förlåta sina gärningsmän och förstå att dessa också är människor och haft en problematisk barndom.

vart hittar du källan för detta? eller är det något du dragit ur röven? låter mer som kristendom än sossepolitik.

själv utsatts för grov rånmisshandel, va lite jobbigt första veckorna men det är inget ja tänker på idag.
förövarna gick fria då utredningen lades ner efter några veckor - det fick mig inte stt må sämre, det är så de funkar. hade inte hjälpt mig ett skit mer stt veta att de suttit inne 10 år heller.

jag valde bort den hjälp som erbjöds då jag inte riktigt tror terapi/psykolog hjälper mig. du tror säkert inte på det heller men det är ju en hel del som det fungerar på.

ot. fråga: va hade du gett dig själv för straff för att ha kastat syra i någons ansikte för att den påpekat att du är en liten kuk? ( (FB) Vanligt bli nobbad för liten penis?)
Citera
Igår, 15:57
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
vart hittar du källan för detta? eller är det något du dragit ur röven? låter mer som kristendom än sossepolitik.

själv utsatts för grov rånmisshandel, va lite jobbigt första veckorna men det är inget ja tänker på idag.
förövarna gick fria då utredningen lades ner efter några veckor - det fick mig inte stt må sämre, det är så de funkar. hade inte hjälpt mig ett skit mer stt veta att de suttit inne 10 år heller.

jag valde bort den hjälp som erbjöds då jag inte riktigt tror terapi/psykolog hjälper mig. du tror säkert inte på det heller men det är ju en hel del som det fungerar på.

ot. fråga: va hade du gett dig själv för straff för att ha kastat syra i någons ansikte för att den påpekat att du är en liten kuk? ( (FB) Vanligt bli nobbad för liten penis?)
Skulle aldrig kasta syra i någon ansikte förmodligen någonsin, om den inte gjort det mot mig eller en närstående och absolut inte för någon sagt jag hade liten penis.

Närstående har blivit erbjuden psykologhjälp efter ett våldsbrott och det jag skrev ovan var lite av vad det gick ut på, glömma och gå vidare. Vilket man aldrig gör om inte rättvisan skipas.
Citera
Igår, 16:00
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Och det gäller så klart precis alla? För alla fungerar precis som du, right?
Citat:
Du tror att det är det som den psykologiska hjälpen går ut på?
Citat:
Det går alldeles utmärkt att lära sig hantera ett trauma och gå vidare med sitt liv, utan att förlåta den som orsakade sagda trauma.
Citera
Igår, 16:01
Medlem
cinmiks avatar
Citat:

Nu yrar du.

I traumaterapi förlåter man INTE sin våldsverkare.
Citera
Igår, 16:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Fan så mer än om man inte får rättvisa, i alla fall
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in