Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
När jag använde begreppet "Västbanken" så syftade jag på området som ockuperas av Israel. Det handlade om 1967 års gränser. I det fallet, så tänker jag att "Västbanken" är ett tydligare begrepp än "Judea" och "Samarien".
När jag använder namnet västbanken gör jag det motvilligt, slentrianmässigt och brist på annat.
Men jag tycker illa om användningen.
Det är ett namn skapat av en Jordanien under tiden de annekterade platsen i ett försök att tvätta bort samtliga folkgrupper anknytning till platsen. Både att använda Samarien eller central Palestina (alternativ något annat med Palestina inkluderat) hade varit bättre.
Samarierna har levt där i över 2700 år i en dokumenterad oavbruten närvaro. Men hälften av de flydde till Israel när Jordanien annekterade platsen. En anledning till detta var att Jordanien bara tillät de besöka sitt älskade berg en gång per år. Judarna ha sitt, Samarierna har ett annat och detta ligger i Samarien alltså då också västbanken.
När jordanien annekterade platsen och döpte om den till västbanken förbjöd de även användningen av ordet Palestina i officiella dokument.
The “Jordanization” process was reinforced through a “de-Palestinization” policy: the term “Palestine” was banned from all official documents in May 1950, and Jordan's official school curriculum promoted the idea of the unified Kingdom as a “little Arab homeland.”
https://www.palquest.org/en/highlight/6586/palestinians-jordan-1948-1967
Alltså som jag ser det är namnet västbanken och hur det uppkom ett övergrepp för samtliga.
I bästa fall kan man se det som att nu har ingen rätt till ett historiskt namn och vi får en nyskriven sida att börja på. Så slipper vi också problemet med vem har mest rätt. De som nu är flest eller de som levt där oavbrutet och dokunentetat i över 2700 år. För vad är mest rätt central Palestina eller Samaria, inte helt lätt att avgöra?
Men tyvärr betyder det också att vi behåller det namn övergrepp som Jordanien gjorde. Varje användning är då ett mini rättfärdigande av den handlingen.