2026-07-23, 12:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Filastin var ett något större område än dagens Judea och Samarien, yes. På samma sätt som regions- och kommunindelningar kan ändras.

Men var ser du gränserna? Tillhörde Sinai "Filastin"? Jordanien? Libanon?
Citera
2026-07-23, 12:17
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men var ser du gränserna? Tillhörde Sinai "Filastin"? Jordanien? Libanon?

Det är ointressant. Frågeställningen var om det har hetat Judea och Samarien på kartor från de styrande och majoritetsbefolkningen - romarna, ottomanerna och araberna - då du aldrig hade sett det.

Härmed är bevisat att anledningen till att du ibte sett det är att du inte kollat.

Deras kartor innehåller ej Judea och Samarien, utan andra begrepp. Filastin bland annat. Därför = snacket om att platsen hetat samma som folkgruppen i 2000 år och därför ger något slahs gudomlig rättighet att kolonisera den = skitsnack.

Israel vann den med våld dock, så fair enough. Men försök inte med någon historierevision.
Citera
2026-07-23, 12:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är ointressant.

Nej det är inte alls ointressant. Om du ska hävda att Israel ska ge upp mark åt en grupp människor som bodde där innan några av dagens "palestinier" var födda så ska du visa vilka gränserna ska vara. Annars ska du väl också påstå att Egypten, Jordanien och Libanon ska ge upp mark till detta "Palestina" och inte bara Israel.

Tittar du på den här kartan från 1845: https://www.davidrumsey.com/luna/servlet/detail/RUMSEY~8~1~373005~90139714:New-Map-of-Palestine-?sort=sortid&mi=0&trs=154&qvq=q:judea;sort:sortid; lc:RUMSEY~8~1

Så ser du klart och tydligt var gränserna för "Philistine" är och det är Javne till Rafa. Och det ligger i Judéen.
Citera
2026-07-23, 13:12
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Nej det är inte alls ointressant. Om du ska hävda att Israel ska ge upp mark åt en grupp människor som bodde där innan några av dagens "palestinier" var födda så ska du visa vilka gränserna ska vara. Annars ska du väl också påstå att Egypten, Jordanien och Libanon ska ge upp mark till detta "Palestina" och inte bara Israel.

Tittar du på den här kartan från 1845: https://www.davidrumsey.com/luna/servlet/detail/RUMSEY~8~1~373005~90139714:New-Map-of-Palestine-?sort=sortid&mi=0&trs=154&qvq=q:judea;sort:sortid; lc:RUMSEY~8~1

Så ser du klart och tydligt var gränserna för "Philistine" är och det är Javne till Rafa. Och det ligger i Judéen.

Jag hävdar inte att Israel ska ge upp mark. Jag hävdar att ni ska sluta ljuga om att området har haft ett namn det inte har haft för att försöka rättfärdiga vanlig, militär kolonialism år 1948.

Jag hävdar också att det räcker i Gaza nu, och att Libanon är Libanon och inte Israels territorium.

Sen får vi följa utvecklingen kring det som uncivilized hävdar i klippet jag länkade till, om det finns planer på fortsatt expansion i sydostasien etc eller om det är falskt alarm.
Citera
2026-07-23, 13:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag hävdar inte att Israel ska ge upp mark. Jag hävdar att ni ska sluta ljuga om att området har haft ett namn det inte har haft för att försöka rättfärdiga vanlig, militär kolonialism år 1948.

Och vad är syftet med att kalla det "Palestina" eller "Philistine" om det inte är det område som utgjorde det historiska Filistéen? Vad är syftet med att använda ett ord som befolkningen inte kan uttala? Har du någonsin träffat en "palestinier" som kan uttala bokstaven P?
Citera
2026-07-23, 13:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Du får gärna kalla området för Judea och Samarien, och hade Israel varit en normal stat utan koloniala tendenser och bosättarmentalitet hade jag kunnat tänka mig att göra samma sak.

Nu används lögnen om att det har "hetat" Judea och Samarien i 2000 år, vilket det inte har i de styrande och majoritetsbefolkningens ögon, som argument för att landstöld är berättigat och då är jag inte så sugen på att spela med i hela den ordvrångleri-grejen.

Sedan finns aspekten att göra sig förstådd. För att andra ska förstå vad man menar, så kan det vara lämpligt att använda dom begrepp som folk känner igen, oavsett historisk korrekthet.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du har aldrig varit någon fritänkare. Det finns två vedertagna begrepp på området idag; Västbanken resp Judea and Samaria. Det står var och en fritt att välja om man vill använda det historiskt korrekta namnet som respekterar den samariska befolkningen eller om man vill använda det koloniala namnet skapat för några årtionden sedan för att tvätta bort minoriteters rätt till området.

När jag använde begreppet "Västbanken" så syftade jag på området som ockuperas av Israel. Det handlade om 1967 års gränser. I det fallet, så tänker jag att "Västbanken" är ett tydligare begrepp än "Judea" och "Samarien".

Citat:
Är det den här du menar?
https://www.davidrumsey.com/luna/servlet/detail/RUMSEY~8~1~341673~90109766:-Greece%2C-Turkey-and-the-Levant-?sort=sortid&mi=54&trs=262&qvq=w4s:/what%2FOttoman%2BMapping%2Fwhere%2FTurkey;sort:sor tid;lc:RUMSEY~8~1

Ingenstans där står det "Palestina" eller "Filastin" eller någonting liknande.

edit: det står "Falastin" under Döda Havet men det finns bara en gräns inräknad och då exkluderas Rafa från det området.

Kan du visa "Area C" på någon av dessa kartor?
Citera
2026-07-23, 14:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kan du visa "Area C" på någon av dessa kartor?

Area C är Samarien och Judéen: https://www.davidrumsey.com/luna/servlet/detail/RUMSEY~8~1~344480~90112451:Estats-de-L-Empire-du-Grand-Seigneu?sort=sortid&mi=50&trs=262&qvq=w4s:/what%2FOttoman%2BMapping%2Fwhere%2FTurkey;sort:sor tid;lc:RUMSEY~8~1
Citera
2026-07-23, 14:43
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
När jag använde begreppet "Västbanken" så syftade jag på området som ockuperas av Israel. Det handlade om 1967 års gränser. I det fallet, så tänker jag att "Västbanken" är ett tydligare begrepp än "Judea" och "Samarien".
När jag använder namnet västbanken gör jag det motvilligt, slentrianmässigt och brist på annat.

Men jag tycker illa om användningen.

Det är ett namn skapat av en Jordanien under tiden de annekterade platsen i ett försök att tvätta bort samtliga folkgrupper anknytning till platsen. Både att använda Samarien eller central Palestina (alternativ något annat med Palestina inkluderat) hade varit bättre.

Samarierna har levt där i över 2700 år i en dokumenterad oavbruten närvaro. Men hälften av de flydde till Israel när Jordanien annekterade platsen. En anledning till detta var att Jordanien bara tillät de besöka sitt älskade berg en gång per år. Judarna ha sitt, Samarierna har ett annat och detta ligger i Samarien alltså då också västbanken.

När jordanien annekterade platsen och döpte om den till västbanken förbjöd de även användningen av ordet Palestina i officiella dokument.

The “Jordanization” process was reinforced through a “de-Palestinization” policy: the term “Palestine” was banned from all official documents in May 1950, and Jordan's official school curriculum promoted the idea of the unified Kingdom as a “little Arab homeland.”
https://www.palquest.org/en/highlight/6586/palestinians-jordan-1948-1967

Alltså som jag ser det är namnet västbanken och hur det uppkom ett övergrepp för samtliga.

I bästa fall kan man se det som att nu har ingen rätt till ett historiskt namn och vi får en nyskriven sida att börja på. Så slipper vi också problemet med vem har mest rätt. De som nu är flest eller de som levt där oavbrutet och dokunentetat i över 2700 år. För vad är mest rätt central Palestina eller Samaria, inte helt lätt att avgöra?

Men tyvärr betyder det också att vi behåller det namn övergrepp som Jordanien gjorde. Varje användning är då ett mini rättfärdigande av den handlingen.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-23 kl. 14:47.
Citera
2026-07-23, 15:35
Bannlyst
Citat:
Är det intressant?

Det viktiga är var hans lojalitet ligger. Ifall Javier Milei prioriterar Israels välstånd över det egna landet, så är det ett problem. Det är ett problem oavsett huruvida han själv har några fragment judiska anlag. Därför tänker jag att det är ganska oviktigt huruvida Javier Milei har judar i släkten.

Fair men om han är släkt med Netanyahu skulle det styrka teorin om att Milei prioriterar Israel över Argentina och varför
Citera
2026-07-23, 15:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
När jag använder namnet västbanken gör jag det motvilligt, slentrianmässigt och brist på annat.

Men jag tycker illa om användningen.

Det är ett namn skapat av en Jordanien under tiden de annekterade platsen i ett försök att tvätta bort samtliga folkgrupper anknytning till platsen. Både att använda Samarien eller central Palestina (alternativ något annat med Palestina inkluderat) hade varit bättre.

Samarierna har levt där i över 2700 år i en dokumenterad oavbruten närvaro. Men hälften av de flydde till Israel när Jordanien annekterade platsen. En anledning till detta var att Jordanien bara tillät de besöka sitt älskade berg en gång per år. Judarna ha sitt, Samarierna har ett annat och detta ligger i Samarien alltså då också västbanken.

När jordanien annekterade platsen och döpte om den till västbanken förbjöd de även användningen av ordet Palestina i officiella dokument.

The “Jordanization” process was reinforced through a “de-Palestinization” policy: the term “Palestine” was banned from all official documents in May 1950, and Jordan's official school curriculum promoted the idea of the unified Kingdom as a “little Arab homeland.”
https://www.palquest.org/en/highlight/6586/palestinians-jordan-1948-1967

Alltså som jag ser det är namnet västbanken och hur det uppkom ett övergrepp för samtliga.

I bästa fall kan man se det som att nu har ingen rätt till ett historiskt namn och vi får en nyskriven sida att börja på. Så slipper vi också problemet med vem har mest rätt. De som nu är flest eller de som levt där oavbrutet och dokunentetat i över 2700 år. För vad är mest rätt central Palestina eller Samaria, inte helt lätt att avgöra?

Men tyvärr betyder det också att vi behåller det namn övergrepp som Jordanien gjorde. Varje användning är då ett mini rättfärdigande av den handlingen.

Vettig invändning.

Det är inte helt lätt att avgöra vilket namn som är rätt. Och framför allt: Jag är inte den som sitter på avgörandet. Därför behöver jag använda ord som andra förstår.

Dom områden som jag syftar på, är dom områden som Israel ockuperar, och som ligger utanför 1967 års gränser. Dessa områden är Gaza, Västbanken, och Golanhöjderna. Finns någon bättre beteckning än "Västbanken" för att beteckna det sammanhängande ockuperade området öster om Jerusalem?

Beteckningen "Judeen" inkluderar även områden som ligger i egentliga Israel. Därför kan den beteckningen inte användas för att beskriva områden som Israel ockuperar. Ifall man säger att Israel ska lämna Judeen, så skulle det uppfattas som en uppmaning till Israel att lämna ett stort område runt Jerusalem.
Citera
2026-07-23, 16:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

Jag håller med om att samarierna har legitima anspråk på sitt hemland.

Många av judarna har inte legitima anspråk, eftersom dom är inflyttade från andra delar av Världen. Trots att judarnas anspråk inte är legitima, så verkar omvärlden anse att judarna ska tilldelas stora delar av Palestina, under förutsättning att dom drar sig tillbaka till 1967 års gränser.

Det borde anses vara väldigt gynnsamt för Israels judar, att få överta stora områden av någon annans hemland. Men israelerna är inte nöjda. Israel bedriver ständiga krig för att erövra ännu mer land. Girigheten tar aldrig slut.
Citera
2026-07-23, 16:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag tycker det är svårtolkat då det är som du säger i ditt sista stycke en allmän fråga om rätt till mark samt etnicitet.

Jorden är ju nästan helt ockuperad av någon grupp eller folk. Jag ser en dubbelhet i att och ena sidan klaga på att judar ska "flytta till Polen" samtidigt som man inte ser problemet när franska eller tyska stadsdelar är i princip helt arabiska.

Det har du ju rätt i.

Citat från videosnutten:

To be a settler is to have no relationship with the land. It's just a place to settle. And to feel entitled to it over its indigenous inhabitants takes a certain cocktail of supremacy and entitlement.
Det citatet kan användas för att beskriva dom arabiska bosättarna i Europa.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2026-07-23 kl. 16:57. Anledning: Ändrade gemen till versal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in