2026-07-22, 21:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Area C är Judéen och Samarien, vilket är namnet på området som araberna själva använde på 1960-talet när de valde att döpa om det till Västbanken.

Men det skulle ju innebära att "Area C" ligger i det som numera kallas "Västbanken"?

Jag ställer frågan så här: Ligger "Area C" i områden som Israel ockuperar? Ligger det utanför 1967 år gränser?
Citera
2026-07-22, 21:58
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Nej. Area C är Judéen och Samarien, vilket är namnet på området som araberna själva använde på 1960-talet när de valde att döpa om det till Västbanken.
Nja, nästan rätt.

Namnet Västbanken myntades och började användas under 1948 års arab-israeliska krig. Det är en översättning av engelskans West Bank och syftar på det landområde som ligger på den västra flodbanken av Jordanfloden. Begreppet uppstod efter att området ockuperades och sedermera annekterades av Transjordanien (sedermera Jordanien). Innan dess var området historiskt känt under sina bibliska namn Judéen och Samarien som du skriver. Mao ganska rätt men inte helt.

En aning lustigt ändå. Egypten annekterade Gaza och Jordanien annekterade Västbanken men att dessa arabiska länder annekterade och ockuperade mark skrivs det rätt lite (läs: inget alls!) om. Kanske för att det tillhör historien. Kanske för att länderna i omgångar attackerat Israel och fått smisk och då blivit av med sina annekterade omården. Vad vet jag...
Citera
2026-07-22, 22:01
Bannlyst
Citat:
Milei är definitivt inte jude, han är av italiensk/ kroatisk börd.

Möjligt men det finns i släkten

https://agendamalvinas.com.ar/en/noticia/milei-netanyahu-una-familia-que-busca-la-desaparicion-de-palestina-y-entregar-patagonia-a-los-judios

Citat:
"It must be said that Netanyahu's real last name is Mileikowsky, and Milei's real last name is Mileikowsky. They're family; these things aren't coincidental ," Salgado said.

To the astonishment of the journalist interviewing him, Salgado clarified that he had studied the genealogy of both families, confirming that Netanyahu and Milei 's grandparents were cousins.

"It makes you understand why Milei is president. It's not that Milei converted to Judaism because she found a reason. Milei is the first president who is an Israeli creation for the Argentine Republic. He's not a Zionist president like Trump or Macron, two of whom I'd like to mention who aren't Jewish. You can be a Zionist; you don't necessarily have to be Jewish ," Salgado asserted.
Citera
2026-07-22, 22:09
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymfascist

https://agendamalvinas.com.ar/en/noticia/milei-netanyahu-una-familia-que-busca-la-desaparicion-de-palestina-y-entregar-patagonia-a-los-judios

Det finns inga trovärdiga belägg för att Argentinas president Javier Milei egentligen heter eller hette Mileikowsky. Påståendet har cirkulerat på sociala medier sedan 2021 och har granskats av flera faktagranskande organisationer. De har funnit att Javier Mileis födelseattest anger hans namn som Javier Gerardo Milei. De har vidare funnit att hans far hette Norberto Horacio Milei, inte Mileikowsky.
Det finns inga offentliga eller officiella register som visar att Javier Milei eller hans far skulle ha bytt efternamn från Mileikowsky. Sedan har Javier Milei själv förnekat uppgiften.

En del av ryktet bygger på att Israels premiärminister Benjamin Netanyahus familj faktiskt tidigare bar efternamnet Mileikowsky. Netanyahus far, Benzion, föddes med det namnet innan familjen hebraiserade efternamnet till Netanyahu. Denna verkliga namnändring har sedan felaktigt kopplats ihop med Javier Milei genom spekulationer om ett liknande efternamn. Men det finns inga verifierade belägg för att Javier Milei har någon sådan namnkoppling eller släktkoppling.

Du har gått på en myt utan att faktakolla.
Citera
2026-07-22, 22:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

"It must be said that Netanyahu's real last name is Mileikowsky, and Milei's real last name is Mileikowsky. They're family; these things aren't coincidental ," Salgado said.

Men det är totalt BS eftersom han påstår att han är judisk via farförälderns moderliga sida. Vilket gör honom till ickejude enligt både judendomen och Adolf H.
Citera
2026-07-22, 22:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Nja, nästan rätt.

Namnet Västbanken myntades och började användas under 1948 års arab-israeliska krig.

Men tittar du på kartor från tidsperioden så står det Judéen och Samarien även på de arabiska kartorna. Och araberna där kallade sig araber och inte palestinier. Och deras pass sa att de var jordanier, inte palestinier.
Citera
2026-07-22, 22:19
Medlem
Så här sade Milei själv i en intervju:

Citat:
Jag går inte i kyrkan, jag går i templet. Jag pratar inte med präster, jag har en personlig rabbin och jag studerar Toran. Jag är internationellt erkänd som en vän av Israel och som en Torastuderande. Jag är mycket nära att bli jude, det enda som saknas är blodspakten.

Det spelar väl ingen större roll vad man kallar Milei. Vi vet att alla vettiga människor står på Israels sida.
Citera
2026-07-22, 22:22
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Men tittar du på kartor från tidsperioden så står det Judéen och Samarien även på de arabiska kartorna. Och araberna där kallade sig araber och inte palestinier. Och deras pass sa att de var jordanier, inte palestinier.
Precis vad jag skrev. Begreppet "West Bank" myntades i samband med att Jordanien annekterade Västbanken och då är det ju naturligt att de fick jordanska pass.

Kartor är lite som de är. Vissa kartor skriver "Kiev". Vissa andra "Kyjiv". Kartor använder de benämningar som respektive kartmakare anser är korrekt. Namnbyten kan ta viss tid men Jordanien började kalla Västbanken för Västbanken i slutet av 40-talet-början av 50-talet.
Citera
2026-07-22, 22:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Precis vad jag skrev. Begreppet "West Bank" myntades i samband med att Jordanien annekterade Västbanken och då är det ju naturligt att de fick jordanska pass.

Kartor är lite som de är. Vissa kartor skriver "Kiev". Vissa andra "Kyjiv". Kartor använder de benämningar som respektive kartmakare anser är korrekt. Namnbyten kan ta viss tid men Jordanien började kalla Västbanken för Västbanken i slutet av 40-talet-början av 50-talet.

Och i mer än 2000 år så har namnet varit Samarien och Judéen.
Citera
2026-07-22, 22:31
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Och i mer än 2000 år så har namnet varit Samarien och Judéen.
Solen är gul. Gräset är grönt. Havet är blått. I mer än 2000 år har namnen Samarien och Judéen använts. Från slutet av 40 - början av 50-talet använde Jordanien namnet Västbanken på det vi idag känner till som Västbanken.

EDIT: Jag glömde. 1 + 1 = 2 och kanske därför är Stockholm Sverige huvudstad.
Citera
2026-07-22, 22:55
Medlem
[quote=EngelbertEggfjert|95489031]

"Än mer intressant - har någon stött på israelisk kolonisering i verkligheten? "

Palestina råkar ut för Israels landgrabbing och Netanyahu skrattar säkert hela vägen till banken, då han lyckats med att dra in USA i krig med Iran och amerikanska folket samt resten av världen får betala notan med höjda energipriser och inflation som följd.
Citera
2026-07-22, 23:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Milei är definitivt inte jude, han är av italiensk/ kroatisk börd.
Citat:

Citat:

To the astonishment of the journalist interviewing him, Salgado clarified that he had studied the genealogy of both families, confirming that Netanyahu and Milei 's grandparents were cousins.

"It makes you understand why Milei is president. It's not that Milei converted to Judaism because she found a reason. Milei is the first president who is an Israeli creation for the Argentine Republic. He's not a Zionist president like Trump or Macron, two of whom I'd like to mention who aren't Jewish. You can be a Zionist; you don't necessarily have to be Jewish ," Salgado asserted.

Är det intressant?

Det viktiga är var hans lojalitet ligger. Ifall Javier Milei prioriterar Israels välstånd över det egna landet, så är det ett problem. Det är ett problem oavsett huruvida han själv har några fragment judiska anlag. Därför tänker jag att det är ganska oviktigt huruvida Javier Milei har judar i släkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in