2026-07-23, 09:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeirdRaccoon
av samma anledning som politikerna kände sig tvugna att höja gränsen för fri tandvård eftersom så många "barn" från länder med dålig tandhälsa kom till sverige runt 2015. du vet precis vad för sorts föräldrar detta är

Ja, man ser jämt deras ungar med nappflaskor med söt saft... och söta dadelbakelser sticker föräldrarna till dem hela tiden, för att få lugn och ro.
Citera
2026-07-23, 11:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Vi som har barn vet att detta är ett omöjligt scenario, alla barn kallas från 2-3 år för årliga kontroller som är helt gratis och hittar man ett enda litet hål så får föräldrarna på pälsen och träning i tandhygien.

Mamman i TS har alltså kommit till Sverige precis, eller har en sådan misär att barnet inte ens kallats.

Detta sagt så vill jag berätta min egen historia från 1960-talet. Jag hade en udda mamma som inte lärde mig borsta tänder, vi drack läsk till varje middag, och när jag på den tiden kom till tandläkaren första gången som 7-åring hade jag hål i samtliga 12 baktänder. Den tandläkaren lagade 20 hål och borrade tills jag svimmade, som liten 7-åring. Dessa lagningar har hållit utmärkt i 50 år och efter att jag lärt mig borsta tänder har jag inte haft ett enda hål, så jag har inte någon sjukdom som ger karies utan det räcker med noll borstning och sötsaker så har en 7-åing hål i alla baktänder.
Citera
2026-07-23, 13:48
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vi som har barn vet att detta är ett omöjligt scenario, alla barn kallas från 2-3 år för årliga kontroller som är helt gratis och hittar man ett enda litet hål så får föräldrarna på pälsen och träning i tandhygien.

Mamman i TS har alltså kommit till Sverige precis, eller har en sådan misär att barnet inte ens kallats.

Detta sagt så vill jag berätta min egen historia från 1960-talet. Jag hade en udda mamma som inte lärde mig borsta tänder, vi drack läsk till varje middag, och när jag på den tiden kom till tandläkaren första gången som 7-åring hade jag hål i samtliga 12 baktänder. Den tandläkaren lagade 20 hål och borrade tills jag svimmade, som liten 7-åring. Dessa lagningar har hållit utmärkt i 50 år och efter att jag lärt mig borsta tänder har jag inte haft ett enda hål, så jag har inte någon sjukdom som ger karies utan det räcker med noll borstning och sötsaker så har en 7-åing hål i alla baktänder.

Det finns inget krav att man går till tandläkaren med barnet. Det är ett erbjudande man får. Men det känns som ett erbjudande man inte kan tacka nej till, underförstått "kommer du inte kommer nog en orosanmälan". Det är iaf vad jag tänkte när inbjudan kom.
Citera
2026-07-23, 13:49
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/barn-fick-dra-ut-15-tander-foraldrarna-atalas

För misshandel krävs uppsåt vilket åklagaren anser att de haft. Vad krävs för att grov vanvård skall anses vara uppsåtlig misshandel?

Och så frågan som alltid ger samma svar på Flashback: Vad är detta för sorts föräldrar?

Ed: Liknar detta fall, fast där var flickan 6 år, mamman var ensamstående och det var i Helsingborg. Kan det ändå vara samma fall?
(FB) Sexårings tänder vanvårdades – mamma åtalas för misshandel, Helsingborg, 2026
Det är inte så att grov neglekt av barn räknas som barnmisshandel?
Citera
2026-07-23, 14:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det finns inget krav att man går till tandläkaren med barnet. Det är ett erbjudande man får. Men det känns som ett erbjudande man inte kan tacka nej till, underförstått "kommer du inte kommer nog en orosanmälan". Det är iaf vad jag tänkte när inbjudan kom.
Normala föräldrar pratar med andra föräldrar och man pratar självklart om hälsokontrollerna och tandkontrollerna, så det är ju inte bara så att man får en liten lapp hem som man kan strunta i. Grupptrycket att kolla tänder finns också, och det är ju gratis så jag har aldrig hört någon som skolkat eller varit negativ. Dvs TS-damen är totalt antisocial.

Även barnen från 3 och uppåt är för det mesta positiva efter besöket, och eftersom alla föräldrar borstar numera så har nästan inga vanliga barn några hål alls, och har inte haft några, när de är 7 år. Så enkelt är det att vara kariesfri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in