2026-07-22, 18:40
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Den sjuåriga flickans föräldrar har inte borstat hennes tänder och inte heller sett till att hon besökt tandläkare, enligt åtalet. Hon hade smärta och karies i alla sina 20 tänder och tvingades dra ut 15 av dem, något P4 Kristianstad var först att berätta om.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/barn-fick-dra-ut-15-tander-foraldrarna-atalas

För misshandel krävs uppsåt vilket åklagaren anser att de haft. Vad krävs för att grov vanvård skall anses vara uppsåtlig misshandel?

Och så frågan som alltid ger samma svar på Flashback: Vad är detta för sorts föräldrar?

Ed: Liknar detta fall, fast där var flickan 6 år, mamman var ensamstående och det var i Helsingborg. Kan det ändå vara samma fall?
(FB) Sexårings tänder vanvårdades – mamma åtalas för misshandel, Helsingborg, 2026
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-07-22 kl. 18:47.
Citera
2026-07-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Och så frågan som alltid ger samma svar på Flashback: Vad är detta för sorts föräldrar?
av samma anledning som politikerna kände sig tvugna att höja gränsen för fri tandvård eftersom så många "barn" från länder med dålig tandhälsa kom till sverige runt 2015. du vet precis vad för sorts föräldrar detta är
Citera
2026-07-22, 18:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeirdRaccoon
av samma anledning som politikerna kände sig tvugna att höja gränsen för fri tandvård eftersom så många "barn" från länder med dålig tandhälsa kom till sverige runt 2015. du vet precis vad för sorts föräldrar detta är
Det händer att jag har fel. Dig också.
Citera
2026-07-22, 18:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

En sexåring har väl fortfarande gratis tandvård så detta berodde helt och fullt på att föräldrarna är värdelösa och säkerligen inte heller ät svenskar.
Ungen borde ha luktat som en död i käften kan man tycka.
Citera
2026-07-22, 18:59
Medlem
a-mortals avatar
Kan vara genetiskt om en 6-åring får så många hål.
Sedan kanske de gått till en knäpp tandläkare som vill laga varenda liten påbörjan till hål.
Finns ju ingen bild eller något att gå på i artikeln.
Jag hade 12 hål, bytte tandläkare och sedan hade jag plötsligt bara 2 hål, resten lagade sig självt.
Citera
2026-07-22, 19:02
Medlem
En 7 åring har väl en del mjölktänder kvar som ändå ska ut som hörn och kindtänder.
Citera
2026-07-22, 19:04
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/barn-fick-dra-ut-15-tander-foraldrarna-atalas

För misshandel krävs uppsåt vilket åklagaren anser att de haft. Vad krävs för att grov vanvård skall anses vara uppsåtlig misshandel?

Ed: Liknar detta fall, fast där var flickan 6 år, mamman var ensamstående och det var i Helsingborg. Kan det ändå vara samma fall?
(FB) Sexårings tänder vanvårdades – mamma åtalas för misshandel, Helsingborg, 2026

Det är så klart inte föräldrarnas fel, det är socialtjänstens! Det finns inga dåliga föräldrar, att inte sköta ungarnas tänder är en småsak.
Citera
2026-07-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
En 7 åring har väl en del mjölktänder kvar som ändå ska ut som hörn och kindtänder.

Det är det första jag tänker kring beslutet att dra ut dom. Men misstanken om misshandel gäller nog främst att barnet haft rejält ont. Det andra jag tänker är att barnet nog har någon psykiatrisk diagnos och inte helt enkel, då ligger det tyvärr nära till hands att misstänka att även modern har någon form av diagnos.

Tragiskt oavsett. Hoppas nu bara att det inte utdöms några orimliga straff och att familjen istället får den hjälp dom uppenbart tycks behöva. Om det nu inte är så pass allvarligt att ungen bör placeras i familjehem eller liknande.
Citera
2026-07-22, 19:39
Medlem
Onanikrems avatar
Stackars unge! Jag behandlar mina hundar mycket bättre.
Citera
2026-07-22, 21:52
Medlem
Har endast läst rubriken och jag är 99,99% övertygad att det är arabiska sunnimuslimer det är frågan om.

Känner en hel del läkare och sjuksköterskor privat som samtliga oberoende av varandra samstämmigt berättat sedan stora syriska flyktingvågen, att barnens tänder är uppruttnade vid ankomst Sverige.

Muslimer kör garanterat äkta socker och insulinbehovet bland den arabiska befolkningen är på nivå Eltons Musks siffror på banken…

Profeten glömde att socker är lika skadligt som alkohol för organen
Citera
2026-07-22, 21:53
Medlem
Citat:

Exakt! 100!
Citera
2026-07-23, 07:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Har barnen fått saft i nappflaskan så ruttnar tänderna, hade en klasskamrat som fått just det. Han fick dock friska tänder när resterna av mjölktänderna ramlade ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in