2026-07-23, 13:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Ja, och? Det där riset särringen skrapat ihop kommer aldrig vara mer värt än vad någon smartröv på kommunen råkat hosta upp denna gång. Det är ingen fri marknad som satt priset för dylik konst, som ju är fallet med konst som handlas utanför kommuners och regioners (höhö) ramar.

Även du har väl gränser antar jag. Frågan är var den går.

Det är mer regel än undantag i historien att konstnärer arbetat åt det offentliga, om inte Örebro kommun, så regerande kungaätt osv.

Att kommunen beställer verk från en konstnär innebär inte att varor säljs på en fri marknad, nej. Men det är så systemet ser ut i en helhet för att stödja konstmarknaden fungerar stat och kommun som konsumenterna och förhandlar med konstnärer om priset. Och finansieras genom skattsedeln.

Jag är inte motståndare till att ändra systemet, men man måste inse sambandet med annat dom stat och kommun sysslar med. Om man skall ha ett högskattesamhälle är det logiskt och rimligt att sådant som kultur och idrott osv ingår i vad man gemensamt betalar med. Alternativet är ett lågskatteshälle där vi över hela linjen bestämmer själva vad vi vill betala för. Och där rika mecenater står för sådana här projekt och sätter marknadsmässigt pris på konsten.

Citat:
Jag tror vi fått se samma reaktioner från vänstern om kommunen köpt in föreställande konst; en skulptur i klassiskt snitt eller utförande, eller en tavla som skildrat en scen eller händelse i kommunens historia. Då hade det gnällts över bristen på avantgardism, ungefär som det låter när lobotomerade chimpanser får en klase bananer.

Husvagnen et al är sådana hycklare när allt kommer kring.

Det vill säga att kritiken är en fråga om tycke och smak. Ja, sådana argument har jag inte sågat, det är väl rimligt att diskutera det. Det är inte samma sak som att kritisera kommunen för att de köpt en för dyr rishög när de nu inte gjort det.
Citera
2026-07-23, 13:40
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mona Lisa var relevant för att påpeka för dig att värdet av ett konstverk inte är lika med materialkostnaden.

Det är mina pengar. Mina skattepengar och i likhet med många andra anser jag att de skall gå också till konstnärlig verksamhet, som de är tänkta för och en anledning till att skatterna är så höga.

Kom Mona Lisa, Venus födelse, Nattvarden och Nattvakten till tack vare att konstnärerna skattesubventionerades?
Citera
2026-07-23, 13:42
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Skattepengar ska inte slösas på skit. Har man den inställningen som du och vänsterpartisten har, så blir det en jävla massa pengar varje år på total skit.

Exakt. Man borde få välja var en viss procent av en skattepengar ska gå till. Sånt här gör att man vill undvika att betala skatt.
Citera
2026-07-23, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Frågan är väl snarare vad som faktiskt är "slöseri". 93 000 kronor motsvarar ungefär 0,00065 % av Örebro kommuns budget. Om man anser att det är fel prioriterat kan man argumentera för det, men att kalla det för en "jävla massa pengar" i kommunens totala ekonomi blir svårt att motivera.

En jävla massa pengar är det i ögonen på varje enskild medborgare. Och det är varje enskild medborgares skattekronor som läggs på det där. Kronor som vi förnekas att få utbetalade på våra lönekonton för att en så kallad konstnär ska få släpa in majbrase-ris i en park och få nästan hundra tusen kronor för besväret. Tydligen så är det fler tveksamma "konstprojekt" som betydligt större summor har gått till också. Medborgarna får sedan veta att det är de som har betalat det samtidigt som nedskärningar, besparingar och köpstopp händer i skolor, äldrevård och dylikt.

Att det är en droppe i havet på hela kommunbudgeten är inte relevant i sammanhanget. Det är faktumet att prioriteringarna kan vara så sneda i kommuntopparnas huvuden som är det viktiga. Det är hundra tusen som felfördelas idag, är det några miljoner imorgon? Är det en miljard i övermorgon?

Fotnot: när konst köpts in av en kommun så har det väl ofta försvarats av att det är en "investering". Pengarna som läggs på överdyra tavlor av någon lokalkonstnär och hängs i kommunhusets korridorer (eller samlas på hög i källaren som vi sett exempel på genom åren) ska kunna fås tillbaka genom framtida försäljning. Men hur fan säljer de i framtiden en hög med ruttnande ris till samma pris eller högre än de betalade för det? Eller några upphängda fiskenät? 😅 (Jag fattar att det inte är något krav på det jag skrev ovan är, att det ska finnas ett ekonomiskt mervärde i konstprojekten. Men det gör det ju reaktionen ännu mer i stil med: "men vad faaaan gör de med pengarna?" från medborgarna när det handlar om ren skit.
Citera
2026-07-23, 13:53
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Exakt. Man borde få välja var en viss procent av en skattepengar ska gå till. Sånt här gör att man vill undvika att betala skatt.

+ 100 saker till, som exempelvis massinvandring + multikultiprojekt, hbtq, feminism, 4 fregatter för 40 miljarder, meningslösa Sida-projekt osv . Man undrar ibland vad notan på "onödiga saker" hamnar på varje år, och hur stor del av all skatt som går till vansinnigheter
Citera
2026-07-23, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag bara påpekar att de inte erbjuder något fundamentalt annorlunda alternativ, om ni någon trodde det. Deras politik innebär också gemensamt och offentligt bekostnad konst och kultur för betydande summor.

Så du står bakom även högerns slöseri av skattepengar?
Citera
2026-07-23, 14:13
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
+ 100 saker till, som exempelvis massinvandring + multikultiprojekt, hbtq, feminism, 4 fregatter för 40 miljarder, meningslösa Sida-projekt osv . Man undrar ibland vad notan på "onödiga saker" hamnar på varje år, och hur stor del av all skatt som går till vansinnigheter

4 freagatter är dock ett bra köp. Dock borde man köpt dom av Saab istället för att stödja dom.

Men Vänsterpartistens argument visar ju hur lätt politiker tar på att spendera skattepengar som egentligen är en stöld från folket.
Citera
2026-07-23, 14:15
Medlem
CalleG16s avatar
Jag hade löst det för ca 6k +moms.
Citera
2026-07-23, 14:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugg.och.jenka
Men inget har skapats. Inget mervärde har tillförts. Det har vaskats 93k på en rishög som inom kort gjort sitt och ska transporteras bort för förbränning. Visst har det ökat på det allmänna politikerföraktet och en persons banksaldo har gått upp, men det räknas väl inte som konst. Kan man tycka.

Konstverket är en del av projektet OpenArt. Sådana där festivaler och utställningar, från ölfestivaler till det här är till sin natur tillfälliga. Liksom mycket annat här i livet man lägger pengar på. Det ska man skapar är en upplevelse, på samma sätt som VM-finalen i fotboll, en konsert med Taylor Swift eller en stadsfestival med öl och mat. Alla sådana saker innebär kostnader för det offentliga.
Citera
2026-07-23, 14:29
Avslutad
Ni ser inte hela bilden här, kanske den rishögen på 93 000kr kommer inspirera örebro boende att jobba hårdare och betala mer skatt, vänsterpartiet kanske har en plan här....
Citera
2026-07-23, 14:38
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Det ska ligga en viss ansrängning bakom ett verk annars kan man ju stå och bajsa på ett torg och kalla det nåt fint för att sedan plocka ut en jävla massa pengar på skattebetalarnas bekostnad - utan att de ens har godkänt det.

#örebroäretttjuvnäste

Som sagt så är det ett måste att köpa in konst för en kommun. Är det bättre med dyra tavlor som sitter i ett låst kommun hus? Det vill säga tavlor som skattebetalarna aldrig kommer kunna se. För så ser det ut i vissa kommuner.

Denna diskussionen kommer minst vartannat år och speciellt piss partier försöker göra detta till en valfråga varenda gång
Citera
2026-07-23, 14:41
Medlem
Trodde det handlade om en bil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här