Citat:
Ja, och? Det där riset särringen skrapat ihop kommer aldrig vara mer värt än vad någon smartröv på kommunen råkat hosta upp denna gång. Det är ingen fri marknad som satt priset för dylik konst, som ju är fallet med konst som handlas utanför kommuners och regioners (höhö) ramar.
Även du har väl gränser antar jag. Frågan är var den går.
Även du har väl gränser antar jag. Frågan är var den går.
Det är mer regel än undantag i historien att konstnärer arbetat åt det offentliga, om inte Örebro kommun, så regerande kungaätt osv.
Att kommunen beställer verk från en konstnär innebär inte att varor säljs på en fri marknad, nej. Men det är så systemet ser ut i en helhet för att stödja konstmarknaden fungerar stat och kommun som konsumenterna och förhandlar med konstnärer om priset. Och finansieras genom skattsedeln.
Jag är inte motståndare till att ändra systemet, men man måste inse sambandet med annat dom stat och kommun sysslar med. Om man skall ha ett högskattesamhälle är det logiskt och rimligt att sådant som kultur och idrott osv ingår i vad man gemensamt betalar med. Alternativet är ett lågskatteshälle där vi över hela linjen bestämmer själva vad vi vill betala för. Och där rika mecenater står för sådana här projekt och sätter marknadsmässigt pris på konsten.
Citat:
Jag tror vi fått se samma reaktioner från vänstern om kommunen köpt in föreställande konst; en skulptur i klassiskt snitt eller utförande, eller en tavla som skildrat en scen eller händelse i kommunens historia. Då hade det gnällts över bristen på avantgardism, ungefär som det låter när lobotomerade chimpanser får en klase bananer.
Husvagnen et al är sådana hycklare när allt kommer kring.
Husvagnen et al är sådana hycklare när allt kommer kring.
Det vill säga att kritiken är en fråga om tycke och smak. Ja, sådana argument har jag inte sågat, det är väl rimligt att diskutera det. Det är inte samma sak som att kritisera kommunen för att de köpt en för dyr rishög när de nu inte gjort det.