2026-07-22, 21:37
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom kanske hade fel lack också? Det gäller att hitta rätta argumenten. Men snart fixar do säkert 4670 battererna som blev en katastrof med ca 20% sämre kapacitet än Samsungs.

Innan hette det att Tesla inte tillverkade egna celler. Sen hette det att Tesla misslyckats helt att tillverka 4680 celler och lagt ner det. Kan du inte säga redan nu vart du kommer flytta målstolpen när Gen 3 av 4680 cellen visar upp över 300 Wh/Kg, istället för dagens 260-270 Wh/Kg?

Du gissade fel på 20% mindre energidensitet. Rätt siffra är 10-13% mindre energidensitet. Men det roligaste är ju ändå att 4680 cellerna är 20% billigare att tillverka än Samsungs celler redan nu.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2026-07-22 kl. 21:40.
Citera
2026-07-22, 23:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Innan hette det att Tesla inte tillverkade egna celler. Sen hette det att Tesla misslyckats helt att tillverka 4680 celler och lagt ner det. Kan du inte säga redan nu vart du kommer flytta målstolpen när Gen 3 av 4680 cellen visar upp över 300 Wh/Kg, istället för dagens 260-270 Wh/Kg?

Du gissade fel på 20% mindre energidensitet. Rätt siffra är 10-13% mindre energidensitet. Men det roligaste är ju ändå att 4680 cellerna är 20% billigare att tillverka än Samsungs celler redan nu.

Nu är det inte jag som flyttar målstolpen. Musk lovade 300000 cybertaxis 2019 som skulle vara sedelpressar för ägarna. Jag väntar....snart har10 år gått. Var går gränsen 20 år 30 år?

Alla obsevatörer är eniga om att Musks löften om 4680cellen när den lanserades har misslyckats.

Jag kan göra en ganska lång litsta på fagra löften som aldrig infriats.
Citera
2026-07-22, 23:31
Medlem
Q2 som förväntat. Någon siffra lite under, någon lite över. Kursen ned någon% i AH
Citera
2026-07-22, 23:49
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Q2 som förväntat. Någon siffra lite under, någon lite över. Kursen ned någon% i AH
Earnings var, om vi utgår från dagens kurs, en ren katastrof. Det kommer dessutom bli värre allteftersom allmänheten inser att det inte kommer några autonoma taxibilar/robotar.
Citera
2026-07-23, 00:02
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Attans. Jag som just dumpade mina Tesla och gick all in Volvo!

Tesla's Ashok Elluswamy on Robotaxi: "The current Robotaxi fleet is already running early versions of FSD V15 software. For V15 we have planned several improvement tracks."

https://x.com/i/status/2080049927216845247
Citera
2026-07-23, 01:57
Medlem
otellos avatar
Citat:

Tesla's Ashok Elluswamy on Robotaxi: "The current Robotaxi fleet is already running early versions of FSD V15 software. For V15 we have planned several improvement tracks."

Tröttnar du aldrig på att bli imponerad över en siffra som i praktiken visat sig vara ganska betydelselös?
Citera
2026-07-23, 08:24
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Tröttnar du aldrig på att bli imponerad över en siffra som i praktiken visat sig vara ganska betydelselös?

Nej jag tröttnar aldrig på betydelselösa saker. Kul att ha dig här!
Citera
2026-07-23, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Earnings var, om vi utgår från dagens kurs, en ren katastrof. Det kommer dessutom bli värre allteftersom allmänheten inser att det inte kommer några autonoma taxibilar/robotar.
Att det kommer är väl helt uppenbart. Dock när?
Citera
2026-07-23, 10:50
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Förhandeln i aktien visar på en nivå som inte setts sedan september 2025.

352 spänn
Citera
2026-07-23, 11:15
Medlem
gladihattens avatar
Citat:

Fick du någon klarhet i varför mängden robotaxis fortfarande är pytteliten med "high service demand" överallt? Förra kvartalet hette det att:
- not a safety issue but a convenience issue
- vi väntar med expandering till v15 då den är mycket säkrare (trots att det inte var en safety issue?)

Och nu hette det:
- "march of nines" (dvs safety är inte där det ska)
- "not a single notable safety issue in the entire fleet" (dvs safety är där det ska...?)
- "robotaxi fleet is running v15" (det man väntade på innan man expanderade)

Jag får svårt att få ihop det iaf. Vad är det man väntar på? De kan ju inte på allvar tro att det går att skala en robotaxitjänst utan att någon olycka sker? Det är omöjligt då det finns mänskliga förare på vägen. V15 kan knappast teleportera bilen om det kommer någon stupfull galning i 200 blås som kör mot rött.

För nåt år sedan sa man att robotaxi skulle vara en "substantial revenue driver" i mitten av 2026, dvs nu.

Det låter nästan som man inte *vill* att det ska vara en revenue driver utan ligga kvar som små betatest då man inte är redo för dagen då en olycka oundvikligen sker.

Skulle vara intressant att höra din teori här.
Citera
2026-07-23, 12:34
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Att det kommer är väl helt uppenbart. Dock när?
Varför är det uppenbart? Tesla ligger åratal efter konkurrenterna, nu har dom monterat en Starlink-antenn på sina fjärrstyrda taxibilar, givetvis i syfte att fortsätta fjärrstyra dessa. Det är smoke and mirrors.
Citera
2026-07-23, 12:35
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Fick du någon klarhet i varför mängden robotaxis fortfarande är pytteliten med "high service demand" överallt? Förra kvartalet hette det att:
- not a safety issue but a convenience issue
- vi väntar med expandering till v15 då den är mycket säkrare (trots att det inte var en safety issue?)

Och nu hette det:
- "march of nines" (dvs safety är inte där det ska)
- "not a single notable safety issue in the entire fleet" (dvs safety är där det ska...?)
- "robotaxi fleet is running v15" (det man väntade på innan man expanderade)

Jag får svårt att få ihop det iaf. Vad är det man väntar på? De kan ju inte på allvar tro att det går att skala en robotaxitjänst utan att någon olycka sker? Det är omöjligt då det finns mänskliga förare på vägen. V15 kan knappast teleportera bilen om det kommer någon stupfull galning i 200 blås som kör mot rött.

För nåt år sedan sa man att robotaxi skulle vara en "substantial revenue driver" i mitten av 2026, dvs nu.

Det låter nästan som man inte *vill* att det ska vara en revenue driver utan ligga kvar som små betatest då man inte är redo för dagen då en olycka oundvikligen sker.

Skulle vara intressant att höra din teori här.
Du kan få min teori: Teslas s.k. FSD fungerar inte, taxibilarna är fjärrstyrda och därmed livsfarliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in