2026-07-23, 07:12
Medlem
Jag har åkt taxi många gånger med förare som har hörselproblematik. Har funkat jättebra.
Citera
2026-07-23, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt
Jag fastnade för en märklig detalj när jag läste om reglerna för taxiförarlegitimation.

En blind person kan naturligtvis inte bli taxichaufför eftersom synen är en grundförutsättning för att köra bil.

En döv person kan däremot ha vanligt körkort och köra bil men ändå nekas taxiförarlegitimation på grund av hörselkraven. Samtidigt möter man några taxiförare som har inga kunskaper i svenska språket alls men ändå kan de arbeta i yrket.

Det får mig att undra om regelverket verkligen speglar dagens verklighet. En döv person kan kommunicera via text, inbyggda appar eller andra hjälpmedel. Är det verkligen rimligt att hörsel i sig ska vara avgörande för om någon får köra taxi?

Hur ser ni på det? Är dagens regler motiverade av trafiksäkerhet eller borde de moderniseras?

Reglerna måste göras om, jag vill minnas att Trafikstyrelsen utfärdade över 800 dispenser ett år pga analfabetism för ansökan ang. taxilegitimation. Jag har själv åkt med taxichaufförer som ger en telefonen och det enda de lyckas utstöta är "GPS". Att inte kunna läsa skyltar och ändå få taxilegitimation är fanimej obegripligt.
Citera
2026-07-23, 08:35
Medlem
Belters avatar
Citat:
. Samtidigt möter man några taxiförare som har inga kunskaper i svenska språket alls men ändå kan de arbeta i yrket.

Vad man får göra och vad man kan göra, är två skilda saker. Man kan väl kopiera någon kusins leg tänker jag.
Citera
2026-07-23, 10:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du behöver läsa på lite…

Köra ett fordon är primärt en visuell och fysisk förmåga.

Personer som är döva har ofta utvecklat sina andra sinnen så de kan kompensera bristen av hörsel med att vara mer uppmärksamma, ha högre reaktion visuellt seende t ex i periferin etc.

Tester visar att döva kan vara lika bra eller t o m bättre förare i trafiken än de med normal hörsel.
Jo, jag förstår att en döv KAN köra en bil. Men jag tror inte för fem öre att de skulle vara lika kompetenta som en som kan höra. De är ju blinda i örat så att säga.

Vilken absolut jäkla galenskap. Det är ju ett hörseltest för att få lämplighetsintyg att övningsköra.
Citera
2026-07-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jo, jag förstår att en döv KAN köra en bil. Men jag tror inte för fem öre att de skulle vara lika kompetenta som en som kan höra. De är ju blinda i örat så att säga.

Vilken absolut jäkla galenskap. Det är ju ett hörseltest för att få lämplighetsintyg att övningsköra.

Tja, du vet såklart bäst….

Citat:
Det stämmer att forskning visar att döva kompenserat för sin hörselnedsättning genom att utveckla förbättrade visuella förmågor.

Hjärnans plasticitet gör att oanvända hörselområden istället används till synbearbetning, vilket gör att döva i studier har visat sig vara snabbare och mer exakta på att uppfatta rörelser i periferin.

Dessa anpassningar i kombination med högre uppmärksamhet gör att de lika väl som hörande kan framföra fordon på ett säkert sätt, och döva har därför kunnat ta körkort för både personbil och tung lastbil i Sverige sedan slutet av 1940-talet
Citera
2026-07-23, 12:27
Medlem
Viethatts avatar
Jag tänker på att det finns några online taxibolag som fokuserar på boka taxiresor via webbsidor och appar, det är nästan aldrig någon viktig kommunikation i bilen. På 1950-talet kan jag förstå hörselkrav, mycket har utvecklats därifrån.

Några här nämnde Uber, det behövs fortfarande taxilicens som kräver att man skulle kunna höra och har talförmågan.

Det enda döva kan jobba som taxichaufför idag är svart taxi. Skattefria också. Men det är ju inte direkt vad vi vill jobba med.
Citera
2026-07-23, 12:28
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:

Folk som dig borde inte ha körkort alls, pga bristande förståelse över enkla ting samt låg iq.
Citera
2026-07-23, 16:49
Medlem
dickachus avatar
Citat:
En blind person kan naturligtvis inte bli taxichaufför

Sådär, besvarade frågeställningen i rubriken åt dig.
Citera
2026-07-23, 23:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Folk som dig borde inte ha körkort alls, pga bristande förståelse över enkla ting samt låg iq.
Jokes on you, jag har inget körkort, och har aldrig haft det. Men jag kan köra bil bra, och har haft bilar.

Däremot har jag "körkort" för 5 000 tons fartyg, då jag är sjökapten, pysen. Där är hörseln priceless. Inget jävla dövöra skulle kunna få ett Läkarintryg för sjöfolk.
Citera
2026-07-24, 20:00
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Sådär, besvarade frågeställningen i rubriken åt dig.

Kanske men poängen är att döva kan inte bli en taxichaufför idag på grund av hörselkraven medan blinda kan kommunicera med kunder i bilen. Blinda taxichaufför har bättre förutsättningar än döva även om de två inte kan bli en taxichaufför idag.

I andra länder som Ukraina har stendöva taxichaufförer. De blev chockade över Sveriges medicinska kraven gällande taxiförarlegitimation.
Citera
2026-07-24, 20:04
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Jokes on you, jag har inget körkort, och har aldrig haft det. Men jag kan köra bil bra, och har haft bilar.

Däremot har jag "körkort" för 5 000 tons fartyg, då jag är sjökapten, pysen. Där är hörseln priceless. Inget jävla dövöra skulle kunna få ett Läkarintryg för sjöfolk.

Ni har också döva sjökapten med skägg. Vår öra försämras med åldern.
Citera
2026-07-24, 20:19
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag har åkt taxi många gånger med förare som har hörselproblematik. Har funkat jättebra.

Du kommer ändå inte att ha några problem även om taxichauffören hade noll hörsel. De kommer att lösa situationen åt dig. Att inte kunna höra/tala och att inte ha kognitiva förmågor är två olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in