2026-07-23, 00:30
Medlem
Viethatts avatar
Jag fastnade för en märklig detalj när jag läste om reglerna för taxiförarlegitimation.

En blind person kan naturligtvis inte bli taxichaufför eftersom synen är en grundförutsättning för att köra bil.

En döv person kan däremot ha vanligt körkort och köra bil men ändå nekas taxiförarlegitimation på grund av hörselkraven. Samtidigt möter man några taxiförare som har inga kunskaper i svenska språket alls men ändå kan de arbeta i yrket.

Det får mig att undra om regelverket verkligen speglar dagens verklighet. En döv person kan kommunicera via text, inbyggda appar eller andra hjälpmedel. Är det verkligen rimligt att hörsel i sig ska vara avgörande för om någon får köra taxi?

Hur ser ni på det? Är dagens regler motiverade av trafiksäkerhet eller borde de moderniseras?
Citera
2026-07-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt
Jag fastnade för en märklig detalj när jag läste om reglerna för taxiförarlegitimation.

En blind person kan naturligtvis inte bli taxichaufför eftersom synen är en grundförutsättning för att köra bil.

En döv person kan däremot ha vanligt körkort och köra bil men ändå nekas taxiförarlegitimation på grund av hörselkraven. Samtidigt möter man några taxiförare som har inga kunskaper i svenska språket alls men ändå kan de arbeta i yrket.
Herrejävlar gosse, röker du crack på en onsdag?
Den döve ser ju och är definitivt mer lämpad att framföra ett fordon i trafik. Kommunikation går ju att lösa via text.
Citera
2026-07-23, 00:56
Medlem
Jag har träffat en del döva och pratat med dem på vanligt sätt. De kan nämligen läsa på läpparna vad jag säger och sedan själv prata hyfsat bra. Det är väl förmodligen inte så vanligt men dock ändå. Man måste dock tänka på att vara vänd mot dem när man pratar. Andra har vi skrivit på papper när vi kommunicerat. Så en döv kan nog fixa det men varje kund måste ju läras upp vilket naturligtvis tar extra tid.
Citera
2026-07-23, 01:22
Medlem
Jag missuppfattade frågan, ta bort...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-23 kl. 01:25.
Citera
2026-07-23, 01:54
Medlem
glockenreins avatar
Är du säker att döva inte får köra taxi? Har haft en döv Uber-chaufför två gånger lol.
Citera
2026-07-23, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag har träffat en del döva och pratat med dem på vanligt sätt. De kan nämligen läsa på läpparna vad jag säger och sedan själv prata hyfsat bra. Det är väl förmodligen inte så vanligt men dock ändå. Man måste dock tänka på att vara vänd mot dem när man pratar. Andra har vi skrivit på papper när vi kommunicerat. Så en döv kan nog fixa det men varje kund måste ju läras upp vilket naturligtvis tar extra tid.
Kan döva läsa tutor, polissirener och tågsignaler där det inte finns tågbommar från läppar också? Blir nog Death Läpptard ganska snabbt...
Citera
2026-07-23, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Kan döva läsa tutor, polissirener och tågsignaler där det inte finns tågbommar från läppar också? Blir nog Death Läpptard ganska snabbt...
Döva får ju ta körkort och köra bil.
Citera
2026-07-23, 02:35
Medlem
litenbokstavs avatar
tror det är dags att lägga sig?
Citera
2026-07-23, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt

Det får mig att undra om regelverket verkligen speglar dagens verklighet. En döv person kan kommunicera via text, inbyggda appar eller andra hjälpmedel. Är det verkligen rimligt att hörsel i sig ska vara avgörande för om någon får köra taxi?

Hur ser ni på det? Är dagens regler motiverade av trafiksäkerhet eller borde de moderniseras?
Vilka är det här du avser skall se?
Citera
2026-07-23, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Döva får ju ta körkort och köra bil.
På riktigt? Det är ju helt jävla vansinnigt. Får man ens köra bil med noise cancelling headphones?

Edit: Läste det nu. Det stämmer. De får till och med köra lastbil, taxi, tunga yrkesfordon etc. Helt jävla sjukt ju. Hörsel är ju rätt viktigt i trafiken.

Säg att det ligger ett medvetslöst barn framför en tung jävla långtradare, som inte syns från förarhytten. Ingen kan påkalla förarens uppmärksamhet med ljud och skrik, så den bara kör på. Ofattbart korkat.
Senast redigerad av CountBuster 2026-07-23 kl. 03:02.
Citera
2026-07-23, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
På riktigt? Det är ju helt jävla vansinnigt. Får man ens köra bil med noise cancelling headphones?

Edit: Läste det nu. Det stämmer. De får till och med köra lastbil, taxi, tunga yrkesfordon etc. Helt jävla sjukt ju. Hörsel är ju rätt viktigt i trafiken.

Säg att det ligger ett medvetslöst barn framför en tung jävla långtradare, som inte syns från förarhytten. Ingen kan påkalla förarens uppmärksamhet med ljud och skrik, så den bara kör på. Ofattbart korkat.

Du behöver läsa på lite…

Köra ett fordon är primärt en visuell och fysisk förmåga.

Personer som är döva har ofta utvecklat sina andra sinnen så de kan kompensera bristen av hörsel med att vara mer uppmärksamma, ha högre reaktion visuellt seende t ex i periferin etc.

Tester visar att döva kan vara lika bra eller t o m bättre förare i trafiken än de med normal hörsel.
Citera
2026-07-23, 07:00
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Uti städer i Amerikat där Über har en sam rätt köra förarlöst, så borde kunderna erbjudas som tillval kunna välja en synutmanad person som sällskap i baksätet.

Denne person kunde då berätta om sitt liv. Tänk 90-tals block buster fiktionrullen med actor Al Pacino i rollen som snyggt åldrande retired Lt. Colonel. med vit käpp risslad i 3 pc. suit by Alan Flusser ( yup, samme modedesigner som klädde Micke Douglas som char Gordon Gekko i Wall St.)

HisStory: Vi blev på sena 60-talet som valp berörda av kampanjen " Blunda ett ögonblick och tänk " .

On topic: Blindstyret bör inte ratta men borde vara givet val bjuda in, om Sveriges Radios format "Crash lr consensus" införskaffar ett baksoffe- och golv-utrymme-inbjudande järn (...typ slutscenerna i stor-rullen Hoffa, inte svenska formatet med Rap@ce) .
Senast redigerad av OstermalmWeeknd 2026-07-23 kl. 07:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in