2026-07-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Jag är så förbannat trött på värdelösa snorungar som inte kan ett skit om nånting, eller ens är det minsta serviceminded när man kommer som kund. Så många gånger jag har blivit lurad nu. På håll ser dom vettiga ut och så går man fram och ska fråga om nånting - och då är det goddag yxskaft direkt. ”Ööh- ja vet inte”. *tittar sig osäkert omkring*

Vad är det med dom egentligen? De ser ut att vara sjukligt anemiska, smala med konstiga smycken och konstiga blonderade frisyrer. De fibblar med telefonen och gör allt de kan för att antingen gömma sig från kunderna, eller se så ointresserade ut att man inte ska gå fram till dom och fråga om saker.

Så många gånger på sista tiden har jag haft frågor jag vill ha svar på när jag är ute och handlar. Men så ser jag att det står en ”Zandra” -19 och plockar vid köksredskapen - och då vet man att det är helt lönlöst att ens gå fram. Zandra har ingen aning om nånting - särskilt inte när det kommer till köksredskap. Trots att hon jobbar i köksavdelningen i ett stort varuhus!

Har jag bara otur när jag är ute och handlar eller ser det ut så här överallt idag? Jag förstår att man inte kan så mycket om livet när man är 20. Men då kan man åtminstone vara serviceminded och hjälpsam mot kunder och säga som det är - det räcker längre än vad man tror. Jag är helt OK med att träffa en vilsen tonåring, så länge den är trevlig, och försöker slussa mig vidare så jag får hjälp.

- Och låt oss inte ens tala om när man tvingas ha med dom att göra via telefon! Det är därför jag alltid ser till att fråga efter andra handläggare och personal, när man hör att man pratar med en bubbelgumstuggande 22-åring. För att inte tala om när man råkar få en ”bruscha” i luren. Men då kan man åtminstone skylla på språkförbistring och att man inte förstår.

Fullständig inkompetens och håglöshet! Stöter ni också på detta när ni är ute och handlar idag? Eller har jag bara otur HELA TIDEN, vart jag än går??! Vad ska man göra åt det?

Men alla är väl så välutbildade - är dom inte det? Alla går så lång tid i skolan - hur kommer det sig att det gått inflation även i skolan? Vem tjänar på det?
Jo det är någon som tjänar på det. Och på att vi har som mål att ha hög arbetslöshet.
Du får lägga ihop ett och ett och få det till två.
Citera
2026-07-22, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
ha ha din lilla fubbik. Jag har 100 % koll o har en ekonomi du bara kan drömma om . Dessa sk rådgivarsamtalen sker med automatik då o då man kan tacka nej men det ger mig lite humor i vardagen o höra dessa råd som lämnas

Precis. Samma här. Bankens rådgivare (och andra) hör av sig ibland, då jag har en aktieportfölj och litet annat. Ibland får man sig ett gott skratt.

Men har hänt att man själv ringt med en fråga och fått någon på kroken som spottar ut grundläggande fakta (med hjälp av AI) som alla känner till. Sedan tystnad. Jag brukar tystna också av bara häpnad. Så lägger man in sin fråga igen, fast kanske med andra ord eller ny formulering i hopp om att få svar. Då får man samma "grundläggande lektion" uppläst för sig igen..... suck. Uppger man personnummer är det kört. Är man över 60 kan man bli behandlad som icke-vetande. Man blir tilltalad med hög röst (för alla 60-plussare är naturligtvis både döva och gaggiga) och helst ska samtalet inte ta för lång tid då de inte har tålamod med en sådan "gammal" person som ändå "inte hänger med".

Att man själv besitter kunskap, eller har investeringar som den unge knutten man pratar med själv aldrig kommer att kunna tillskansa sig är ganska komiskt med tanke på bemötandet (och det obefintliga bemödandet).
Senast redigerad av Detdundrar 2026-07-22 kl. 12:08.
Citera
2026-07-22, 13:16
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Jag är så förbannat trött på värdelösa snorungar som inte kan ett skit om nånting, eller ens är det minsta serviceminded när man kommer som kund. Så många gånger jag har blivit lurad nu. På håll ser dom vettiga ut och så går man fram och ska fråga om nånting - och då är det goddag yxskaft direkt. ”Ööh- ja vet inte”. *tittar sig osäkert omkring*

Vad är det med dom egentligen? De ser ut att vara sjukligt anemiska, smala med konstiga smycken och konstiga blonderade frisyrer. De fibblar med telefonen och gör allt de kan för att antingen gömma sig från kunderna, eller se så ointresserade ut att man inte ska gå fram till dom och fråga om saker.

Så många gånger på sista tiden har jag haft frågor jag vill ha svar på när jag är ute och handlar. Men så ser jag att det står en ”Zandra” -19 och plockar vid köksredskapen - och då vet man att det är helt lönlöst att ens gå fram. Zandra har ingen aning om nånting - särskilt inte när det kommer till köksredskap. Trots att hon jobbar i köksavdelningen i ett stort varuhus!

Har jag bara otur när jag är ute och handlar eller ser det ut så här överallt idag? Jag förstår att man inte kan så mycket om livet när man är 20. Men då kan man åtminstone vara serviceminded och hjälpsam mot kunder och säga som det är - det räcker längre än vad man tror. Jag är helt OK med att träffa en vilsen tonåring, så länge den är trevlig, och försöker slussa mig vidare så jag får hjälp.

- Och låt oss inte ens tala om när man tvingas ha med dom att göra via telefon! Det är därför jag alltid ser till att fråga efter andra handläggare och personal, när man hör att man pratar med en bubbelgumstuggande 22-åring. För att inte tala om när man råkar få en ”bruscha” i luren. Men då kan man åtminstone skylla på språkförbistring och att man inte förstår.

Fullständig inkompetens och håglöshet! Stöter ni också på detta när ni är ute och handlar idag? Eller har jag bara otur HELA TIDEN, vart jag än går??! Vad ska man göra åt det?
Problemet är din inställning. Tycker generellt att servicepersonal är grymma och gör ett bra jobb.

Sen måste man ha förståelse för att en 19-åring på sitt första jobb inte har samma erfarenhet och kunskap som någon som jobbat i 30 år.

Du borde skaffa dig lite ödmjukhet istället, tror inte ett dugg på att du var bättre när du var i den åldern.

Som regel blir man behandlad som man behandlar andra, det tåls att tänka på om man upplever sig dåligt bemött hela tiden.
Citera
2026-07-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
VVS utbildning finns men varför skulle en VVS:are välja att stå i ett varuhus när man med den utbildningen kan tjäna en riktig kosing som hantverkare?

Du har rätt i din intelligenta analys att man bara slår upp kopplingar och dylikt så det är ju inga konstigheter. Men svenska ungdommar har innan arbetet varit fängslade i ett kurlande skolsystem där man suttit med 34 andra jämnåriga dårar och då ska folk performativt bli förvånade som TS när de inte kan något.

De har inte haft något ansvar på 20 år varpå de ska börja prestera när i andra länder ungdommar redan från tidig ålder är ansvariga, erfarna och mer anställningsbara. Se bara på ungdomsarbetslösheten så ser du själv att något är fel med tokskolan.

Jag håller med dig i det du skriver. En del av problemet ligger i curlande föräldrar som även följer med sina unga vuxna på anställningsintervjuer och talar åt dem när man ställer en fråga. Jag har varit med om ett par sådana, där föräldern framhållit sina telningars stora kompetens och utmärkta färdigheter. Själv sitter den arbetssökande tyst och vrider på sig.

Vid ett av dessa tillfällen nöjde sig inte mamman med det jobbet sonen sökte utan talade om för mig, som var arbetsgivaren, att hennes son minsann skulle ha något "bättre" än tjänsten som
erbjöds.... När jag berättade om arbetstiderna däremot, öppnade sonen munnen. Nej, att börja arbeta 09.00 fanns inte på kartan.

Angående hantverksjobb så är det fördelaktigt med praktik (ett måste) innan man söker jobb efter utbildningen. Eller sommarpraktik. Då passar det bra på en trävarubutik eller på passande avdelning på stormarknad. Erfarenhet av kundkontakt och service är viktig i de flesta branscher.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-07-22 kl. 14:17.
Citera
2026-07-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Samtidigt klarar du inte ens av att placera dina egna pengar.

Fördela pengarna på 3-5 indexfonder. Låt dem ligga tills du behöver pengarna. Klart. Var det så svårt? Detta är det råd du får när du googlar frågan.

Och trådskaparen klarar inte av att ta upp mobilen, skriva "Review Samsung WW90CGC04AAHEN" eller vad det nu var för produkt han skulle köpa och få svar på alla frågor direkt.

Detta är som en gammal sketch jag såg när en äldre man skulle testa kunskaper hos elever och ställde för honom relevanta frågor som när freden i Brömsebro var och så liknande. Eleverna kunde inte ett skit enligt honom. Sedan när han skulle hem startade inte hans bil och eleverna fick laga den åt honom då han inte klarade det själv. Detta var på typ 80-talet, så en idag relevant jämförelse är när 60-åringarna på arbetsplatsen har datorstrul och inte klarar att reda ut dem själva utan behöver hämta ungdomen. Sedan går det dem över huvudet att det är dem det är fel på och att deras kunskaper är obsoleta. De ser det som en form av kompetens i sig att hitta någon som löser deras problem åt dem, istället för att lösa problemen själva.

Det är inte meningen att du ska besvära en levande person när du har ett problem och förvänta dig att personen sitter på svaret. Du ska använda din dator eller sin mobil och skriva vad du vill veta så får du ditt svar.

Min mamma som är boomer är likadan. Hon undrade om hon borde gå någon kurs för att lära sig hur hennes dator fungerar så hon får den att göra som hon vill. Nej, sade jag. Du behöver inte kunna något om hur din dator fungerar och jag vet inte heller hur din dator fungerar. Du går ut på "Google" och skriver "Hur får jag datorn att göra X", så följer du bara instruktionerna sedan som AI staplar upp i punktform. Det blev för svårt för henne.

Jag tror att problemet ligger i vad som räknas som kunskap hos de olika generationerna. På 40- och 50-talisternas tid var det utantillinlärning som ansågs vara kunskap och den som var mest kompetent var den som kunde vara ett levande uppslagsverk och rabbla mer eller mindre relevant information som ett rinnande vatten. Därav att de känner sig jättesmarta när de spelar TP. Problemet med denna form av kunskap är att den förr eller senare blir omodern och det går inte att hålla sig uppdaterad när världen förändras snabbare än man hinner lära sig nya saker.

Kunskap hos yngre idag är fokuserad på problemlösning. Man behöver inte kunna något utantill, men man ska snabbt kunna hämta in aktuell information och sammanställa den för att kunna improvisera en lösning på plats. Boomers fattar inte att routrar och andra elektronikprylar uppdateras varje halvår med nya modeller och därför är det omöjligt att hålla sig uppdaterad kring olika funktioner hos varje modell, varför man måste ta upp telefonen och googla. Något boomern skulle ha gjort själv från början.

Personer som är runt 40-50 år och är uppvuxna med problemlösning istället för utantillinlärning har inte alls lika svårt för att lösa sina egna problem och hålla sig uppdaterade som de som är 60-70, så det är uppenbart vilket förhållningssätt till kunskap som är det överlägsna.

Jag avslutar med ett citat från min mattelärare på mellanstadiet angående att lära sig multiplikationstabellen utantill:

-"Du måste kunna det här, för du kommer inte alltid ha en miniräknare i fickan".

Jo, det visade det sig att det kommer jag visst alltid att ha.

Är du ironisk? Betackar mig dina AI-råd.
Så urholkad är jag inte att jag inte använder mig av inlärd kunskap och erfarenhet tillsammans med vad jag finner på nätet. Utan kunskap vet man inte vad man ska söka efter hos t. ex. AI.

Så i din bok (din AI) blir världen alltså mycket intelligentare med AI och man ska slopa inlärning som leder till individuellt tänkande? Vad tror du händer då?
Citera
2026-07-22, 19:42
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Är du ironisk? Betackar mig dina AI-råd.
Så urholkad är jag inte att jag inte använder mig av inlärd kunskap och erfarenhet tillsammans med vad jag finner på nätet. Utan kunskap vet man inte vad man ska söka efter hos t. ex. AI.

Så i din bok (din AI) blir världen alltså mycket intelligentare med AI och man ska slopa inlärning som leder till individuellt tänkande? Vad tror du händer då?

Du var ändå tvungen att ringa en kundtjänst för att få svar på en enkel fråga som "alla" redan vet svaret på, i regel sköter själva hemifrån och där det finns enorma mängder information på nätet, så uppenbarligen räckte kunskaperna inte hela vägen fram. Enda gången jag ringer kundtjänst är om det är något tekniskt strul från deras sida som jag inte kan lösa själv hemifrån. Inte undra på att personen du pratade med först inte fattade vad du ville.

Du kunde startat en tråd här på Flashback om du vill vara gammeldags och frågat om det här med "aktier", så hade jag och många andra kunnat berätta för dig hur du blir rik precis lika bra som en rådgivare på banken.

AI är bara en hjälp som kommit först nu och som sparar tid. Att Googla eller fråga på internetforum har man kunnat göra sedan 90-talet.

Spetskunskap behövs förstås hos personer som jobbar med utveckling och liknande. Sedan skriver de ned vad de vet på internet där informationen finns tillgänglig och kan läsas dygnet runt av tusentals personer samtidigt över hela världen utan att de behöver utbilda varenda person individuellt.

Då kan personal i butiker fokusera på att packa upp lådor, och sopa golvet och liknande som är deras riktiga jobb. Det är inte de som har tillverkat sakerna som säljs så de behöver inte veta hur de fungerar. Svaren på frågorna står på tillverkarens hemsida eller på diverse jämförelsesiter som sammanställer informationen åt en.

Sedan har AI faktiskt varit extremt användbar när det gäller obskyra frågor om olika standarder och liknande där kunskapen i övrigt har dött ut. T ex kunde AI med hjälp av måtten berätta för mig vad det var för gångjärnsstandard på mitt badrumsskåp när ett gångjärn behövde bytas härom månaden och det visade sig att det tyvärr var en modell som slutade tillverkas för 20 år sedan och där företaget inte längre finns kvar. Då kunde jag fatta det informerade beslutet att tillsammans med ett stämjärn och borrmaskin uppgradera mitt badrumsskåp till en modern gångjärnsstandard. Lycka till att någon "sakkunnig" utanför Antikrundan hade suttit på den informationen.
Citera
2026-07-22, 19:53
Medlem
Citat:
Du var ändå tvungen att ringa en kundtjänst för att få svar på en enkel fråga som "alla" redan vet svaret på, i regel sköter själva hemifrån och där det finns enorma mängder information på nätet, så uppenbarligen räckte kunskaperna inte hela vägen fram. Enda gången jag ringer kundtjänst är om det är något tekniskt strul från deras sida som jag inte kan lösa själv hemifrån. Inte undra på att personen du pratade med först inte fattade vad du ville.

Du kunde startat en tråd här på Flashback om du vill vara gammeldags och frågat om det här med "aktier", så hade jag och många andra kunnat berätta för dig hur du blir rik precis lika bra som en rådgivare på banken.

AI är bara en hjälp som kommit först nu och som sparar tid. Att Googla eller fråga på internetforum har man kunnat göra sedan 90-talet.

Spetskunskap behövs förstås hos personer som jobbar med utveckling och liknande. Sedan skriver de ned vad de vet på internet där informationen finns tillgänglig och kan läsas dygnet runt av tusentals personer samtidigt över hela världen utan att de behöver utbilda varenda person individuellt.

Då kan personal i butiker fokusera på att packa upp lådor, och sopa golvet och liknande som är deras riktiga jobb. Det är inte de som har tillverkat sakerna som säljs så de behöver inte veta hur de fungerar. Svaren på frågorna står på tillverkarens hemsida eller på diverse jämförelsesiter som sammanställer informationen åt en.

Sedan har AI faktiskt varit extremt användbar när det gäller obskyra frågor om olika standarder och liknande där kunskapen i övrigt har dött ut. T ex kunde AI med hjälp av måtten berätta för mig vad det var för gångjärnsstandard på mitt badrumsskåp när ett gångjärn behövde bytas härom månaden och det visade sig att det tyvärr var en modell som slutade tillverkas för 20 år sedan och där företaget inte längre finns kvar. Då kunde jag fatta det informerade beslutet att tillsammans med ett stämjärn och borrmaskin uppgradera mitt badrumsskåp till en modern gångjärnsstandard. Lycka till att någon "sakkunnig" utanför Antikrundan hade suttit på den informationen.

Du har fel. Igen.
Jag har inte varit "tvungen" att ringa banken för placeringsrådgivning. Mina frågor har varit av annan karaktär som man inte kan googla, sådana du inte skulle förstå.
Citera
2026-07-22, 19:59
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Du har fel. Igen.
Jag har inte varit "tvungen" att ringa banken för placeringsrådgivning. Mina frågor har varit av annan karaktär som man inte kan googla, sådana du inte skulle förstå.

Då förstår jag ännu mer varför personen du pratade med inte fattade vad du ville. Går det inte att hitta informationen på Google beror det i regel på att den inte finns. Vi har sådana som ringer till mitt jobb hela tiden och tror att vi ska uppfinna någonting från grunden baserat på något koncept de har fantiserat ihop, gärna helt skräddarsytt efter deras behov och utan några tekniska begränsningar.

Vi är vana så vi brukar kunna villa bort dem om det inte går att resonera med dem. Det lättaste brukar vara att involvera dem i projektet och ge dem någon egen uppgift som är så jobbig att de ger upp.
Citera
2026-07-22, 21:15
Medlem
Citat:
Då förstår jag ännu mer varför personen du pratade med inte fattade vad du ville. Går det inte att hitta informationen på Google beror det i regel på att den inte finns. Vi har sådana som ringer till mitt jobb hela tiden och tror att vi ska uppfinna någonting från grunden baserat på något koncept de har fantiserat ihop, gärna helt skräddarsytt efter deras behov och utan några tekniska begränsningar.

Vi är vana så vi brukar kunna villa bort dem om det inte går att resonera med dem. Det lättaste brukar vara att involvera dem i projektet och ge dem någon egen uppgift som är så jobbig att de ger upp.
Tack! Nu bekräftar du ju skralheten!

Jag är inte oresonabel, fantiserar inte ihop några koncept och vill inte att någon ska uppfinna något.
Men jag antar däremot att man i din värld måste försöka hitta på något om det inte ligger rakt framför nosen att läsa på AI.
Citera
2026-07-22, 21:35
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Tack! Nu bekräftar du ju skralheten!

Jag är inte oresonabel, fantiserar inte ihop några koncept och vill inte att någon ska uppfinna något.
Men jag antar däremot att man i din värld måste försöka hitta på något om det inte ligger rakt framför nosen att läsa på AI.

Det stämmer bra det. Så har den auktoritära människan gjort i alla tider när knäppisarna kommer med sina ideér. Det var bara lättare förr när man kunde skylla på gudarna, ödet eller trolldom så kunde man få dem att gå iväg nöjda och belåtna och återgå till sin begränsade verklighet. Man behövde bara vifta lite med trollstaven/krucifixet; Sådär, problemet borta!

Nu när kreti och pleti skaffat sig en utbildning, blivit dumlärda och tror att alla frågor har ett svar som kan och ska förklaras av vetenskapen bara man tjatar tillräckligt mycket är det svårare eftersom de inte kan acceptera att "det bara är så".

Givetvis är de välkomna att själva stå för ansträngningen att hitta svaret på deras frågor. Då är jag den förste att gratulera dem till Nobelpriset de kommer att få på köpet eftersom de då löst någon av vetenskapens stora gåtor. Tyvärr klarar jag inte att hjälpa dem eftersom mina resurser inte räcker till att utföra någon spetsforskning. Däremot kan jag vara behjälplig med att komma med den gängse lösningen så länge som bara fungerar utan att man behöver veta exakt varför den gör det.

Som i fallet med aktier. Köp indexfonder, bli rik. Det är allt man behöver veta. När den överanalyserande frågar om varför börsen går upp eller ner får man göra som analytikerna och hitta på ett svar, för ingen har egentligen någon aning.

EDIT: Titta, jag hittade en bra meme som förklarar saken: https://www.md-a.co/p/the-midwit-trap
Senast redigerad av Paddan1000 2026-07-22 kl. 21:59.
Citera
2026-07-22, 22:07
Medlem
Citat:
Det stämmer bra det. Så har den auktoritära människan gjort i alla tider när knäppisarna kommer med sina ideér. Det var bara lättare förr när man kunde skylla på gudarna, ödet eller trolldom så kunde man få dem att gå iväg nöjda och belåtna och återgå till sin begränsade verklighet.

Nu när kreti och pleti skaffat sig en utbildning, blivit dumlärda och tror att alla frågor har ett svar bara man tjatar tillräckligt mycket är det svårare eftersom de inte kan acceptera att "det bara är så".

Givetvis är de välkomna att själva stå för ansträngningen att hitta svaret på deras frågor. Då är jag den förste att gratulera dem till Nobelpriset de kommer att få på köpet eftersom de då löst någon av vetenskapens stora gåtor. Tyvärr klarar jag inte att hjälpa dem eftersom mina resurser inte räcker till att utföra någon spetsforskning. Däremot kan jag vara behjälplig med att komma med den gängse lösningen så länge som bara fungerar utan att man behöver veta exakt varför den gör det.

Som i fallet med aktier. Köp indexfonder, bli rik. Det är allt man behöver veta. När den överanalyserande frågar om varför börsen går upp eller ner får man göra som analytikerna och hitta på ett svar, för ingen har egentligen någon aning.

Men snälla du, nu går vi från att vara serviceminded till spetskompetens. Det är en viss skillnad mellan en slö ung vuxen och dig, som verkar väldigt driven.
Sedan är du säkert äldre än 20.år

Det är förståeligt att personer som du träffar på hopplösa människor i sitt arbete. Men det är dock ditt jobb -- som jag uppfattar det -- att ge service till folk som har frågor. Och var glad för det, annars skulle du väl inte ha det jobb du har?

Men attityden kanske du ska göra något åt så att ditt arbete blir värt något och tillfredställande för både dig själv och dina evrntuella kunder.
Citera
2026-07-22, 23:36
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Men snälla du, nu går vi från att vara serviceminded till spetskompetens. Det är en viss skillnad mellan en slö ung vuxen och dig, som verkar väldigt driven.
Sedan är du säkert äldre än 20.år

Det är förståeligt att personer som du träffar på hopplösa människor i sitt arbete. Men det är dock ditt jobb -- som jag uppfattar det -- att ge service till folk som har frågor. Och var glad för det, annars skulle du väl inte ha det jobb du har?

Men attityden kanske du ska göra något åt så att ditt arbete blir värt något och tillfredställande för både dig själv och dina evrntuella kunder.

Jag är "den kunnige" som man kopplas till efter att man gått igenom 20-åringen i telefon.

Det enda jag är tacksam över när det gäller mitt jobb är att det en dag kommer ta slut, där den höga lönen gör att min FIRE närmar sig med stormsteg. Jag stannar just nu bara för kollegornas skull. Det är klart att man då och då träffar en intressant kund med bra ideér och perspektiv och då känns jobbet för stunden meningsfullt, men 95% av alla kontakter är meningslösa och gäller just sådana problem som kunden hade kunnat lösa själv genom en googling, eller som inte alls är ett problem utan bara en fix idé.

Mitt jobb är egentligen att värna om arbetsplatsens resurser och lösa de problem som kommer in så billigt som möjligt. Själva kundkontakten blir en bieffekt av det. Tyvärr älskar alla kunder mig eftersom jag har en fin attityd utåt trots att jag som du vet i verkligheten är ett ass, och jag är expert på att servera en mix av halvsanningar och ren hokus pokus blandat med en liten gnutta sanning som löser det inkomna problemet för kunden utan att den fattar varför.

Det gäller bara att baka in den simpla, enkla lösningen i ett paket som gör att kunden känner sig smart och tror att den fått ett bra erbjudande. Föreslår man den simpla och billiga lösningen direkt tror kunden att man är dum i huvudet och går till någon annan, som då måste trappa upp erbjudandet ett steg som gör lösningen mer kostsam för arbetsplatsen. Ofta kan jag direkt med en blick se på kunden vilken sort den är och på sekunden improvisera ett erbjudande som gör alla nöjda till lägsta möjliga kostnad, och ofta med 2-3 reserverbjudanden i bakfickan som jag låtsas upptäcka efter att kunden fått briljera lite om det första erbjudandet inte når ända fram.

Jag ville inte belysa kvaliten på kundtjänsten, utan kunden ur kundtjänstens perspektiv. 20-åringen vet egentligen en hel del, men är inte lika bra på att fakea kompetens. Jag springer också ut och googlar, men visar det inte utan säger att jag ska diskutera med experterna högre upp och tar det tid får någon av mina hjälpredor göra någon liten onödig insats med kunden som tar precis så lång tid som jag behöver så kunden inte blir uttråkad utan känner att det händer saker. En glad kund är en tyst kund, fick jag lära mig på en charmkurs jag gick en gång (det var i alla fall andemeningen, även om det inte var formulerat exakt så).

Jag brukar tänka på kunder som gubbarna i datorspelet The Sims. Ju fortare man får kristallen ovanför deras huvuden att bli grön desto bättre. Blir den röd istället och de blir ilskna ska de tala med chefen och hela köret, vilket gör att det kostar 10 gånger så mycket jobb och resurser att få deras kristall att bli grön igen och kunden åter igen blir en tyst kund som går vidare med sitt liv.

EDIT: Jag kan också nämna att jobbet sker under extrem tidspress, där man ibland får jonglera 2-3 kunder samtidigt om man råkat unna sig en toapaus och ligger efter i arbetet. Som sagt i ett av mina tidigare inlägg är det extremt resurskrävande att ge individuell hjälp till kunder, jämfört med att tusentals kunder själva läser på hemsidan, googlar eller frågar AI. Lättillgängligheten till information idag med mobiltelefoner, internet, bilar och så vidare har gjort att folk är vana vid att få allt serverat på en gång med minimal egen insats och de fattar inte att livepersonal inte kan hålla jämna steg med de digitala alternativen, jämfört med förr då det var en tröskel att ta ledigt från jobbet, klä upp sig i finkostymen och åka häst och vagn in till banken från byn för att få tala med direktörn, till skillnad från nu då allt är ett gratis mobilsamtal eller 5 minuters bilväg bort. Därmed kanske förklaringen till att 20-åringen på banken sade att aktieexperten kanske inte ville tala med dig just nu, då den vid tillfället satt på toa med grav ångest och rännskita på grund av flödet av jobbiga kunder som aldrig tar slut och där alla absolut måste tala med just "experten" och ingen annan. Hade man kunnat ta sin tid och själv styra arbetstempot hade jag älskat mitt jobb och gärna talat med jobbiga kunder hela dagarna.
Senast redigerad av Paddan1000 2026-07-23 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in