2026-07-22, 22:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
En A2-schablon av nån Banksymålning, en sprayburk och någon sommarjobbande 16-åring hade skapat intressantare konst för 500 spänn.

Ett punkband någonstans i tiden kanske skapar intressantare musik och mer kommersiellt och publikt gångbar musik än en musiker utbildad på Kungliga Musikhögskolan som bestämt sig för att skapa smal atonal konstmusik.

Men är det en bra och relevant jämförelse och betyder det att musikern som tillfrågats av en kommun att skriva något åt dem skall betalas med en femhundring?
Citera
2026-07-22, 22:11
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Herrejösses sluta vråla om småslantar. Det är ju bara 0,000015% av Sveriges BNP.

Miljarder och åter miljarder av medborgarnas surt förvärvade slantar pumpas, som med en flodspruta, rakt ner i ett svart hål. Det är ett groteskt slöseri med hårt arbetande människors pengar, som pågår.
Citera
2026-07-22, 22:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Så nu är plötsligt inte Mona Lisa relevant längre. Och slöseri tycker du är bra så länge det inte är dina egna pengar?

Mona Lisa var relevant för att påpeka för dig att värdet av ett konstverk inte är lika med materialkostnaden.

Det är mina pengar. Mina skattepengar och i likhet med många andra anser jag att de skall gå också till konstnärlig verksamhet, som de är tänkta för och en anledning till att skatterna är så höga.
Citera
2026-07-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mona Lisa var relevant för att påpeka för dig att värdet av ett konstverk inte är lika med materialkostnaden.
Har aldrig påstått det.

Citat:
Det är mina pengar. Mina skattepengar och i likhet med många andra anser jag att de skall gå också till konstnärlig verksamhet, som de är tänkta för och en anledning till att skatterna är så höga.
Konst är en del av budgeten, den delen finns till för att göra det fint med dekorationer på offentliga plaster. Om du slösar bort de pengarna på rishögar så blir det inget kvar till konst.
Citera
2026-07-22, 22:20
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Hade man inte kunnat fixa sin konst för en bråkdel av nuvarande kostnad via någon av alla folkhögskolor och hobbykonstnärer som finns i Sverige?
Citera
2026-07-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Frågan är väl snarare vad som faktiskt är "slöseri". 93 000 kronor motsvarar ungefär 0,00065 % av Örebro kommuns budget. Om man anser att det är fel prioriterat kan man argumentera för det, men att kalla det för en "jävla massa pengar" i kommunens totala ekonomi blir svårt att motivera.
93000 är såklart ingenting. Men, jag gissar bara ; det finns en hel del såna 93000-kronorsposter. Det är ett problem. Och jag är långt ifrån höger.
Citera
2026-07-22, 22:36
Medlem
PUBG2018s avatar
I Kina skulle dessa politiker bli av med jobbet eventuellt fängslade!
Citera
2026-07-22, 22:39
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ett punkband någonstans i tiden kanske skapar intressantare musik och mer kommersiellt och publikt gångbar musik än en musiker utbildad på Kungliga Musikhögskolan som bestämt sig för att skapa smal atonal konstmusik.

Men är det en bra och relevant jämförelse och betyder det att musikern som tillfrågats av en kommun att skriva något åt dem skall betalas med en femhundring?
Jag tycker man kan begära av en politiker med ansvar för konstärlig utsmyckning att de försöker få bang for the buck.

Här är två som säkert v-väljare gillat och jag hade kunnat leva med. Särskilt nr 2. Tänk den på kommunhuset i Örebro. Max 500 med färg och sommarjobbare. Utsmyckning går före understöd i min värld. Konst är för viktigt för att användas för att dölja arbetslöshet.

https://www.etsy.com/listing/626896599/banksy-stencil-keep-your-coins-i-want?dd_referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

https://www.etsy.com/listing/1295363026/banksy-monkey-laugh-now-we-all-be-in
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-07-22 kl. 22:45.
Citera
2026-07-22, 22:39
Medlem
Oavsett om man tycker att 93000 är mycket eller lite i sammanhanget kvarstår det faktum att inte EN ENDA krona skattepengar ska slösas med. Det är politikernas skyldighet att förvalta varenda krona på så sätt att det sker för medborgarnas bästa. Vänstern i Sverige har tyvärr aldrig tagit detta förtroende på allvar. Den här V-politikern är ett skolboksexempel på en typisk vänsterpolitruk med noll respekt för andras pengar.
Citera
2026-07-22, 22:40
Medlem
BrunkeMundts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EN123
Samhället skulle vara bra tråkigt utan det kulturella. För jämförelse kan man ju fråga sig varför en bil ska vara snygg, mycket effektivare om man bara gör den fyrkantig men aerodynamisk och skippar färger och fälgar osv osv.

Men konst är inte bara att det ska vara ”fint” ur en estetisk synvinkel, konst ska också utmana och uppmuntra till eftertanke. Men det är det få som verkar förstå, vars konstkunskaper inte sträcker sig längre än en ”live laugh love” tavla från Bauhaus.

Hade någon skogsgubbe kunnat dumpa en rishög på en gata för mindre pengar? Ja förmodligen. Men vad ville den människan ha sagt med att dumpa riset där? Det är sådana frågor som som ligger i bakgrunden till många tillfälliga installationer och är anledningen till att man fakturerar en konstnär för tiden och motiveringen till verket.

Och ska man börja räkna kronor och ören som slösas av det offentliga finns det platser där skon skaver mycket mer än just det kulturella, det lägger vi inte särskilt mycket på. Läs på om momskaruseller så lär ni sova dåligt inatt.

Jag kan stapla en hög med olika hundskitkorvar bredvid kommunhuset för att kanalisera den medborgerliga frustrationen med skithögarna som jobbar inom den kommunala förvaltningen i Örebro kommun. Befriad från all form av finansiering, kostnadsfritt med andra ord. Det enda som krävs i detta avseende är ren och skär dedikation och konstnärlig handlingsutrymme.
Citera
2026-07-22, 22:48
Avstängd
haha någon skrattade hela vägen till banken. Vänsterpartiet
Citera
2026-07-22, 22:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
Helt rätt av kommunen o bidra till mer offentlig konst o kultur. Mer färg i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in