2026-07-22, 18:20
Medlem
Hur känns det att ni dels aldrig i världshistorien lyckats bygga bra, civiliserade och demokrat samhällen enligt dagens mått mätt, och dels alltid förstör de samhällen ni kommer till?

Nu pratar jag inte om enskilda individer, men som grupp. Visst finns det duktiga och smarta afrikaner och araber, men de är irrelevanta för diskussionen.

Titta på London, Paris och många andra europeiska städer. Totalförstört av massinvandring från afrikanska och arabiska länder. Titta på alla förorter i Stockholm. Sopor överallt, otryggt och kaos osv. Hur era hemländer ser ut idag behöver vi inte ens gå in på.

Detta fenomen gäller såklart inte bara i Europa, men över hela världen. USA, Sydamerika och Asien etc. Det spelar ingen roll. Desto fler, desto värre. Orsakssambandet kan inte ignoreras.

Detta händer aldrig med tex östasiater, vita eller andra folkgrupper.

En ytterst liten andel av araberna har dock försökt vända skutan och byggde Dubai och lite andra små delar av mena. Men det är ändå riktiga skräpsamhällen med sharialagar som är 100% finansierade av smutsiga oljepengar. Det drivs i princip av vita med indiska slavar och en liten andel arabiska ägare.

Rent och låg kriminalitet förvisso, men fullt med scammers och prostituerade som blir bajade på. Ingenting som helst export eller produktion av varor som någon annan vill ha eller behöver. Ett själslöst artificiellt korthus på konstgjord andning utan kultur.

Min fråga är hur det får er att känna er personligen? Skäms ni, blir skadeglada, ignorerar ni det eller mår ni väldigt dåligt av det? Blir ni ledsna eller hopplösa? Att hela tiden veta att ”mitt folk” i gemen inte kan bygga civiliserade demokratier och river ned alla andra samhällen som andra byggt?

Nu kommer många argumentera att det behövs för barnafödandet, åldrande befolkning och välfärden bla bla. Problemet med det argument är att vi haft massinvandring i över 40 år och aldrig haft sämre välfärd eller äldrevård än idag. Långt mycket sämre än jämförbara länder med betydligt lägra invandring dessutom.
Senast redigerad av Seasons15 2026-07-22 kl. 18:25.
Citera
2026-07-22, 18:49
Medlem
triptykens avatar
Udda att ställa frågan här där antalet araber (alltså riktiga inte troll som en hel del användare) eller svarta är extremt få.

Sen så vill du vet om just NU, den skärändan av modern historia vi lever i, vilket jag antar är för att du vill ignorera historiska civilisationer.
Är inte det som att fråga Svenskar varför vi inte kan bygga samhällen som är starka i moderna mått mätt? England, Turkiet, USA, Kina alla dom har mer makt och landområden än vi har - varför är det så enligt dig som "Svensk"? Hade nån ställt den frågan HOPPAS jag att du hade kommit tillbaka med att skit förändras, saker påverkas av varandra och även om vi inte lever i den Svenska stormaktstiden, eller har en särdeles stor militär närvaro på världsscen så har mjuk diplomati genuint spelat väl för oss internationellt.

Eller så hade du pratat om hur ekonomiskt stabilt Sverige är.

Och om oljepengar är ett problem: hur ser du på Norge?

Oberoende vad - det du försöker hinta fram till: att det är nån form av raslig egenskap som ligger till grund för att vissa ställen är röven just nu - kommer inte det bita dig själv i röven om du ser dig som Svensk och nån undrar varför Svenskar "av naturen" har skapat det Sverige som är idag? Eller att det är ditt fel, eller vårt som Svenskar och vår genetiska defekt som tvingar oss till den politik vi för som har gjort Svensk välfärd så dålig.

Du målar in dig själv i ett hörn retoriskt och ideologiskt där vem som helst kan fråga dig vad i dina gener som gör att du gillar portsprängningar? Och när du svarar "oh det är invandringens fel" så kan dom, likt dig, argumentera för att det bara är svepskäl och följa din logik till dess absoluta slut genom att påstå att det just är dina gener, din natur, som är orsaken.
Citera
2026-07-22, 18:54
Medlem
Baimeis avatar
Hur såg Europa ut då civilisationen centrerades kring Bagdad?

Lyckades verkligen inte Europa förstöra sin egen civilisation 1914–1918? Sen igen 1939–1945? Eller under trettioåriga kriget? Napoleonkrigen? Hundraårskriget? Religionskrigen?

Civilisationer tenderar att komma och gå. Nu är det downfall för Väst, medan Östs stjärna stiger.
Citera
2026-07-22, 19:13
Medlem
Balisers avatar
Finns kanske en och annan iranier här, men araber och svarta afrikaner har knappast hittat hit.
Citera
2026-07-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baimei
Hur såg Europa ut då civilisationen centrerades kring Bagdad?

Lyckades verkligen inte Europa förstöra sin egen civilisation 1914–1918? Sen igen 1939–1945? Eller under trettioåriga kriget? Napoleonkrigen? Hundraårskriget? Religionskrigen?

Civilisationer tenderar att komma och gå. Nu är det downfall för Väst, medan Östs stjärna stiger.
"Nu är det downfall för Väst, medan Östs stjärna stiger."

Ok, du vet ingenting om din samtid.
Citera
2026-07-22, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Undrar hur Afrika hade sett ut om det inte hade varit för alla Europeiska kolonier en gång i tiden? Eller alla internationella företag som mer eller mindre plundrat kontinenten på naturtillgångar.

Folk är hyfsat historielösa... Bara en sån sak som att nämna Dubai som något slags försök...

Hoppas du begriper att mitt inlägg inte är riktat mot dig.
Citera
2026-07-22, 19:53
Medlem
SmartSkalles avatar
Utan oljepengarna hade alla Araber fortfarande suttit runt lägerelden och käkad dadlar och nötter för att sen gå och lägga sig i en lerhydda med kamelerna.
Citera
2026-07-22, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Hur känns det att ni dels aldrig i världshistorien lyckats bygga bra, civiliserade och demokrat samhällen enligt dagens mått mätt, och dels alltid förstör de samhällen ni kommer till?

...

Min fråga är hur det får er att känna er personligen? Skäms ni, blir skadeglada, ignorerar ni det eller mår ni väldigt dåligt av det? Blir ni ledsna eller hopplösa? Att hela tiden veta att ”mitt folk” i gemen inte kan bygga civiliserade demokratier och river ned alla andra samhällen som andra byggt?

Det är som det är, jag är glad för att jag inte är en orangutang.
Citera
2026-07-22, 20:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
"Nu är det downfall för Väst, medan Östs stjärna stiger."

Ok, du vet ingenting om din samtid.

Pfffft. H hahahah.
Citera
2026-07-22, 20:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Undrar hur Afrika hade sett ut om det inte hade varit för alla Europeiska kolonier en gång i tiden? Eller alla internationella företag som mer eller mindre plundrat kontinenten på naturtillgångar.

Folk är hyfsat historielösa... Bara en sån sak som att nämna Dubai som något slags försök...

Hoppas du begriper att mitt inlägg inte är riktat mot dig.

Exakt så. Erövringstiden då väst plundrade och "erövrade" allt i deras väg. Men tidigare fanns andra civilisationer som nyttjade de vita folket. Vi har en lång historia på denna planet.
Väst har nått sin ände som stormakt, slammrar krigssatsningar är det slutgiltiga förfarandet innan dess civilisation faller.
Därför så viktigt med romarna med Trump att försöka eliminera den nästkommande makten, kina öst BRICS. som kommer att äta upp Europa.
Citera
2026-07-22, 20:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Pfffft. H hahahah.
Det blev ju fel. Det var den andre jag skulle flina åt.
Citera
2026-07-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Du ger ju honom rätt. Det är inte oljan som är problemet, det är kulturen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in