2026-07-22, 19:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Man snackar hela tiden om utsläppen från personbilstrafiken och framförallt dieselbilarna som får mycke skit.

Det finns ju redan på marknaden så varför kräver man nu inte att alla som kör diesel går över till HVO100 istället. Utsläppen från själva bilen är liknande men tillverkningen gör att det är ca 80-90% lägre utsläpp. Det finns ett alternativ men än så länge är det väl mest lastbilar som kör på det.

Detta bör i så fall endast gälla alla de bilar som faktiskt kan köra på HVO100.

Jag har dieselbil men har faktiskt inte själv testat att tanka HVO. Kanske ska man börja och se om det ger mer effekt och mindre förbrukning som de säger.
Citera
2026-07-22, 19:20
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man snackar hela tiden om utsläppen från personbilstrafiken och framförallt dieselbilarna som får mycke skit.

Det finns ju redan på marknaden så varför kräver man nu inte att alla som kör diesel går över till HVO100 istället. Utsläppen från själva bilen är liknande men tillverkningen gör att det är ca 80-90% lägre utsläpp. Det finns ett alternativ men än så länge är det väl mest lastbilar som kör på det.

Jag har dieselbil men har faktiskt inte själv testat att tanka HVO. Kanske ska man börja och se om det ger mer effekt och mindre förbrukning som de säger.
Hvo ger högre förbrukning menar du och snarlik effekt. Ja så är det
Citera
2026-07-22, 19:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Hvo ger högre förbrukning menar du och snarlik effekt. Ja så är det

Fick för mig att förbrukningen minskade men du har naturligtvis rätt, den ökar några procent men då man också får lite mer ”effekt” så märks ökningen knappt.

Kanske ska testa köra ett par tankar med HVO100 och se vad som händer. Har nyare dieselbil så ska inte vara några problem alls.
Citera
2026-07-22, 19:31
Medlem
che3s avatar
Citat:

Jag har heller inte provat HVO och det beror på att macken där jag tankar inte har det, och jag är väl bekväm av mig och inte letat upp någon mack som har det
Citera
2026-07-22, 19:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Jag har heller inte provat HVO och det beror på att macken där jag tankar inte har det, och jag är väl bekväm av mig och inte letat upp någon mack som har det

Jag är rätt säker på att min närmaste mack har det. Kör på cirkelK i en större stad.
Har förmånsbil och jag har tankkort så för mig skulle det göra absolut noll skillnad.
Citera
2026-07-22, 19:36
Medlem
Det är nog som med etanolen att man inte helt kan ersätta all diesel med HVO100, vissa fordon klarar av HVO100 medan andra enbart kan köras på diesel. Har att göra med att man försöker spara pengar under tillverkningen och byter ut delar av metall mot delar i plast och gummi och samtidigt valt plast och gummi detaljer av en typ som inte tål HVO100, då blir det läckage och andra problem. Sen är det dyrare och mindre effektivt med dessa miljöbränslen.

Om oljan tar slut nån gång och dieselpriserna skenar iväg, då kan ju förstås HVO100 vara ett bra alternativ.
Citera
2026-07-22, 19:46
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Fick för mig att förbrukningen minskade men du har naturligtvis rätt, den ökar några procent men då man också får lite mer ”effekt” så märks ökningen knappt.

Kanske ska testa köra ett par tankar med HVO100 och se vad som händer. Har nyare dieselbil så ska inte vara några problem alls.
Hvo är enbart för miljön varken för din bil eller plånbok. Effekten kan du utesluta helt det är enbart förbrukningen som går upp och hvo är redan mycket dyrare än diesel.

Alltså ett väldigt tråkigt drivmedel.
Citera
2026-07-22, 19:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Och tanken smetar igen och effekten blir svagare, du gasar mer och det drar mer soppa. Att processa denna etanol och tallbränsle kostar mer energi än vad du som tankar din bil kan spara. men du sparar ju inte. Den drar mer och bränslet blir dyrare. Fuckad i röven som alltid.

Det du skriver är nära på tvärt emot vad som står på alla sidor.
Där står det att förbrukningen ökar ca 3-5% men samtidigt då HVO100 har högre cetantal (bättre tändvillighet) än vanlig diesel upplever många förare att motorn går tystare, blir mer lättstartad och ger en något rappare gasrespons.

Dyrare är det absolut men om det nu är 80-90% bättre för miljön när det tillverkas så borde det vara ett bättre val.

Har du själv testat HVO100?
Citera
2026-07-22, 19:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Det är nog som med etanolen att man inte helt kan ersätta all diesel med HVO100, vissa fordon klarar av HVO100 medan andra enbart kan köras på diesel. Har att göra med att man försöker spara pengar under tillverkningen och byter ut delar av metall mot delar i plast och gummi och samtidigt valt plast och gummi detaljer av en typ som inte tål HVO100, då blir det läckage och andra problem. Sen är det dyrare och mindre effektivt med dessa miljöbränslen.

Om oljan tar slut nån gång och dieselpriserna skenar iväg, då kan ju förstås HVO100 vara ett bra alternativ.

Så är det absolut.
Lite trist att ett mer miljövänligt alternativ alltid ska vara dyrare då man hela tiden tjatar om detta med just miljön.
Istället för att alla springer och köper en elbil de inte har råd med så är det väl bättre att köra på HVO100 tills dess iallafall.
Citera
2026-07-22, 19:57
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Hvo är enbart för miljön varken för din bil eller plånbok. Effekten kan du utesluta helt det är enbart förbrukningen som går upp och hvo är redan mycket dyrare än diesel.

Alltså ett väldigt tråkigt drivmedel.
Om man tittar på HVO med lite helikoterperspektiv, hur bra för miljön är den då?
Citera
2026-07-22, 20:00
Moderator
Chantres avatar
Prisskillnaden mellan fuldiesel och HVO100 är ca 10 kr litern.

Det kanske håller folk borta från att tanka miljövänligt?
Citera
2026-07-22, 20:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Prisskillnaden mellan fuldiesel och HVO100 är ca 10 kr litern.

Det kanske håller folk borta från att tanka miljövänligt?

Tack, det avgjorde saken.
Dubbelkollade på första googelträffen.

Preem
Diesel ca 19,50kr/l
HVO100 ca 31kr

Löjligt sa katten😂🤪
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto