2026-07-22, 18:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Först var det en droppe i havet, men nu blev det mer, procentuellt.

Är det här verkligen vad väljarna önskat att man la pengar på, är väl den intressanta frågan. Är det vad de krävt, eller är det bara en lekstuga för idioter utan sinne för pengar som ska lajva kulturella för att man tagit in mer pengar än man kan göra av med på nåt vettigt.

Helt klart kan man skära ned den kulturbudgeten med 93 000 och förmodligen betydligt mer.

Ja, en stor andel av väljarna vill att konst i samhället skall finansieras med offentliga medel.

Ett samhälle utan kultur är inte mycket att ha, kultur är grundbulten i ett sunt samhälle, t ex det Sverige som SD talar om. Det är inte samma sak som att all kultur är bra och det kan man ju åsikter om.

Den här konstnären är etablerad och välutbildad och det är då inte så säkert att kritikerna har speciellt mycket rätt, förutom att de förstås har rätt till en personlig åsikt.
Citera
2026-07-22, 18:32
Medlem
Harrybs avatar
Såklart att detta är en droppe i havet. Men som många säger, det är rent skit. Ingen får ut något utav det, förutom "konstnären" som råkar vara kompis med någon kommunpamp.

Skolmat: En skollunch kostar ofta omkring 25–40 kronor att producera. 93 000 kr räcker då till ungefär 2 300–3 700 skolluncher.

Lärarlön: En lärare med en månadslön på cirka 40 000 kr kostar arbetsgivaren omkring 53 000 kr per månad när sociala avgifter räknas in. 93 000 kr motsvarar alltså ungefär 1,5–2 månaders kostnad för en lärare.

Undersköterska i äldreomsorgen: En undersköterska med en lön på cirka 31 000 kr kostar kommunen ungefär 41 000 kr per månad inklusive arbetsgivaravgifter. 93 000 kr motsvarar ungefär 2 månaders anställning.

Hemtjänst: En timme hemtjänst kostar ofta kommunen 500–700 kr. 93 000 kr räcker till cirka 130–185 timmar hemtjänst.

Förskola: Kostnaden för en plats i förskolan ligger ofta på 10 000–15 000 kr per barn och månad. 93 000 kr motsvarar ungefär 6–9 barnmånader.

Bibliotek: 93 000 kr kan exempelvis räcka till inköp av omkring 300–500 nya böcker, beroende på pris.

Vår kommun anordnar majbål varje år i flera småbyar och städer. Jag tvekar starkt på att dessa högar tillsammans kostar 93k.

Jag hade gärna kört mitt trädgårdsavfall 50mil enkel resa till Örebro för 10k. Då hade Örebro kunnat ha fler högar med skit 👍🏻

Helt ärligt, jag kan göra snyggare "konst" med min stomiavföring!
Senast redigerad av Harryb 2026-07-22 kl. 18:36.
Citera
2026-07-22, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Herrejösses sluta vråla om småslantar. Det är ju bara 0,000015% av Sveriges BNP.
När det gäller klimatet så liknar det väl vad Sverige "åstadkommer" i världen men där är varje promille viktig.
Citera
2026-07-22, 18:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ska någon betala 93000:- för ett konstverk, så kan man tycka att det krävs någon typ av ansträngning av konstnären, inte bara rafsa ihop lite trädgårdsavfall.

Ett grundkrav är väl ändå att man förstår att det är konstverk, och ingen skräphög.

Det fyller ju i alla fall en konstnärlig uppgift mycket väl, att provocera makten. Sådant som dissidenter i Hong Kong och Moskva gör just nu men med andra medel.
Citera
2026-07-22, 18:37
Avstängd
karjus avatar
Jag ska i alla fall försöka krafsa ihop en lövhög nu på hösten och sälja den till min kommun för 100,000kr. Ifall det där sitter en vänsterpartist som förstår sig på konst kan det bli en bra affär för mig, och jag blir på kuppen en känd konstnär.
Citera
2026-07-22, 18:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Såklart att detta är en droppe i havet. Men som många säger, det är rent skit. Ingen får ut något utav det, förutom "konstnären" som råkar vara kompis med någon kommunpamp.

Skolmat: En skollunch kostar ofta omkring 25–40 kronor att producera. 93 000 kr räcker då till ungefär 2 300–3 700 skolluncher.

Lärarlön: En lärare med en månadslön på cirka 40 000 kr kostar arbetsgivaren omkring 53 000 kr per månad när sociala avgifter räknas in. 93 000 kr motsvarar alltså ungefär 1,5–2 månaders kostnad för en lärare.

Undersköterska i äldreomsorgen: En undersköterska med en lön på cirka 31 000 kr kostar kommunen ungefär 41 000 kr per månad inklusive arbetsgivaravgifter. 93 000 kr motsvarar ungefär 2 månaders anställning.

Hemtjänst: En timme hemtjänst kostar ofta kommunen 500–700 kr. 93 000 kr räcker till cirka 130–185 timmar hemtjänst.

Förskola: Kostnaden för en plats i förskolan ligger ofta på 10 000–15 000 kr per barn och månad. 93 000 kr motsvarar ungefär 6–9 barnmånader.

Bibliotek: 93 000 kr kan exempelvis räcka till inköp av omkring 300–500 nya böcker, beroende på pris.

Vår kommun anordnar majbål varje år i flera småbyar och städer. Jag tvekar starkt på att dessa högar tillsammans kostar 93k.

Jag hade gärna kört mitt trädgårdsavfall 50mil enkel resa till Örebro för 10k. Då hade Örebro kunnat ha fler högar med skit 👍🏻

Skattepengarna är tänkta att täcka både konst och lärarlöner. De här 93000 gick tydligen även till två andra grejer och konstnären är produktiv så man får för inköpet även värdet av att du förlängningen stödja hennes övriga verksamhet.
Citera
2026-07-22, 18:40
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Jag ska i alla fall försöka krafsa ihop en lövhög nu på hösten och sälja den till min kommun för 100,000kr. Ifall det där sitter en vänsterpartist som förstår sig på konst kan det bli en bra affär för mig, och jag blir på kuppen en känd konstnär.
Det är ren och skär konst att kraffsa sig en hög, och så djuplodande. Gestaltar det våran sammtid, eller vårat förflutna som svedjebrukare?

Du borde fakturera tvåfaldigt mer för din hög!
Citera
2026-07-22, 18:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Nja, du blir mer av plagiatör och dålig imitatör. Många människor kan kopiera andras verk rätt väl, men det gör dem inte till konstnärer.
Citera
2026-07-22, 18:44
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det är så jävla dumt att man knappt fattar. 93 000 kr är inte en skvätt i havet.
Hört talas om en procentsregeln? Det innebär att en procent av budgeten för ny-, till- och ombyggnad, skall avsättas till konstnärlig gestaltning.

Bara för att du inte förstår, så innebär det inte att det inte är bra konst.
Citera
2026-07-22, 18:47
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nja, du blir mer av plagiatör och dålig imitatör. Många människor kan kopiera andras verk rätt väl, men det gör dem inte till konstnärer.
Vafan snackar du om en rishög är alldrig densamma. Märks att du alldrig kraffsat i dit liv.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-22 kl. 18:50.
Citera
2026-07-22, 18:49
Medlem
Citat:
Konstnären Marja-Leena Sillanpää har skapat en rishög som Örebro-kommun pröjsat 93,000kr för. V-politikern Jesper Levin försvarar köpet så här:

Nog är det trösterikt att veta att Sveriges kommuner är så välmående att de har råd att strö tusenlappar omkring sig och bränna pengar på rishögar? Så här poetiskt beskriver konstnären själv sitt storartade verk:

https://www.friatider.se/forsvarar-kopet-av-rishog-93000-kronor-en-droppe-i-havet

Tycker ni också att det är bra att svenska tonårstjejer våldtas av invandrare samtidigt som konst av så här hög kvalitet presenteras för allmogen som kan dra åt helvete och suga negerkuk?
Mina damer och herrar.
Vänsterpartiet
Citera
2026-07-22, 18:50
Medlem
kyrkstockens avatar
Problemet är inte 93tskr utan att politikerna saknar ord för att diskutera med helt omogna barn likt denna konstnär. De kan inte förklara varför en rishög inte är konst.

Det beror på att vuxna mogna människor inte är förberedda för att diskutera med barn som ligger på golvet och skriker. Så politiker hukar.

Problemet är de fega kräken inom akademin som konstvetenskap, litteraturvetenskap (mitt eget ämne) som inte vågar ta diskussionen.

Saknar man kunskaper eller åsikter om konst så kommer mottagarna med automatik att leka upp pengarna.

1% mål (det finns ett sådant inom offentligt byggande) med våra svaga och okunniga politiker är direkt idioti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in