2026-07-22, 15:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Vi kan vel mötas på mitten och säga att TP bekräftade Per Häggströms uppgifter genom att dubbelkolla med vittnet ALG. 🤣
Att pressa ALG 20 år efter mordet att säga något som TP ville att bon skulle säga är kanske ett av TPs sämsta ögonblick.
Citera
2026-07-22, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att pressa ALG 20 år efter mordet att säga något som TP ville att bon skulle säga är kanske ett av TPs sämsta ögonblick.

Det var nog skönt för ALG att sanningen äntligen kom fram.
Citera
2026-07-22, 15:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
När det väl begav sig var ALG mycket tydlig i förhör att 21-tiden var något PH hade missuppfattar å det grövsta. ALG får rätta uppgiften flera gånger då även förhörsledarna är överdrivet intresserade av uppgiften om 21-tiden som ALG avfärdar.

Vad får dig att tro att TP 20 år senare skulle "få fram sanningen" om detta?
Citera
2026-07-22, 15:51
Medlem
Det var ju inte så att TP hittade på det här. Han tog tag i det Häggström skrev, gick till källan och fick det bekräftat. Det är så en Guldspadevinnare arbetar.

Pappslöjd ba, «men hon sa ju ditt o datt och till konstapel Papp i 86. Höh?»
Citera
2026-07-22, 15:58
Medlem
Det pappslöjden inte fattar är att det var ingen ordning på Skandia. På tider, vem som jobbade whatever.
Dom anställda körde sin egen grej där. Folk sprang ut och in utan att stämpla etc, etc.

Sen blir det att skydda varandra, skydda sina jobb.

Om jag skulle gissa är det här förklaringen till att PH lyckades komma längre enn polisen.

Sen bekräftade TP det här senare. Fanns inga jobb att skydda längre.
Citera
2026-07-22, 16:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja så var det säkert
Hennes uppgifter lugnade mig: hon hade lämnat fel tidsuppgifter i det senare förhöret med kriminalinspektör Skoglund. Den första uppgiften till Häggström var rätt, och hon ursäktade sig, på samma sätt som hon i polisprotokollen ursäktade sig för sitt dåliga minne, med att ”jag har lite svårt med tiderna”.
https://offsidepress.se/ett-bokslut-utan-bett/
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-07-22 kl. 16:05.
Citera
2026-07-22, 16:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det var ju inte så att TP hittade på det här. Han tog tag i det Häggström skrev, gick till källan och fick det bekräftat. Det är så en Guldspadevinnare arbetar.

Pappslöjd ba, «men hon sa ju ditt o datt och till konstapel Papp i 86. Höh?»
Nu var det PH som hittade på och PH är inte källan. ALG är källan och hon dementerar uppgiften i förhör.

TP lyckades pressa Wesslén också att hans passagerare som tog taxin till Häggviksrondellen strax efter mordet var SE.

SE hade då rimligen bytt rock och sminkar sig med grov hy. Det kan röra sig om samma smink damen som spelade SEs fru i butiken Happy Days i Mariehamn använde två veckor efter mordet.

Om man är driven i pappslöjd får man först klippa bort de delar av pappen som inte hör dit och sedan vika ihop figuren. TP framstår i det här sammanhanget lite som "konfettikungen" faktiskt.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-22 kl. 16:45.
Citera
2026-07-22, 16:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men det finns väl inget mordplatsvittne som ens nämnt stålbågade glasögon? Dagen efter mordet antydde Engström att han kan ha blivit förväxlad med gärningsmannen på grund av att rock och keps nämnts, en vecka senare kom även glasögonen (via Supervittnet) med i bilden då även dessa nämnts i media. Engström, som ju naturligtvis inte hört något vittne berätta om detta på mordplatsen, chansade att uppgiften kom från AD eller LJ eller något annat vittne som han hört och läst om, AD i radion redan tidigt på lördagsmorgonen och LJ i AB/SvD under veckan efter mordet.

Jag har inte fått riktigt klart för mig vilka delar i Engströms berättelse du egentligen tror på, det vill säga vad du tror verkligen är "egenhört" av Engström, men det verkar vara en hel del. Mitt intryck är att du köper det mesta av Engströms utsagor trots att de bevisligen inte kan stämma. Till och med framflyttandet av utstämplingstiden, som efter diverse "justeringar" efter vägen till slut hamnade på 23.23, har du lyckats bortförklara.

Till skillnad från dig så har jag såklart värderat hans utsagor innan jag slänger "lögn-kortet" på honom.

Glasögon-uppgiften är ett sådant exempel där du uppenbarligen inte kan tänka dig annat än att han ljuger.
Det är korrekt att inget vittne sagt något om glasögon på gärningsmannen, men vad säger då denna uppgift? Att det såklart är fel, men är det en bevisad lögn?
Nej, någon sådan slutsats går ju inte att dra, men visst kan det vara en lögn även av vittnet SE.

Han kanske inte minns vad vittnet sa på mordplatsen? Kanske han ville förstärka sin egna uppfattning av förväxling genom att lägga till alla attiraljer?
Det är förstås omöjligt att tänka sig om man redan dömt SE. Tappra försök med att kalla vittnet för "spökvittnet" blir såklart bara trams.

Flyttandet av utstämplingstiden i TR och HR förstår jag inte riktigt poängen med att försöka göra till något bevis på lögn/gärningsmannaskap.
Det är även här helt korrekt att han har fel och "flyttar" tiden så långt som till 23:23 slutligen.
Och mot hans uppgifter finns utstämplingen registrerad i systemet och som handling i utredningen.

Här skulle han alltså sitta och chansa med en lögn i en rättegång där han kallats av försvaret och där CP står/stod åtalad? Varför skulle han det?

Något som "bevisligen inte kan stämma" är inte lika med lögn, vilket du med flera verkar tro.

Slutligen så verkar det mer vara en jakt på antal lögner när det kommer till SE snarare än att argumentera för de mer besvärande uppgifterna för honom som GM.
Citera
2026-07-22, 16:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Haha va roligt att observera hur fakta inte tränger in i pappslöjd.
Det är som olja och vatten. Går inte ihop. 😃
Fakta finns i loggboken. Hon började 16:45. Låt det tränga in.
Citera
2026-07-22, 16:20
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Man får också komma ihåg att ALG då var över 80 år gammal.

Att pressa ALG (på ålderdomshemmet?) är inte en av TP:s stoltaste stunder nej. Där håller jag med dig.
Citera
2026-07-22, 16:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Man får också komma ihåg att ALG då var över 80 år gammal.

Att pressa ALG (på ålderdomshemmet?) är inte en av TP:s stoltaste stunder nej. Där håller jag med dig.
TP verkar gilla att förfölja gamla tanter. Stackars ME och ALG.

Jag tror också att det är lätt att pressa 80-åringar att säga saker som man vill höra, speciellt om de är lite dementa.
Citera
2026-07-22, 16:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Till skillnad från dig så har jag såklart värderat hans utsagor innan jag slänger "lögn-kortet" på honom.

Glasögon-uppgiften är ett sådant exempel där du uppenbarligen inte kan tänka dig annat än att han ljuger.
Det är korrekt att inget vittne sagt något om glasögon på gärningsmannen, men vad säger då denna uppgift? Att det såklart är fel, men är det en bevisad lögn?
Nej, någon sådan slutsats går ju inte att dra, men visst kan det vara en lögn även av vittnet SE.

Han kanske inte minns vad vittnet sa på mordplatsen? Kanske han ville förstärka sin egna uppfattning av förväxling genom att lägga till alla attiraljer?
Det är förstås omöjligt att tänka sig om man redan dömt SE. Tappra försök med att kalla vittnet för "spökvittnet" blir såklart bara trams.

Flyttandet av utstämplingstiden i TR och HR förstår jag inte riktigt poängen med att försöka göra till något bevis på lögn/gärningsmannaskap.
Det är även här helt korrekt att han har fel och "flyttar" tiden så långt som till 23:23 slutligen.
Och mot hans uppgifter finns utstämplingen registrerad i systemet och som handling i utredningen.

Här skulle han alltså sitta och chansa med en lögn i en rättegång där han kallats av försvaret och där CP står/stod åtalad? Varför skulle han det?

Något som "bevisligen inte kan stämma" är inte lika med lögn, vilket du med flera verkar tro.

Slutligen så verkar det mer vara en jakt på antal lögner när det kommer till SE snarare än att argumentera för de mer besvärande uppgifterna för honom som GM.
Det mest besvärande är naturligtvis de mer konkreta sakerna, han lämnade bygget i lagom tid för att hinna skjuta Palme (och det är en poäng! utbrast LGWP 2018), YN tyckte att det mesta stämde in på Engström även om hon tyckte att rocken kanske var för tunn, men allt det där vet vi ju.

Ljugandet och hittepåandet stärker möjligen bilden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-07-22 kl. 16:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in