Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Klart förväxlingen blir omöjlig för dig när du redan är fast i din GM. Dessvärre blir det bara en sanning för just dig och möjligen ett fåtal till.
Han uppfattade det som att ett vittne beskrev hans kläder/signalement.
Inledningsvis i materialet står ingenting om kopplingen till GM. (Men förstår att du plockar körsbären från tidningarna istället)
Snarare vilket också SE uttryckt, men som ni såklart vill trolla bort och bara plocka körsbären, så handlade det för SE om att rätta ett "felaktigt signalement". (det är SE själv som påstår detta och inte jag)
Detta utifrån att Lisbeth ska ha sagt "mörkblå täckjacka" och vittnet som sagt rock och hatt.
Du behöver inte ens placera SE som GM eller vittne här.
Sen kan man, om man väljer att titta med ett annat öga, ifrågasätta teorin och dessa påstådda "lögner" för att se om det finns alternativa förklaringar och möjligheter. Ska inte upprepa dessa uppgifter, men de finns och ska inte kunna existera i en stark teori.
Vi får fortsatt vänta på de tyngre argumenten och indicierna.
Men det finns väl inget mordplatsvittne som ens nämnt stålbågade glasögon? Dagen efter mordet antydde Engström att han kan ha blivit förväxlad med gärningsmannen på grund av att rock och keps nämnts, en vecka senare kom även glasögonen (via Supervittnet) med i bilden då även dessa nämnts i media. Engström, som ju naturligtvis inte hört något vittne berätta om detta på mordplatsen, chansade att uppgiften kom från AD eller LJ eller något annat vittne som han hört och läst om, AD i radion redan tidigt på lördagsmorgonen och LJ i AB/SvD under veckan efter mordet.
Jag har inte fått riktigt klart för mig vilka delar i Engströms berättelse du egentligen tror på, det vill säga vad du tror verkligen är "egenhört" av Engström, men det verkar vara en hel del. Mitt intryck är att du köper det mesta av Engströms utsagor trots att de bevisligen inte kan stämma. Till och med framflyttandet av utstämplingstiden, som efter diverse "justeringar" efter vägen till slut hamnade på 23.23, har du lyckats bortförklara.