Citat:
Ursprungligen postat av
Neuroadapt
”För närvarande sitter jag kvar under denna (första president-) mandatperiod men inte av egen vilja. Den har helt enkelt förlängts (på grund av kriget). Jag vet inte om jag kommer att ställa upp i valet. Om kriget fortfarande pågår – ja, absolut. Om det råder fred är det inte säkert att jag ställer upp”, tillade statschefen.
Att från Zelenskyjs uttalande gå till denna bestämdhet stöds inte från Zelenskyjs tidigare uttalanden.
Du känner dessutom förmodligen till att Zelenskyj erbjöd sig att gå på dagen om Ryssland slutade upp med sin invasion, vilket Nanteq hänvisade till.
Och detta skulle vara att, som Nanteq skrivit, "vara tydlig"? Jag har fetmarkerat ett antal delar av det du klippt in som gör det minst sagt otydligt vad presidenten tänker göra.
Och jag har alltid varit tydlig med att det inte rör sig om någon bestämdhet. Jag har sedan förklarat varför det ser
troligt (inte "bestämt") ut att Zelenskyj vill kandidera, eller i alla fall överväger det. Och jag väntar fortfarande på den där tydligheten att han inte tänker göra det.
Och nej, att Zelenskyj erbjudit sig att avgå i utbyte mot NATO-medlemskap eller rysk reträtt betyder ingenting, eftersom ingendera scenario är troligt. Därtill betyder ju inte avgång att han inte kandiderar i nästa val, utan det betyder just det - att han ska avgå.
Tillägg: Det sagt är jag jävligt avundsjuk på hur du verkar så oskuldsfull att du inte kan se när en politiker glider undan från att ge klart svar på tal. Sätter du dig in politik - i vilket land som helst, det behöver inte vara Ukraina - så märker du nog rätt snart hur vassa politiker är på att glida undan från att svara i klartext, och vad de egentligen menar när de manövrerar på detta sätt.