2026-07-22, 15:10
Medlem
Har du läst vad du länkar till?

Citat:
I don't know whether I will run in the elections. If there is still war — yes, certainly. If there is peace, it's not a fact that I will run," the head of state added.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Varsågod vännen
Citera
2026-07-22, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Har du läst vad du länkar till?

Har du läst inlägget jag skrivit som svar till Neuroadapt?
Citera
2026-07-22, 15:12
Medlem
Ja, du väljer att läsa väldigt mycket mellan raderna. Det gör inte vi.
Citat:
Har du läst inlägget jag skrivit som svar till Neuroadapt?
Citera
2026-07-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Ja, du väljer att läsa väldigt mycket mellan raderna. Det gör inte vi.

Om du vill utesluta läsande mellan raderna får du gärna hitta ett citat i artikeln (eller en senare artikel) där han gör klart att han inte ska ställa upp i ett omval. Annars läser du ju mellan raderna lika mycket som jag gör, fast med mycket mindre belägg för hur du tolkar det du ser.
Citera
2026-07-22, 16:08
Medlem
”För närvarande sitter jag kvar under denna (första president-) mandatperiod men inte av egen vilja. Den har helt enkelt förlängts (på grund av kriget). Jag vet inte om jag kommer att ställa upp i valet. Om kriget fortfarande pågår – ja, absolut. Om det råder fred är det inte säkert att jag ställer upp”, tillade statschefen.

Att från Zelenskyjs uttalande gå till denna bestämdhet stöds inte från Zelenskyjs tidigare uttalanden.

Du känner dessutom förmodligen till att Zelenskyj erbjöd sig att gå på dagen om Ryssland slutade upp med sin invasion, vilket Nanteq hänvisade till.

Citat:
För det första så är det ju krig, och det finns en möjlighet att val måste hållas under kriget.

För det andra så ger han ett typiskt politikerutlåtande vad gäller huruvida han ställer upp om nästa vals hålls i fredstid ("it's not a fact"). Han följde sedan upp med ett typiskt politikerutlåtande genom att klargöra att frågan handlar om val ska hållas överhuvudtaget. Det finns alltså inget definitivt svar, och inget som tyder på att han inte tänker ställa upp, då han ju inte behöver kandidera innan det ens finns ett valdatum.

Utan klara svar så kan vi ju spekulera kring hans intentioner, och vi noterar då att:
-Det är kutym bland politiker att annonsera att de inte kommer att ställa upp för ett val så fort de har tagit det beslutet.
-Zelenskyj sitter på landets högsta ämbete, och kan alltså inte röra sig uppåt i karriären. Därtill har han nästan två decennier kvar i arbetsstyrkan.
-Zelenskyj har nu petat två tänkbara kandidater (en som sedan dess har annonserat privat att han tänker kandidera). Båda dessa kandidater hade haft utmärkta chanser att slå honom. Zaluzhnyj har flyttats till en ambassadörspost, vilket ju får ses som en särdeles politiskt undanskymd position när man inte ens är i det egna hemlandet. Naturligtvis har Zelenskyj haft andra skäl för båda petningarna, men faktum kvarstår att han i båda fallen har backat Syrskyj - 60 år och utan politiska ambitioner eller ens någon högre medial profil, och av den gamla sovjetiska skolan som har visat sig fungera sämre i ett modernt krig - över mer nytänkande, yngre, högprofilerade och politiskt ambitiösa förmågor.

Det är väl snarare ditt kritiska tänkande och allmänbildning som inte är på hög nog nivå här. Kort sagt - det faktum att Zelensky inte öppet sagt att han kommer ställa upp i ett val även efter kriget betyder inte att han faktiskt inte tänker, eller i alla fall överväger, att göra det. Och som jag visat så finns det en hel del som tyder på att han vill ställa upp i nästa val, även om man såklart inte kan säga det definitivt heller.
Citera
2026-07-22, 16:11
Medlem
rex144s avatar
Fedorov sade nej till Zelenskys erbjudande om att bli vice-statsminister ansvarig för teknologisk utveckling.

Fedorov kräver att få bli återinsatt som försvarsminister.
Citera
2026-07-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
”För närvarande sitter jag kvar under denna (första president-) mandatperiod men inte av egen vilja. Den har helt enkelt förlängts (på grund av kriget). Jag vet inte om jag kommer att ställa upp i valet. Om kriget fortfarande pågår – ja, absolut. Om det råder fred är det inte säkert att jag ställer upp”, tillade statschefen.

Att från Zelenskyjs uttalande gå till denna bestämdhet stöds inte från Zelenskyjs tidigare uttalanden.

Du känner dessutom förmodligen till att Zelenskyj erbjöd sig att gå på dagen om Ryssland slutade upp med sin invasion, vilket Nanteq hänvisade till.

Och detta skulle vara att, som Nanteq skrivit, "vara tydlig"? Jag har fetmarkerat ett antal delar av det du klippt in som gör det minst sagt otydligt vad presidenten tänker göra.

Och jag har alltid varit tydlig med att det inte rör sig om någon bestämdhet. Jag har sedan förklarat varför det ser troligt (inte "bestämt") ut att Zelenskyj vill kandidera, eller i alla fall överväger det. Och jag väntar fortfarande på den där tydligheten att han inte tänker göra det.

Och nej, att Zelenskyj erbjudit sig att avgå i utbyte mot NATO-medlemskap eller rysk reträtt betyder ingenting, eftersom ingendera scenario är troligt. Därtill betyder ju inte avgång att han inte kandiderar i nästa val, utan det betyder just det - att han ska avgå.

Tillägg: Det sagt är jag jävligt avundsjuk på hur du verkar så oskuldsfull att du inte kan se när en politiker glider undan från att ge klart svar på tal. Sätter du dig in politik - i vilket land som helst, det behöver inte vara Ukraina - så märker du nog rätt snart hur vassa politiker är på att glida undan från att svara i klartext, och vad de egentligen menar när de manövrerar på detta sätt.
Senast redigerad av Flaskback 2026-07-22 kl. 16:21.
Citera
2026-07-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Fedorov sade nej till Zelenskys erbjudande om att bli vice-statsminister ansvarig för teknologisk utveckling.

Fedorov kräver att få bli återinsatt som försvarsminister.

Helt riktigt. Den erbjudna posten är ett klart nedköp. Försvarsministerposten är lite grand som försvarsministerposten i Tyskland innan 2022, fast då dess raka motsats. Utöver att han bara som försvarsminister kan fortsätta faktiskt leda kampen mot Ryssland, är det troligen det politiska ämbete som ger bäst förutsättningar att göra politisk karriär. Ingen bryr sig om en vice statsminister - ens i länder där statsministern är landets högste ledare.
Senast redigerad av Flaskback 2026-07-22 kl. 16:29.
Citera
2026-07-22, 16:33
Medlem
Det bör betänkas att Ukraina är lite likt Afghanistan, i en position där de får allt de pekar på och det ger massiva möjligheter för en liten kader av människor på höga positioner i Ukraina att skumma av grädden och ge sig själva fördelar. Ironin är att ju längre kriget pågår desto mer pengar måste EU och andra länder ge, vilket innebär att vissa korrupta ukrainska företrädare de facto har ett intresse att låta kriget fortgå.

Försvarschefen anklagades bl.a. av den f.d. försvarsministern för att militära kontrakt hade betydliga överpriser, vilket innebär att när Ukraina får en blank check på 900 miljarder, så säger det sig självt att många ukrainska företrädare kommer att stoppa fickorna innan kriget tar slut, hur det än slutar. Försvarsministern tog ett exempel där det var ett överpris på ca 16% och när han började peta i dessa kontrakt blev han sparkad.
Citera
2026-07-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smellybuttler
För att det är praxis för varenda ny ukrainskt administration att ställa den föregående inför rätta. Yusjenko, Porosjenko, Janukovitj och Kuchma har alla ställts inför rätta efter att ha förlorat makten.

Om Zelenskyj och anhang kommer släppa makten dvs.

Nu är ju kriget till viss del orsakat av att Ukraina vill lämna den sorts fenomen - såväl korruptionen som det svaga rättssystemet. Har Zelenskyj gjort något fel kommer han kunna ställas inför rätta men knappast annars. Viss kvalitet på rättsystemet kommer ju att krävas av Ukrainas europeiska partners.
Citera
2026-07-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Sidbyte är föga troligt just nu men Tyskland vars bilindustri befinner i sig i kris, 140.000 kommer få sparken. Tyska politiker mötte chefen för Gazprom nyligen i Azerbajdzan...

Tyskland har förvisso alltid haft en mer positiv inställning till Ryssland än sina grannländer, men efter 2022 har inställningen hårdnat betydligt. Tyskland ligger numera strax utanför de ledande länderna i Europas stöd för Ukraina, och är Europas största bidragsgivare till landet.
Citera
2026-07-28, 21:57
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det bör betänkas att Ukraina är lite likt Afghanistan, i en position där de får allt de pekar på och det ger massiva möjligheter för en liten kader av människor på höga positioner i Ukraina att skumma av grädden och ge sig själva fördelar. Ironin är att ju längre kriget pågår desto mer pengar måste EU och andra länder ge, vilket innebär att vissa korrupta ukrainska företrädare de facto har ett intresse att låta kriget fortgå.

Försvarschefen anklagades bl.a. av den f.d. försvarsministern för att militära kontrakt hade betydliga överpriser, vilket innebär att när Ukraina får en blank check på 900 miljarder, så säger det sig självt att många ukrainska företrädare kommer att stoppa fickorna innan kriget tar slut, hur det än slutar. Försvarsministern tog ett exempel där det var ett överpris på ca 16% och när han började peta i dessa kontrakt blev han sparkad.

Det är en viktig aspekt, att Zelenskyj fortsättningsvis vill ha möjligheten att ge bort groteskt saltade upphandlingar till sina vänner på FirePoint bl.a.

Fedorov å andra sidan, är lite av en tech-libertarian. Han har en vision om en decentraliserad ukrainsk försvarsindustri, fylld av startups som tillverkar drönare i garaget. Detta går ju stick i stäv med dagens upplägg, där 30% av drönarbudgeten går till ett enda bolag (som också råkar ha kopplingar till Zelenskyjs kumpaner från kvartal95).

Fedorov har också mycket stöt av de yngre i storstäderna, som är oroliga för utökad mobilisering. Han talar ofta om att Ukraina kan vinna kriget enbart med drönare, vilket såklart uppskattas av den yngre medelklassen som är oroliga för att bli inkallade till armén.
Detta gillade dock inte team Syrskyj, som anser att Ukrainas ökända anfallsbataljoner fortfarande är vitala i deras försvar mot Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in