2026-07-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleHaze-Ganjabreeder
Det där nya "Sverige-ID" kommer tillsammans med det "nya" nationella ID-kortet. Men det framgår inte om det är ett "fysiskt" ID-kort eller om det är ett "digitalt" ID-kort. Dvs en ID-handling som är knuten till en förbannad SMARTPHONE! ... ...
Det framgår av polisens sida att det är ett e-legitimation som används via en app. Har inte sett något om krav på os, https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/statlig-e-legitimation-sverige-id/
Citera
2026-07-22, 15:15
Medlem
Trodde du bankID var gratis? Haha

Du betalar för det fastän du inte ser det direkt på fakturan
Citera
2026-07-22, 15:30
Medlem
Förhoppningsvis kommer det att vara ”gratis” för oss konsumenter. Att vi slipper betala en avgift varje gång vi måste logga in.

Det statliga digitala id, Sverige Id, det tror jag blir en flopp.
Då det kräver att man ska boka en tid och fysiskt befinna sig vid någon expedition. Sedan betala 400kr, detta ska ske var 5 år.

Men staten kanske kommer att kräva att alla måste hoppa in i detta ekorrhjul, genom att enbart godkänna Sverige ID till vissa saker som deklaration, läkarbesök eller dylikt. Så vi blir tvingade.

Hur som helst det kommer att bli en skitstorm och i slutändan är det vi som kommer att sitta fast med skägget i brevlådan.
Citera
2026-07-22, 15:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taylor.Hackford97
Förhoppningsvis kommer det att vara ”gratis” för oss konsumenter. Att vi slipper betala en avgift varje gång vi måste logga in.

Det statliga digitala id, Sverige Id, det tror jag blir en flopp.
Då det kräver att man ska boka en tid och fysiskt befinna sig vid någon expedition. Sedan betala 400kr, detta ska ske var 5 år.

Men staten kanske kommer att kräva att alla måste hoppa in i detta ekorrhjul, genom att enbart godkänna Sverige ID till vissa saker som deklaration, läkarbesök eller dylikt. Så vi blir tvingade.

Hur som helst det kommer att bli en skitstorm och i slutändan är det vi som kommer att sitta fast med skägget i brevlådan.

Jag tror tvärt om att det kommer bli helt nödvändigt med Sverige id när körkorten inte längre godkänns som giltig legitimation vilket är planen.

Tror det är en bra utveckling, samtliga id kräver då ett besök hos polisen och bara den åtgärden höjer säkerheten rejält!

I takt med att allt fler skaffar sig Sverige id så kommer också tjänster börja ha det det alternativt inloggningssätt så att beroendet av privata BankID äntligen minskar.
Citera
2026-07-22, 15:43
Medlem
Inget är gratis, antingen finansieras saker via skatter eller via avgifter (öppna eller slutna).
Citera
2026-07-22, 15:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om man nu kallar en återkommande kostnad för en engångskostnad. Nationellt ID-kort kostar 400 kr för närvarande och gäller i 5 år. Det är kortare tid än pass/id-kort i många andra länder. De vi ska "tacka" för det är väl de förlorar sina pass och ID-kort. Det finns faktiskt de som systematiskt uppger att de förlorat sina pass gång på gång (och som de kanske sålt på den svarta marknaden).

I de flesta andra länder så gäller pass (och kanske även ID-kort) i 10 år.

https://en.wikipedia.org/wiki/Passport_validity

Man sänkte från 10 till 5 år av säkerhetsskäl, inte så mycket att orda om - 100 kronor om året kommer det alltså att kosta för nationellt id och Sverige id som kommer ha högre säkerhet och där samtliga giltiga idhandlingar kommer vara utfärdade av en myndighet; polisen.
Citera
2026-07-22, 15:50
Medlem
Flatulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det finns redan i bank-id, jag har mitt nationella id där. Men t ex apoteket godkänner det inte som id medan dom tycker körkort är okej.

Det är också jävligt konstigt!
Citera
2026-07-22, 15:54
Medlem
Jag tycker att det är rimligt att om vi ska tvingas in i ett digitalt fängelse så är det minsta man kan begära att staten ska göra allt sånt gratis och lika för alla.
Citera
2026-07-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Jag tycker att det är rimligt att om vi ska tvingas in i ett digitalt fängelse så är det minsta man kan begära att staten ska göra allt sånt gratis och lika för alla.
Vad menar du med "digitalt fängelse"? Du måste inte använda dig av det nya id:t.
Citera
2026-07-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weather
Eftersom att ett suveränt företag Swedbank tillverkat idén, bankid

Källa på det.
Citera
2026-07-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad menar du med "digitalt fängelse"? Du måste inte använda dig av det nya id:t.

Fundera du på det och kolla runt lite vad de flesta som pratar om det menar. Kom tillbaka när du fattar.
Citera
2026-07-22, 16:00
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om man nu kallar en återkommande kostnad för en engångskostnad. Nationellt ID-kort kostar 400 kr för närvarande och gäller i 5 år. Det är kortare tid än pass/id-kort i många andra länder. De vi ska "tacka" för det är väl de förlorar sina pass och ID-kort. Det finns faktiskt de som systematiskt uppger att de förlorat sina pass gång på gång (och som de kanske sålt på den svarta marknaden).

I de flesta andra länder så gäller pass (och kanske även ID-kort) i 10 år.

https://en.wikipedia.org/wiki/Passport_validity
Ja, jag kallar det en engångskostnad när det gäller att förnya, precis som med körkort och pass. Det kostar ingen månadskostnad eller när man använder det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in