2026-07-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Lagen kommer inte göras om på det sättet, för ingen vill ha en sänkt straffbarhetsålder till 12 år. Tidö-regeringen vill/e ha 13 år och oppositionen/majoriteten i övrigt vill ha 14 år.

Jag kan också meddela att inte ens med en sänkning till 12 år så hade straffet varit kännbart på ett sådant sätt du önskat.
För minderåriga har ju ungdomsreduktion, vilket gör straffet kortare. En bra illustration av detta var Tidö-regeringens ursprungsförslag där man klargjorde att en 14-åring skulle kunna få max 4 års ungdomsfängelse, medans en 13-åring skulle kunna få max 2 års ungdomsfängelse. Vad tror du då att en 12-åring hade fått?
Givetvis tar man bort ungdomsrabatten också! Politikerna gör ett misstag som inte sänker straffåldern till 12 år i år. Om 5-10 år kommer de att tvingas göra det ändå. Mark my words.
Citera
2026-07-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
Givetvis tar man bort ungdomsrabatten också! Politikerna gör ett misstag som inte sänker straffåldern till 12 år i år. Om 5-10 år kommer de att tvingas göra det ändå. Mark my words.

Tidö-regeringen har ju redan ett förslag på reviderad ungdomsrabatt, vilket gör att reduktionen skall minska kraftigt. Exempelvis skall en 17-åring kunna dömas till (max) 18 års fängelse. Men faktum kvarstår: Man vill/kommer inte ta bort ungdomsrabatten!
Citera
2026-07-22, 14:31
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Sitter han inte på ett låst SIS-boende, så sitter han i vart fall på ett HVB-hem med personal.

Sedan måste du landa i vad detta faktiskt handlar om. En 12-åring är inte straffmyndig, så det finns inget straff att tilldöma honom (det ligger i sakens natur) oavsett hur gärna du vill "straffa och "låsa in". Däremot finns möjlighet till LVU (Lagen om vård av unga). Men LVU är en vårdlag som är till för att skydda barnet i fråga, så det skall inte på något sätt fungera som en bestraffning (även om det givetvis i någon mening är en konsekvens). Så när ett barn befinner sig under ett tvångsomhändertagande av Socialtjänsten/SIS så SKALL vården av det barnet stå i centrum - och inget annat. Det måste du liksom förstå om denna diskussionen skall vara meningsfull. Och innan du blandar in brottsofferperspektivet så vill jag klargöra att det givetvis skall finnas ett brottsofferperspektiv och insatser för detta, men det skall inte vara Socialtjänstens eller SIS ansvar.

Jag vill också tillägga att det är lite av en folksjukdom här på Flashback att när ens argument är slut så börjar man angripa "vad den andre är" och inte "vad den andra säger/tycker" och jag kan konstatera att du också gör på detta sättet. Med det vill jag bara säga att jag observerat och genomskådat detta, så för din egen skull vore ett annat argumentationssätt lämpligt. Gällande din utläggning om vad jag inte orkar/kan/vill så är inte detta svårare än att min personliga åsikt är att straffmyndighetsåldern skall vara kvar som den är - och om man prompt skall sänka den så skall det endast vara till 14 år. En straffmyndighetsålder som omfattar en såhär ung person står jag absolut inte bakom...och inte ens vår regering gör det, eftersom dom ville ha en sänkt straffbarhetsålder till 13 år.

Du förstår inte - jag skiter högaktningsfullt i om diskussionen är meningsfull, eller inte. Och, jag skiter lika mycket i vad lagen säger då jag kan se bortom denna och inte analt se vad en i många fall helt korrupt och perverterad lagtext säger, där lagarna ligger långt efter brottsutvecklingen och vad gemene man vill se för straffpåföljder. Och det är här problemet ligger - Sveriges Rikes Lagar stipulerar att en 12-årig mördaraspirant INTE kan dömas till ett straff värdigt det avskyvärda brott denne begått i detta fall TS avhandlar.

Det är en vårdlag - dvs. man omhuldar GM mer än BO och samhället i stort. Man skiter totalt i offret och de ev. framtida offer denne kan utsätta för liknande, bestialiska dåd. Jag vet att du nu kommer svara att vi inte kan straffa någon för något brott någon kanske, eventuellt skulle kunna tänkas begå, i framtiden - nej, okey. Men, se då för faan till att sätta denne mordiske 12-åring bakom lås och bom för resten av dennes miserabla liv för detta brott denne bevisligen nu begått och som med "guds försyn" inte ändade i ett mord - då skyddar vi i alla fall framtida, ev. och potentiella offer, även om den femåriga flickan inte fick det.

Det är bara bullshit att brottsoffrets perspektiv vägs in - hur görs detta, menar du?

Det är inte att "angripa" dig eller någon när man påkallar fakta - du ÄR en anal legalist som inte kan/vill/vågar se bakom vad pappa staten säger angående straffpåföljder. Du har ingen egen vilja - detta står helt klart efter att ha diskuterat med dig i x antal fall liknande dessa... Du är därtill intet bättre då du hela tiden hänger dig åt illa dolda härskartekniker.

Vidare - vad menar du sker helt MAGISKT vid 14-års ålder, men inte vid 13 och yngre? Ålder är enkom en siffra och kan man begå grov brottslighet så är det brottets art som straffpåföljden skall spegla och inte förmildrande omständigheter pga. GMs ev. låga ålder.
Citera
2026-07-22, 14:37
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Exakt, annars hade Aftonbladet och Expo redan varit ute med hela ursprunget redan vid det här laget...
Att man inte skriver rätt ut vilket slags filur det rör sig om handlar säkert om hans låga ålder.

Att Expo är inblandat är för att de breddat sina verksamhet nu när mångkulturen inte visat sig vara någon framgångssaga. ”Aschbergs gossar” som vi kan kalla dem har även jobbat med crime på Efterlyst innan.

GP (gärningspojken) har alltså precis gått ut femman eller sexan och rör sig redan i internets värsta utkanter. Han bestämmer sig sedan för att knivhugga ett litet barn. Svårt att greppa hur jävla sjukt detta är.

Man vill verkligen veta allt om hur har kunnat bli ett sådant monster. Föräldrarna måste skärskådas grundligt.
Citera
2026-07-22, 14:50
Medlem
Citat:
Vad menar du med livstidsförvaring?

Varför frågar du mig utan att läsa vad den jag citerade skrev?!
Citera
2026-07-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du förstår inte - jag skiter högaktningsfullt i om diskussionen är meningsfull, eller inte. Och, jag skiter lika mycket i vad lagen säger då jag kan se bortom denna och inte analt se vad en i många fall helt korrupt och perverterad lagtext säger, där lagarna ligger långt efter brottsutvecklingen och vad gemene man vill se för straffpåföljder. Och det är här problemet ligger - Sveriges Rikes Lagar stipulerar att en 12-årig mördaraspirant INTE kan dömas till ett straff värdigt det avskyvärda brott denne begått i detta fall TS avhandlar.

Det är en vårdlag - dvs. man omhuldar GM mer än BO och samhället i stort. Man skiter totalt i offret och de ev. framtida offer denne kan utsätta för liknande, bestialiska dåd. Jag vet att du nu kommer svara att vi inte kan straffa någon för något brott någon kanske, eventuellt skulle kunna tänkas begå, i framtiden - nej, okey. Men, se då för faan till att sätta denne mordiske 12-åring bakom lås och bom för resten av dennes miserabla liv för detta brott denne bevisligen nu begått och som med "guds försyn" inte ändade i ett mord - då skyddar vi i alla fall framtida, ev. och potentiella offer, även om den femåriga flickan inte fick det.

Det är bara bullshit att brottsoffrets perspektiv vägs in - hur görs detta, menar du?

Det är inte att "angripa" dig eller någon när man påkallar fakta - du ÄR en anal legalist som inte kan/vill/vågar se bakom vad pappa staten säger angående straffpåföljder. Du har ingen egen vilja - detta står helt klart efter att ha diskuterat med dig i x antal fall liknande dessa... Du är därtill intet bättre då du hela tiden hänger dig åt illa dolda härskartekniker.

Vidare - vad menar du sker helt MAGISKT vid 14-års ålder, men inte vid 13 och yngre? Ålder är enkom en siffra och kan man begå grov brottslighet så är det brottets art som straffpåföljden skall spegla och inte förmildrande omständigheter pga. GMs ev. låga ålder.

Först och främst skall sägas att det är relativt få europeiska länder som har en straffmyndighetsålder kring 12 år. Den vanligaste straffmyndighetsåldern i Europa är 14 år. De länderna jag vet på stående fot med en straffmyndighetsålder på 12 år är Andorra, Belgien, Nederländerna och Skottland. Det är någonting du kan ha med dig när du pratar om "Sveriges korrupta och perverterade lagar".

Återigen: Det handlar om att det är LVU som står till buds (alternativet vore att denna 12-åringen fick gå hem igen) och i LVU-lagstiftningen så finns inga brottsoffer- eller någon samhällsskyddsaspekt. Denna personen är inte LVU-omhändertagen för mordförsök per se, utan p.g.a barnets eget beteende. Vilket kan innefatta missbruk, kriminellt leverne eller annat självdestruktivt beteende. Det är detta som är grunden för omhändertagandet och den problematik som skall vårdas.

Jag tycker inte man skiter i offret. Först och främst har ju 12-åringen omhändertagits som en konsekvens av det han gjort. Utöver detta kommer det finnas möjlighet att lagföra denne genom bevistalan, där även skadestånd till målsägande kan dömas ut. Jag undrar också på vilket sätt denna 5-åringen skulle må bättre av att vederbörande häktades och dömdes till fängelse? Hon vet knappt vad ett fängelse är. Så här förespråkar jag snarare ett brottsofferperspektiv PÅ RIKTIGT - och inte det du håller på med just nu!

Jag är ledsen, men om det är i någon fråga jag uttryckt mina personliga åsikter/förslag så är det i frågan om de unga lagöverträdarna (läs ungdomsfängelse, ungdomsrabatter, straffmyndighetsålder osv). Det finns många exempel på detta - och om du misstror, eller är osäker, så är det bara att fråga vad jag tycker. Det är ju heller inte så att det som "pappa staten" och regeringen gjort under denna mandatperiod är sådant jag till 100% ställer mig bakom (TVÄRTOM!)

/Mer finns att säga, men vi börjar där!
Citera
2026-07-22, 15:04
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Att man inte skriver rätt ut vilket slags filur det rör sig om handlar säkert om hans låga ålder.

Att Expo är inblandat är för att de breddat sina verksamhet nu när mångkulturen inte visat sig vara någon framgångssaga. ”Aschbergs gossar” som vi kan kalla dem har även jobbat med crime på Efterlyst innan.

GP (gärningspojken) har alltså precis gått ut femman eller sexan och rör sig redan i internets värsta utkanter. Han bestämmer sig sedan för att knivhugga ett litet barn. Svårt att greppa hur jävla sjukt detta är.

Man vill verkligen veta allt om hur har kunnat bli ett sådant monster. Föräldrarna måste skärskådas grundligt.
Kan passa på att tipsa om en sevärd dokumentär på SvT om ett föräldrapar till en skolskjutare, som dömdes till fängelse:

https://www.svtplay.se/video/KzVBq13/skolskjutningen-domda-for-sitt-barns-brott
Citera
2026-07-22, 15:07
Medlem
Ingen som har information om pojken? Hans TikTok-konto? Adress där han greps?
Citera
2026-07-22, 15:11
Medlem
Är det bekräftat att 12 åringen är en berikare?
Citera
2026-07-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede

"Vad menar du sker helt MAGISKT vid 14-års ålder, men inte vid 13 och yngre?" - Först och främst så skrev jag ju att jag i första hand förespråkar en straffmyndighetsålder på 15 år - och i andra hand en straffmyndighetsålder på 14 år, så jag har inte varit för sänkt straffbarhetsålder, till 14 år, i den bemärkelsen.

Det jag kan tycka i vart fall är godtagbart med en 14 års-gräns är att FN:s Barnrättskommittés förordar en straffmyndighetsålder kring 14-16 år. Ser man till FN:s Barnrättskommitté så grundar dom sig inte endast i juridik, utan även forskning och expertis kring barns utveckling - så ett direktiv från deras sida som avser straffmyndighetsålder ned till 14 år kan jag ändå känna mig trygg i.

Jag vill bara klargöra att jag håller med dig om att det inte finns någon magisk gräns/skillnad mellan en 13- och en 14-åring. Men jag kan ändå se relevanta skillnader på 13-åringar och 14-åringar. Exempelvis att en 13-åring är nybliven tonåring, precis börjat högstadiet och precis kommit in i puberteten. Detta i jämförelse med 14-åringen som varit i detta längre och troligen kommit längre i sin mognadstakt. Det finns ju t ex studier som visar att en 13-årings humör generellt är "ojämnare" och "svängigare" än en 14-årings. Studien visar att 14-åringar generellt är bättre på att hitta strategier för detta.

/Jag tycker dock att denna argumentationen och frågeställningen är lite skev, för jag hör den aldrig i andra liknande sammanhang. Man frågar sig sällan varför en 20-åring får handla på systembolaget - och inte en 19-åring? Eller varför en 21-åring kan ta busskörkort - men inte en 20-åring. Det är också sällan man diskuterar varför man inte lika väl kan köra 71 eller 75 km/h på en 70-väg...
Citera
2026-07-22, 15:25
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Är det bekräftat att 12 åringen är en berikare?

Nej, och detta kommer ej heller ske, just pga. den låga åldern. Ingen härinne sitter på facit och om så vore fallet så finns det ändå ingen handling/dokument denne kan uppvisa för att stilla folks nyfikenhet. Jag skulle också vilja veta, men förstår att det är omöjligt. Folk kan påstå vad som helst, men bevisning kommer de inte kunna visa på...
Citera
2026-07-22, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
Knappast att grabben är etnisk svensk för då hade han redan varit uthängd i varje medie som finns. Hade hängt i högerextrema miljöer hade även det varit ute nu vilket inte är fallet

Grabben är en vit icke svensk typ ryss eller liknande

Är det verkligen så? Hur uthängda har grabbarna som häktats för dådet vid Rådasjön blivit? De är ju dessutom 20, bör inte vara lika känsligt. Känns inte som att ditt påstående är så relevant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in